رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نشست 169 اوپک چگونه پیش رفت؟

دبیر کل جدید اوپک از نیجریه انتخاب شد

انتخاب دبیر کلی این سازمان پس از 10 سال فعالیت «عبدالله البدری» لیبیایی در برنامه این نشست قرار داشت و در نهایت از بین 7 کاندیدای حاضر، «محمد بارکیندو» نیجریه ای توانست با کسب آرای موافق اعضای اوپک به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شود.

14 خرداد 1395
کد خبر : 1591
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته نشست 169 اوپک در وین برگزار شد و دبیر کل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت انتخاب شد. در این نشست همچنین بار دیگر سقف 30 میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک تثبیت شد.

در این نشست، محمد بارکیندوی نیجریه ای موفق شد با کسب آرای موافق اعضای سازمان اوپک، به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شود.

ظهر دیروز یکصد و شصت و نهمین اجلاس عادی اوپک در وین آغاز به کار کرد. انتخاب دبیر کلی این سازمان پس از 10 سال فعالیت «عبدالله البدری» لیبیایی در برنامه این نشست قرار داشت و در نهایت از بین 7 کاندیدای حاضر، «محمد بارکیندو» نیجریه ای توانست با کسب آرای موافق اعضای اوپک به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شود.

بارکیندو 72 ساله متولد سال 1944 میلادی است. اولین حضور وی به عنوان یک عضو هیئت نیجریه در اوپک به سال 1986 باز می گردد. دبیر کل جدید اوپک بین سالهای 1993 تا 2008 نماینده دائم نیجریه و عضو ثابت هیئت این کشور در سازمان اوپک بود.

بارکیندو مسئولیت هایی چون مدیر شرکت ملی مهندسی و فنی نیجریه (1991-1993)، رئیس استرلینگ مهندسی عمران نیجریه (1991-2003)، معاون مدیرعامل شرکت گاز طبیعی مایع نیجریه (1993 - 2008)، رئیس فدرال رادیوی نیجریه (2003-2005) و مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه (2009 - 2010) را در کارنامه کاری خود دارد.

همچنین فعالیت سالها به عنوان رئیس دفتر لندن شرکت ملی نفت نیجریه، مدیر بخش تجارت نفت و گاز شرکت ملی نفت نیجریه و مدیر اجرایی شرکت ملی نفت نیجریه فعالیت کرده است.

عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس دیروز یک سقف تولید جدید را برای اوپک پیشنهاد کردند، اما این نشست به دلیل مخالفت ایران بدون برقراری یک سقف تولید جدید پایان یافت.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در مورد شرایط این نشست گفت: «فضای نشست امروز آرا و بدون تنش بود.» «اتحاد بسیار خوبی» میان اعضا وجود دارد.

الکساندر آندلاور، رئیس بخش نفت و گاز موسسه مالی آلفا ولیو گفت: «تمایل قوی ای برای اعاده مجدد اعتبار اوپک، تقویت صدای این سازمان و در عین حال برقراری ثبات بیشتر در بازار وجود دارد... این بلندپروازی آشکار سعودی هاست.»

نوسان قیمت نفت

روز گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد اما امروز بهای آن کاهش یافت. دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال تا 49 دلار و 99 سنت پیش رفت اما امروز قیمت این فراورده رو به کاهش گام برداشت تا به 49 دلار و 53 سنت رسید.

در همین رابطه