رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

فرهاد دژپسند در جمع فعالان اقتصادی

موثرسازی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اولویت وزارت اقتصاد خواهد بود

دژپسند با اشاره به نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من برای تیم جدید وزارت اقتصاد، موثرسازی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است. به این معنی که جمع‌بندی و لوایح حاصل از این شورا باید با درایت پیگیری شود.

01 آبان 1397
کد خبر : 15949
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی در نشست فعالان بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت امور اقتصاد و دارایی ضمن برشمردن چالش‌های موجود در اقتصاد کشور، تصدی پست وزارت اقتصاد را اقدامی خطیر توصیف کرد و گفت: پذیرش این پست مانند رفتن روی مین است.

رئیس اتاق ایران افزود: معتقدم قبول این مسئولیت از سوی آقای دژپسند نشان‌دهنده میهن‌پرستی ایشان است و فعالان بخش خصوصی باور دارند که حضور چنین کارشناس خبره‌ای در کابینه دولت باعث می‌شود تا وزارت اقتصاد عملکرد بهتری داشته باشد.

شافعی گفت: وزیر اقتصاد ریاست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را نیز بر عهده دارد و قرابت این شورا با وزارت اقتصاد باعث خواهد شد تا نظرات بخش خصوصی به بدنه دولت منتقل شود تا از این طریق به مجموعه دولت در ارتقای عملکرد اقتصادی کمک شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به ریاست وزیر اقتصاد بر هیات مقررات‌زدایی گفت: این هیات در ردیف نخست اهمیت برای فعالان اقتصادی قرار دارد زیرا می‌تواند با رفع مقررات زائد به بهبود فضای کسب‌وکار در کشور کمک کند.

رئیس اتاق ایران خطاب به فرهاد دژپسند تأکید کرد: اینکه جنابعالی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی برنامه‌هایی دارید شکی نیست، اما فعالان اقتصادی هم برای پیشبرد اهداف شما توصیه‌هایی دارند که ضروری است موردتوجه قرار گیرد.

شافعی در پایان ابراز امیدواری کرد فرهاد دژپسند هفته آینده با رأی اعتماد بالا و قابل‌توجهی بر مسند وزارت امور اقتصادی و دارایی بنشیند.

تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی و سیاست ورزی؛ اولویت اول وزارت اقتصاد

در ادامه فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان بخش خصوصی به عضویتش در هیات نمایندگان اتاق ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: رابطه من با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سال‌های گذشته و در دوره حضورم در بدنه دولت باز می‌گردد. از همان زمان با همفکری اتاق ایران، اقداماتی از جمله بازنگری قانون تجارت در دستور کار قرار گرفت.

دژپسند با تأکید بر این نکته که از مدت‌ها پیش حلقه فکری دولت، بخش خصوصی و سایر قوا تشکیل‌شده بیان کرد: امروز این حلقه باید تغییرات جزئی داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها اضافه کردن دانشگاهیان، تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی و سیاست‌ورزی است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد اضافه کرد: این هدف نه شعار است و نه بحثی تشریفاتی، بلکه خدمتی است که باید در قبال صاحب‌نظران و دانشگاهیان انجام داد. چراکه معتقدم در شرایط فعلی، اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، چپ یا راست همه باید با هم همفکری کنند تا اقتصاد کشور سامان پیدا کند. نباید نگاه یک‌جانبه گرا یا بومی‌گرا داشت.

دژپسند با اشاره به این موضوع که ایران به لحاظ جمعیت و گسترده سرزمینی سهم قابل توجهی از دنیا را دارد گفت: چرا ایران با این ظرفیت قدرت تغییر در بازارهای بین‌المللی را ندارد؟ نه تنها برای تحقق این موضوع، بلکه برای دیگر موضوعات اقتصادی باید همفکری و تعامل کرد.

دژپسند با اشاره به ضرورت توجه به دیدگاه‌های فعالان اقتصادی گفت: همینجا قول می‌دهم که جلسه امروز، اولین و آخرین آن نباشد. تیم جدید اقتصادی برنامه دارد تا بتوان زمان تعامل با فعالان اقتصادی را طبق اولویت‌هایی که مورد نظر من است به حداکثر برساند و برای تحقق این موضوع، طبق رتبه‌بندی فعالان اقتصادی عمل خواهیم کرد. یک فعال اقتصادی نباید برای ملاقات با وزیر و معاونان وزیر هفته‌ها و حتی ماه‌ها منتظر باشد.

بخش خصوصی راه خود به حکمرانی باز کند

وزیر پیشنهاد امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نقش اتاق ایران در تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌های مختلف از جمله «آیین‌نامه تراز دولتی» گفت: معتقدم همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تدوین یا اصلاح قانون برنامه و بودجه، قانون رقابت، قانون احکام توسعه و لوایح اقتصادی حاکی از نقش اثرگذار بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست. با این حال گاهی اوقات گله‌هایی از بخش خصوصی می‌شنویم که معتقدم فعالان اقتصادی نباید منتظر باشند که برای مشارکت آنها در برنامه‌های اقتصادی فرش قرمز پهن کنند؛ بلکه حتی اگر سینه‌خیز هم شده باید جای خود را در حکمرانی باز کنند.

دژپسند با اشاره به نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من برای تیم جدید وزارت اقتصاد، موثرسازی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است. به این معنی که جمع‌بندی و لوایح حاصل از این شورا باید با درایت پیگیری شود.

تشکیل خانه اقتصاد، در فهرست برنامه‌های وزیر اقتصادودارایی

دژپسند با تأکید بر ظرفیت فعالان اقتصادی و دانشگاهیان در پیشبرد اهداف دولت از تشکیل «خانه اقتصاد» به‌عنوان محلی برای تبادل نظر صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود نام برد و گفت: متاسفانه بیش از 40 سال است که به حرف بسنده کرده‌ایم و همین عامل باعث شده که درآمد سرانه کشور امروز به پایین‌ترین میزان خود در طول این سال‌ها برسد. دلیل هم این است که به جای اینکه به فکر توسعه باشیم، برای اهداف یکدیگر حکم قلاب را داشته باشیم، دائماً در پی بستن مقاصد یکدیگریم و به روی هم چنگ می‌اندازیم.

رقابت کامل در گروی اقتصاد الکترونیک و هوشمند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر این موضوع که دولت باید نقش ثانویه را در اقتصاد کشور ایفا کند، افزود: اگر دخالتی هم از سوی دولت صورت می‌گیرد، این دخالت باید با مکانیزم درست تعریف شود و این مکانیزم را کسی جز بخش خصوصی تعیین نمی‌کند.

دژپسند اصلاح ساختار بازار و ایجاد بازار رقباتی را یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار و بازار رقابتی کامل در گروی ایجاد اقتصاد الکترونیک و هوشمند است که معتقدم این نوع از اقتصاد با از بین بردن فراوانی اطلاعات، شفافیت را به ارمغان خواهد آورد.

وی تأکید کرد کرد که کلیه امور گمرک، خزانه‌داری و کلیه جهت‌گیری‌های اقتصادی باید به سمت هوشمند شدن حرکت کنند.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در گروی تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی است

دژپسند با تاکید بر ضرورت تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی به منظور جذب سرمایه‌های خارجی گفت: طی جلسه‌ای که شخصاً با رئیس جمهور داشتم به تفصیل به این موضوع پرداختم که نمی‌شود انتظار سرمایه‌گذاری خارجی را داشت اما سرمایه‌گذاران در داخل کشور با مشکلات متعددی مواجه باشند. حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور در گروی رضایت صد در صدی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی است.

دژپسند گفت دوره معجزه گذشته و باید به فکر راهکار اساسی برای اصلاح امور اقتصادی کشور بود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی همچنین با اشاره به اصلاح ساختار بانکی و نقدینگی که از سوی فعالان اقتصادی حاضر در نشست مورد بحث قرار گرفت، گفت: نیمی از بانک‌های ما کفایت سرمایه زیر 4 درصد دارند و باید برای این مساله فکری شود. مشکل دیگر مسئله نقدینگی است. ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان عدد بسیار بزرگی است و از آنجا که به تولید وارد نمی‌شود، بسیار خطرناک است.

