رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق بیرجند در نشست با والی ولایت فراه افغانستان پیشنهاد داد

کمیته مشترک بیرجند و ولایت فراه افغانستان برای تقویت تجارت تشکیل شود

مراسمی با حضور استاندار،رئیس اتاق بیرجند، افخمی سرکنسولگری ایران در هرات با والی ولایت فراه افغانستان و هیات همراه برگزار شدکه با تاکید بر رابطه موثر دو کشور، موانع تجارت و مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات و واردات بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

30 مهر 1397
کد خبر : 15934
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در نشستی با حضور استاندار خراسان جنوبی، سرکنسول ایران در هرات و والی ولایت فراه افغانستان گفت: تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین بیرجند و ولایت فراه افغانستان ضروری است و اتاق بیرجند آمادگی تشکیل این کمیته در راستای تسهیل مبادلات تجاری خراسان جنوبی و فراه را دارد.

محسن احتشام افزود: استان خراسان جنوبی از مزیت های اقتصادی و مزیت های نسبی بالایی در تولید برای صادرات برخوردار است که می توان بخشی از نیازهای کشور افغانستان را از طریق این تولیدات رفع کرد. ولایت فراه هم دارای مزیت های نسبی است که قابلیت صادرات به کشورهایی از جمله ایران را دارد.

احتشام بیان کرد: بازگشایی بازارچه های مسدود شده در خراسان جنوبی از انتظارات فعلی تجار است. بازگشایی این بازارچه ها موجب رونق تجارت می شود و بخشی از نیازهای ولایت فراه و کشور افغانستان از طریق آن رفع خواهد شد.

وی با اشاره به ارتباطات مناسب تجار دو کشور از سال های گذشته تاکنون افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پل ارتباطی بین تجار دو کشور بوده و از این طریق تجار می توانند به مبادله تجاری بپردازند. اگر تعامل و همکاری دوطرفه ایجاد شود صادرات و واردات نیز در کنار هم انجام می شود.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی ولایت فراه اظهار داشت: از این طریق می توان نیازهای استان خراسان جنوبی را در شرایط خشکسالی نیز تأمین کرد.

ترانزیت در مرز جدی گرفته شود

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز با اشاره به آمار صادرات و خروج کالا از طریق مرز ماهیرود تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته 50 درصد وزن کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از این مرز ترخیص شده است.

علیرضا خامه زر اظهار داشت: با توجه به قدمت این مرز، اهمیت و نزدیکی به شهر کابل موقعیت آن را ممتاز می کند. خراسان جنوبی طولانی ترین مرز مشترک ایران با افغانستان را دارد و قرار گرفتن در کریدور حمل و نقلی شرق و شمال- جنوب موقعیت این استان را ممتاز کرده است.

خامه زر گفت: علی رغم سرمایه گذاری قابل توجه ایران و افغانستان در مرز ماهیرود، ظرفیت ترانزیت در این مرز مغفول مانده که باید از امکانات موجود استفاده بهتری صورت گیرد.

وی صدور ویزا با مدت طولانی را از خواسته های تجار ایرانی عنوان کرد و افزود: انتظار می رود ویزای تجار و فعالان بخش خصوصی با سابقه و رانندگان ترانزیت حذف و ویزای طولانی مدت به آن ها داده شود.

خامه زر با تاکید بر فعال شدن تجارت دوطرفه بین ایران و افغانستان اظهار داشت: اگرچه تولید مصنوعات در کشور افغانستان کمتر است اما در بخش کشاورزی و دامی این کشور می تواند با ایران روابط تجاری بیشتری برقرار کند.

نیازمند راه اندازی اتاق مشترک هستیم

در ادامه استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: برای اینکه بسیاری از مباحث بخش تجارت، خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان به صورت ویژه و قطعی روشن شود نیازمند راه اندازی اتاق مشترک هستیم. با تشکیل این اتاق بسیاری از مباحثی که در نشست های دو طرف در حوزه اقتصادی و تجاری به بحث و تبادل کشیده می شود، رفع خواهد شد.

محمد مهدی مروج الشریعه تاکید کرد: اتاق مشترک بهترین محل برای حل مشکلات بین دو استان است. امید است با همکاری سرکنسول ایران در هرات و نمایندگی های وزارت امور خارجه در دو استان، اتاق مشترک تشکیل شود. همچنین نمایندگی های وزرات امور خارجه در هر دو استان می تواند تشکیل و از این طریق برخی معضلات حل شود.

مروج الشریعه با تاکید بر لزوم تشکیل شرکت های بیمه مشترک بین فراه و خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی برای درمان و خدمات پزشکی آماده ارائه خدمات به این استان است. این مهم حتی با امکان جذب سرمایه گذاری در نقطه صفر مرزی امکان پذیر است که با سرمایه گذاری مشترک خدمات بهداشتی و درمانی برای افراد علاقمند ارائه خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: دبیرخانه های تشکیل کارگروه های مشترک در حوزه های مختلف باید به صورت منظم در دو استان فراه و خراسان جنوبی برگزار شود. همچنین تجار ایرانی در مقابل پیشنهاد تجار افغانی برای ارائه محصول بی کیفیت، نباید کالاهای بی کیفیت را عرضه کنند و برای کنترل کیفیت باید سیستمی در مرز وجود داشته باشد.

مروج الشریعه تصریح کرد: آمادگی کامل برای تامین کالاهای بازار افغانستان وجود دارد. بازارچه یزدان و دو کوهانه دو معبر مرزی هستند که به ترتیب به عنوان ترمینال دام و انرژی محسوب می شوند و این ظرفیت قابل بازگشایی است که به نفع هر دو کشور است.

صدور ویزای سه تا یک ساله برای تجار افغانی

در ادامه سر کنسول ایران در هرات بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به تجارت در شرق کشور دارد و بسترهای خوبی برای توسعه و افزایش توانای های این منطقه فراهم کرده است.

افخمی با بیان اینکه دولت در صنعت، ریل گذار است و کار را بخش خصوصی انجام می دهد، ادامه داد: در مورد ایجاد زیر ساخت ها برای برطرف کردن مشکلات اقدامات خوبی صورت گرفته است و تمام تجار افغانی که قصد اقتصادی دارند برای آنها ویزای سه تا یک ساله صادرمی شود. همچنین با توجه به تردد 10 هزار راننده افغانی در کشور برای راننده های تزانزیت نیز ویزای شش ماهه صادر می شود.

ابوالبصیر سالنگی، والی ولایت فراه با اشاره به بازدید از مرز ماهیرود بیان کرد: این بازارچه دارای ظرفیت های بالایی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور است ولی مشکلات امنیتی هنوز حل نشده است.

سالنگی با اشاره به اینکه  بازار افغانستان از کالاهای با کیفیت استقبال می کند از تولید کنندگان ایرانی خواست که با توجه تمایل تجار افغانی، محصولات بی کیفیت عرضه نکنند. با توجه به ظرفیت بازار افغانستان امیدواریم بتوانیم زمینه برای تبادل هر چه بیش تر محصولات داشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه