رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

یادداشت دبیر علمی کنفرانس اقتصاد آب برای پایگاه خبری اتاق ایران

کنفرانس اقتصاد آب، فرصتی برای معرفی ابزارهای مطلوب بهره‌برداری از منابع آب

«دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب» آذرماه سال جاری از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار می‌­شود.کیومرث حیدری دبیر علمی این کنفرانس طی یادداشتی نوشت:مسئله آب یک مسئله­ اجتماعی است نه مهندسی. باید پذیرفت تنها متخصصین مربوطه توان تشخیص درجه کارآمدی ابزارهای اقتصادی برای حل مشکلات آب رادارند.

کیومرث حیدری

دبیر علمی دومین کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب
25 مهر 1397
کد خبر : 15830
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
«دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب» آذرماه سال جاری از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار می‌­شود.کیومرث حیدری دبیر علمی این کنفرانس طی یادداشتی نوشت:مسئله آب یک مسئله­ اجتماعی است نه مهندسی. باید پذیرفت تنها متخصصین مربوطه توان تشخیص درجه کارآمدی ابزارهای اقتصادی برای حل مشکلات آب رادارند.

روستای کالشور و ده خطیب خراسان رضوی. عکس: تسنیم، محمد صفرپور.

ایران شایسته‌ خاکی شور و تشنه نیست. تاریخ این سرزمین با دانایی و خردورزی گره خورده است. از معماری­‌های باشکوه و پیش­‌بینی جریان آب در آن­‌ها تا قنات­‌ها و کاریزها و هدایت آرام آب برای بهره‌­برداری بهینه می‌­توان نشانه‌­های آشکاری در این زمینه یافت. نیاکان این خاک، می­دانسته‌­اند برای زنده ماندن و خوب زیستن باید آداب دوستی با طبیعت را بیاموزند. نمونه‌­های فراوانی را می‌­توان برشمرد از انتخاب موقعیت‌­های مکانی مناسب برای شهرها و روستاها و یا برگزیدن مشاغل یا الگوی کشت سازگار با اقلیم. یافته­‌های تاریخی حاکی از آن است انسان ایرانی روش‌­های دقیقی برای مهار و مدیریت منابع آب، انتقال آن با کمترین تلفات و تبخیر و بهره‍‌ ­برداری صیانتی از آن به تمام معنی را شناسایی کرده و به کار گرفته است. به جرات می‌­توان ادعا کرد نمی­توان موزه یا بناهای به‌جامانده‌ای از تمدن ایرانی یافت که تهی از نمادی برای انعکاس تفکر عمیق در مورد آب و اهمیت آن باشد. چنین سابقه  درخشانی تنها می­‌تواند یک دلیل بنیادی داشته باشد. لمس عمیق و دقیق هزینه­ کم‌آبی و بی‌آبی؛ این تصویری است که از گذشته و از دل تاریخ می­توان بیرون کشید.

تصویر دیگری هم هست که گر چه نشانه‌هایی ملموس از آن در گوشه و کنار یافت می‌­شود اما می­توان آن را برای آینده ­ای نه‌چندان دور تصور کرد. درختان خشک، بیابان‌های وسیع و استخوان­‌های به‌جامانده‌ موجودات مرده از تشنگی نمادهای بارز این تصویر ذهنی نه‌چندان خوشایند محسوب می­‌شوند. به جرات می‌­توان گفت تفکیک نادرست هزینه و قیمت کمیابی آب یکی از مهم‌­ترین دلایل شکل­‌گیری زمینه‌­های بحران آب محسوب می­‌شود. برخلاف آن خردمندی تاریخی، در چند دهه اخیر، برداشت نادرست از مفهوم قیمت موجب شکل‌­گیری شکاف معنی­‌داری بین هزینه­ کم ­آبی و بی ­آبی باقیمت شده است. قیمت‌­گذاری مبتنی بر این تفکر موجب گردیده است ساکنین بحرانی­ ترین مناطق این سرزمین ازنظر منابع آب، علامت معنی­‌دار از وجود این بحران و کمبود را در قیمت مشاهده نکنند. قیمت همواره در سطحی تعیین‌شده، می­‌شود و به گمان نگارنده با استمرار روند جاری در سیاست‌گذاری همچنان خواهد شد که انگار قرار است قیمت، انعکاس ارزش یک کالای با فراوانی بسیار بالا باشد. از سوی دیگر، به‌جای مدیریت منابع آب توسط ذی­نفعان (که به‌طور تاریخی درک می­‌کردند پیامدهای منفی سوء مدیریت منابع آب منافع بلندمدت خودشان را تهدید خواهد کرد)، دولت­‌ها به مسئله­ مالکیت و مدیریت منابع آب ورود کرده و به‌ویژه در مواردی با تدوین مقررات ناقص یا سیاست­‌‍های ناصحیح، پایه‌­های تضاد منافع در منابع آب را بنیانگذاری کردند. باکمال تأسف، پایه‌­های این اقدام نادرست، به‌تدریج و در طول بیش از نیم‌قرن، آن‌چنان مستحکم شده است که دراندازی طرحی نو اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. کیست که اقتصاد خوانده باشد و نداند وقتی یک جامعه­ کوچک، منابع آب محلی را از آن خود ندانسته و آن را مهم‌­ترین عامل مشترک در بقای بلندمدت خود قلمداد نکند از یک‌سو و از سوی دیگر سازوکارهای کنترل بیرونی به‌جای هم‌افزائی با سازوکارهای کنترل درونی، جایگزین آن شده باشند، رقابت برای برداشت بیشتر انفرادی از منابع تشدید شده و اعضای جامعه بقای بلندمدت خود را فدای منفعت کوتاه‌مدت انفرادی  می‌کنند. مداخلات دولت­‌ها در بازار آب عمدتاً از این جنس بوده است. دخالتی ناقص که نیمه­ مخرب آن تمام و کمال دیده‌شده اما نیمه­ مفید آن در گوشه‌­های تاریک ذهن دولت‌مردان به فراموشی سپرده‌شده است. آن‌چنان‌که امکان طراحی و پیاده‌­سازی یک مکانیزم کنترلی کارآمد از آنان سلب شده است.