او همچنین تصریح کرد: معوقات بانکی، بانک‌ها را زمین‌گیر کرده و در این زمینه ضروری است تا بحث اعتبار سنجی در بانک‌ها جدی گرفته شود.

دژپسند همچنین با اشاره به ساختار ناموزون بانکی گفت: متاسفانه نیمی از مشکلات کشور به ساختار بانکی برمی‌گردد که با بانکداری مدرن فاصله دارد و کاملاً سنتی است. از ضرورت حرکت به سمت بانکداری مدرن نباید غافل شد.

بخش خصوصی از مشاوره به دولت دریغ نکند

دژپسند برای چندمین بار در این نشست بر ضرورت همکفری بخش خصوصی با دولت و توجه دستگاه‌های دولتی به نظرات فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: اینکه شما فعالان بخش خصوصی معتقدید که مالیات باید اصلاح شود یا سیستم بانکی نیازمند تغییرات است، تنها از طریق ارائه مشورت از سوی بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

او با اشاره به دو اصل کوچک‌سازی و افزایش درآمدهای پایدار دولت گفت: این دو مورد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه قرار گرفته است. مقررات‌زدایی و درآمدزایی دولت، 2 اصل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این مسیر جز بخش خصوصی، هیچ بخش دیگری نمی‌تواند دولت را همراهی کند.

دژپسند تاکید کرد: دولت راهکار می‌خواهد و باید با همفکری شما فعالان اقتصادی بسته‌های حمایتی تدوین و اجرا شود. در این راستا بخش خصوصی نه یار دوازدهم دولت، بلکه یار اصلی است و همانطور که جناب آقای شافعی هم مثال زدند، معتقدم با تعامل میان دولت و بخش خصوصی می‌توان میدان مین را خنثی کرد.

مهم‌ترین خواسته‌های فعالان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی اقتصاد

فعالان بخش خصوصی با تأکید بر این موضوع که با مطرح‌شدن فرهاد دژپسند به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی، آرامش به شرایط اقتصادی کشور بازخواهد گشت، به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

فعالان بخش خصوصی متفق‌القول بر این نکته تأکید کردند که وزیر پیشنهادی اقتصاد در خوش‌بینانه حالت 2 سال برای حل مشکلات اقتصادی کشور زمان دارد و در این مدت باید برنامه‌های اساسی را موردتوجه قرار دهد.

وضع قوانین گمرکی، همفکری با بخش خصوصی، ارزش‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی، پیگیری توافقات صورت گرفته مبنی بر پیروی از استانداردهای بین‌المللی و همچنین اصلاح قوانین و مقرراتی که شبکه مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سالم‌سازی سازمان مالیاتی، گمرک و نظام بانکی، اصلاح ترازنامه ساختار مشارکت، سنجش محیط کسب‌وکار، نحوه تأمین مالی بانک‌ها، ارائه تسهیلات به گردشگران، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اصلاح پیمان‌سپاری ارزی، خصوصی‌سازی واقعی، آزادسازی واقعی، حرکت به سمت صندوق‌های مکانیزه، وضع قوانین مالیاتی مبنی بر جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی، تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی، کنترل نقدینگی، تسهیل فضای کسب‌وکار از مهم‌ترین مواردی بود که اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی به آن‌ها پرداختند.

حمایت بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی اقتصاد

پس از پایان توضیحات وزیر پیشنهادی اقتصاد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران گفت: با توجه به شناختی که ایشان داریم، امیدواریم حرف‌های ایشان در دوره وزارت به عمل نزدیک شود. با توجه به برنامه‌هایی که ایشان امروز ارائه کردند مشخص شد که اهداف‌شان برای تصدی پست وزارت امور اقتصادی و دارایی با خواسته‌های بخش خصوصی نزدیک است.

رئیس اتاق ایران از حمایت بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد و گفت: بخش خصوصی آماده است برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور، دولت را همچون گذشته همراهی کند.

شافعی خطاب به فرهاد دژپسند گفت: توفیق شما، توفیق ماست و عدم توفیق شما بیشترین ضربه را به بدنه فعالان بخش خصوصی می‌زند.

 

در همین رابطه