رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

شریعتمدار در هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران

پایگاه تغییر اقلیم کشور تأسیس شود

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با سخنرانی در نشست «مدیریت وقایع حدی (خشک‌سالی و سیل) و تغییر اقلیم» که هم‌زمان با «هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران» هفته گذشته برگزار شد، پیشنهاد داد تا پایگاه تغییر اقلیم در کشور تأسیس شود.

13 آبان 1397
کد خبر : 16120
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با سخنرانی در نشست «مدیریت وقایع حدی (خشک‌سالی و سیل) و تغییر اقلیم» که هم‌زمان با «هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران» هفته گذشته برگزار شد، پیشنهاد داد تا پایگاه تغییر اقلیم در کشور تأسیس شود.

محمدحسین شریعتمدار. عکس: اشکان روزرخ

هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در ده محور و در قالب کارگاه‌های آموزشی، ارائه مقالات، نشست‌های تخصصی، نمایشگاه جنبی و تور علمی و گردشگری با حضور معاون آبفای وزیر نیرو، استاندار یزد، جمعی از مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها، مسئولان استانی و جمعی از دانشجویان 2 و 3 آبان ماه در دانشگاه یزد برگزار شد.

نشست «مدیریت وقایع حدی (خشکسالی و سیل) و تغییر اقلیم» توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، چهارشنبه هفته گذشته  همزمان با هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در دانشگاه یزد برگزار شد و سید محمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در این پانل تخصصی به ارائه سخنرانی پرداخت.

بررسی چالش‌­های تغییر اقلیم جهانی و وقایع حدی شامل سیل، خشکسالی و امواج گرمایی و اثرات آن در بخش‌­های آب و کشاورزی ایران محور برگزاری نشست مذکور بود که باهدف مدیریت ریسک در مواقع بحرانی،راهکارهای مدیریتی متناسب با هر یک از این وقایع توسط سخنرانان حاضر در نشست ارائه شد.

سیدمحمدحسین شریعتمدار در این نشست بر لزوم تهیه و تدوین برنامه مدیریتی و اجرایی به‌منظور مدیریت وقایع حدی با استفاده از تجارب جهانی و نگرشی جامع و همگانی با به‌کارگیری علوم و فناوری­های جدید تأکید کرد و مشخص‌شدن نقش و وظایف سازمان­‌ها، نهادها ،ارگان­‌ها، تشکل­‌ها و کلیه ذینفعان را در این برنامه عملیاتی ضروری دانست.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران همچنین پیشنهاد داد تا به منظور هماهنگی و هدایت پروژه‌­های ملی مرتبط با تغییر اقلیم و مدیریت وقایع مرتبط با آن، پایگاه تغییر اقلیم در کشور تأسیس شود. در همین زمینه، شریعتمدار از آمادگی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برای همکاری در تاسیس این پایگاه خبر داد.

تدوین برنامه راهبردی جهت کنترل بحران، مدیریت و حکمرانی مطلوب آب، تدوین یک برنامه عملیاتی همه‌جانبه و مدون با به‌کارگیری کارشناسان خبره و بهره‌­گیری از تجارب عملی سایر کشورها، مدیریت خطرپذیری بااراده جمعی، پایش و ایمن­‌سازی از دیگر مباحثی بود که در نشست مدیریت وقایع حدی (خشکسالی و سیل) و تغییر اقلیم توسط دیگر سخنرانان حاضر در این نشست مطرح شد.

در همین زمینه آذر زرین عضو هیات علمی دانشگاه فرودسی مشهد با اشاره به گزارش IPCC بر واضح بودن تاثیرات انسانی بر سیستم اقلیم تاکید کرد. او همچنین افزایش شدت و فراوانی رخدادهای حدی ( فرین) را از جمله امواج گرمایی را از اثرات تغییر اقلیم دانست و عنوان کرد که کشور ایران نیز در معرض این تغیررات قرار دارد.

وی به معرفی پیامدهای امواج گرمایی همچون به خطر افتادن سلامتی انسان­ها و دام و تأثیر بر گیاهان، محصولات کشاورزی و جنگل‌­ها و همچنین اثر بر زیرساخت­‌ها، حمل و نقل، منابع آب و مصرف انرژی پرداخت.

زرین همچنین تدوین یک برنامه عملیاتی همه جانبه و مدون با به کارگیری کارشناسان خبره و بهره­‌گیری از تجارب عملی سایر کشورها در پیش آگاهی زودهنگام و سازگاری، آگاهی بخشی عمومی و کمک­ رسانی به جامعه، به کارگیری یک سامانه هشدار زودهنگام و مشارکت بین سازمانی، ظرفیت­‌سازی در بین متخصصان، مراقبت‌های بهداشتی و کاهش قرارگیری در معرض رخدادها و ترویج اقدامات سازگاری را از عوامل مؤثر در مدیریت رخداد امواج گرمایی دانست.

در پایان، مصطفی جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع و سرمؤلف ارزیابی جهانی تدوین یک برنامه راهبردی را جهت کنترل بحران، مدیریت و حکمرانی مطلوب آب را در شرایط فعلی ضروری دانست و به ارائه راهکارهای مدیریتی با هدف سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌­ای در ایران پرداخت.

در همین رابطه