طی چندین دهه گذشته و به‌موازات رویداد فوق، بنای حمایت‌­های نادرست، ناکارآمد و نسنجیده در بخش‌­های مرتبط با آب نیز گذاشته شد. مردم به رفتارهایی تشویق شدند که با منافع بلندمدت آنان سر سازگاری نداشتند. بی‌آنکه درک عمیق و جامعی از آثار تغییر اکوسیستم وجود داشته باشد، صرفاً با اتکای به درآمدهای نفتی، توسعه مبتنی برسازه‌های فیزیکی و مهار و انتقال منابع آب را در دستور کار قرار گرفت. تسهیلات بانکی فاقد کنترل پرداخت شد، انبارهای کشاورزان از سم و کود انباشته شد، سرانجام سبک زندگی و الگوهای رفتاری غیرقابل‌دفاع گسترش پیدا کرد به‌طوری‌که تناسب بین الگوهای رفتاری مناسب و کیفیت منابع آب (و حتی انرژی) موجود، دچار گسست گردید. در چنین محیطی نشانه­ های خردورزی انسان ایرانی در رفتار با منابع آب نایاب شد. چنین مسیری به چه مسیر دیگری جز ویرانی منابع آب منجر می‌شود؟

امروز، کمتر کسی را در گوشه و کنار این کشور می‌­توان یافت که از آینده­ آب، ابراز نگرانی نکند. به همین نسبت نیاز روزافزون برای یافتن و به کار گرفتن ابزارهای مناسب برای کنترل بحران آب احساس می‌‍­شود. بدیهی است یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن چیزی نیست جز اتکای به خردمندی در تصمیم­گیری برای بازگرداندن تناسب بین الگوهای رفتاری و کیفیت منابع آب کشور.

به بیان اقتصادی، هزینه‌ای که جامعه حقیقتاً در مصرف یک لیوان آب متحمل می‌شود باید مبنای تصمیم­‌گیری برای نوشیدن یک لیوان بیشتر یا کمتر باشد. این همان چیزی است که به‌اندازه‌ عمر بشر مبنای تصمیم­‌گیری بوده و دانش اقتصاد بیش از یک قرن است آن را در قالب روابط و معیارهای تصمیم­‌گیری مدون کرده است. هزینه نهایی و مطلوبیت نهایی در مورد مصرف­ کننده نهایی یا ارزش‌افزوده‌ی تولید آب، دو معیار مهم برای حصول به نقطه تعادل در تصمیم­گیری هستند. از همین روست که اگر قیمت هویتی دارد، این هویت مستقل از هزینه­ های کارآمد عرضه نیست. نباید فراموش کرد وقتی در اقتصاد صحبت از هزینه می‌­شود، خسارت­‌های زیست‌محیطی، تبعات اجتماعی و موارد مشابه دیگر نیز جزئی از هزینه­‌های اقتصادی هستند. هزینه‌­های اقتصادی به اعتبار درجه­ی آشکار بودن و یا کیفیت اندازه‌‍­گیری در گروه هزینه‌­ها قرار نمی‌­گیرند.    

ساختار مالکیت منابع، تضاد یا اشتراک منافع، مبادله، کمیابی و بهره‌وری مسائلی است که اصولاً اگر از دانش اقتصاد گرفته شوند، چیزی از علم اقتصاد باقی نمی­‌ماند. هم ازاین‌روست که اگر گفته می‎‌­شود مسئله آب یک مسئله­ اجتماعی است نه مهندسی، به همین اعتبار است. باید پذیرفت تنها متخصصین مربوطه توان تشخیص درجه کارآمدی ابزارهای اقتصادی برای حل مشکلات آب رادارند.

اجلاس دوسالانه اقتصاد آب با شعار «کارآمدی ابزارهای اقتصادی در بهبود بهره‌وری آب» بهانه‌­ای است تا زمینه­‌های معرفی و به‌کارگیری مناسب‌­تر ابزارهای اقتصادی باهدف بهره ­برداری مطلوب­ تر از منابع آب فراهم گردد. ازاین‌رو ضمن دعوت از تمامی صاحب­نظران این حوزه برای ارائه نتایج مطالعات علمی-پژوهشی و تجربیات خود در این اجلاس، امید می­‌رود اشخاصی که دستاوردهای خود را ارائه می­‌کنند به اهمیت سطح کیفی کار خود بیش‌ازپیش توجه نمایند. این راهی است طولانی که باهم آغاز کرده‌ایم و به آینده آن امیدواریم.

در همین رابطه