رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بوشهر در نشست تجار با مسولان گمرک

پنجره فرامرزی گمرک بوشهر انتظارها را برآورده نکرد

خورشید گزداری، رئیس اتاق بندربوشهر می گوید فعالیت پنجره واحد باید منجر به کاهش هزینه و زمان انجام کار شود ولی این مهم تاکنون عملی نشده است.

13 آبان 1397
کد خبر : 16128
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر در نشست تجار و بازرگانان بوشهری با مسئولان گمرک استان بوشهر افزود: بر حسب انتظار، فعالیت پنجره واحد باید منجر به کاهش هزینه و زمان انجام کار شود ولی این مهم تاکنون عملی نشده است.

خورشید گزدرازی بیان کرد: تجار و بازرگانان این استان تاکنون از مزیت های کلی پنجره واحد فرامرزی گمرک بوشهر برخوردار نشده اند .یکی دیگر از کارکردهای این پنجره کاهش بوروکراسی اداری با هدف تسریع در کار بازرگانان و تجار است که این مهم نیز محقق نشده است.

گزدرازی در ارتباط با سایت 2 منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: با وجود همه هزینه و زیرساخت های فراهم شده در این منطقه هیچ کالایی به آن ارسال نمی شود و سرعت عمل در روند صادرات در این بندر پایین است که انتظار داریم گمرک بوشهر اهتمام جدی داشته باشد و ساز و کار تسریع آن فراهم شود.

یکی از فعالان اقتصادی بوشهر نیز در این نشست گفت: گمرک بوشهر با توجه به ظرفیت خوبی که در بدنه کارشناسی دارد می تواند به عنوان پایلوت استانداردسازی فعالیت های گمرک ایران شود. تحقق این مهم می تواند در آینده یک شاخص قابل اعتنا و اتکا برای گمرک بوشهر باشد.

ندیر پورجم افزود: فرآیند ریجستر کردن در عمده سازمان ها در دست اجراست که در اجرای فعالیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیدواریم گمرک نیز رویه ریجستری را در دستور کار قرار دهد.

پورجم در ارتباط با سامانه جستجوی ارزشی گفت: این سامانه از آشفتگی های زیادی برخوردار است و انتظار داریم مسئولان گمرکی برای مدیریت آن تدبیر اساسی کنند .در حوزه گمرک تعدد بخشنامه ها از دیگر مواردی است که عملکرد فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.

احیای کمیته فنی گمرک، درخواست فعالان اقتصادی

در ادامه معاون صادرات و ترانزیت حوزه نظارت گمرک های استان بوشهرگفت: پیگیری هایی برای احیای کمیته فنی گمرک به عنوان یکی از درخواست های جدی فعالان اقتصادی در گمرک بوشهر صورت گرفته است. با توجه به پیچیدگی قوانین و بخشنامه های متعدد، کمیته فنی گمرک، ظرفیت خوبی برای حل مشکلات این بخش بود که خود گمرک ایران نیز موافق این موضوع است.

بهروز قره بیگی افزود: کمیته فنی گمرک با توجه به اینکه در چارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی جایگاه قانونی نداشت به چالش کشیده شد و با اظهار گفته هایی مبنی بر نداشتن جایگاه قانونی از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

قره بیگی در ارتباط با منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر گفت: این مهم به عنوان یکی از خواسته های فعالان اقتصادی در دستور کار گمرک بوشهر قرار دارد. روند صادرات گمرک بوشهر به دلیل اینکه در یک چارچوب خاص صورت می گیرد کند بوده و قابلیت عبور گمرک از این چارچوب تعیین شده وجود ندارد.

قره بیگی پیرامون اختلالات سامانه جست وجوی ارزشی گمرک بوشهر بیان کرد: پیگیری برای حل این اختلال ها در دستور کار قرار گرفته و انتظار می رود بزودی تحقق یابد.

وی در ارتباط با سامانه جامع گمرکی گفت: قطع شدن های سامانه جامع امور گمرکی 2 وضعیت دارد که یا ناشی از قطع بودن ارتباط سازمان های مجوز دهنده از جمله امور مالیاتی و استاندارد است و یا این قطع شدن در نتیجه تغییرات اعمالی گمرک روی سیستم است.

در ادامه ناظر گمرک های استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: در اتباط با مشکلاتی که تجار و بازرگانان در حوزه کارشناس مجازی دارند گرفتن دسترسی و ایجاد زمینه ارتباط با کارشناسان مجازی در دست پیگیری است که تحقق این مهم بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف می کند.

منصور بازیار افزود: پیشنهاد احیای کمیته فنی توسط فعالان اقتصادی نیز مفید و سازنده است که در گمرک ایران آن را پیگیری می کنیم. همچنین در ارتباط با انتخاب گمرک بوشهر به عنوان پایلوت برای استاندارد سازی فعالیت های گمرک ایران نیز با توجه به اهمیت موضوع بطور جد پیگیری خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه