رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق گرگان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت تحت هیچ شرایطی جلوی صادرات را نگیرد

علی‌محمد چوپانی، رئیس اتاق گرگان، توسعه صادرات غیرنفتی را یکی از الزامات شرایط فعلی اقتصاد کشور می‌داند و می‌گوید: دولت باید به توسعه صادرات بخش خصوصی کمک کند و در این میان تحت هیچ شرایطی جلوی صادرات را نگیرد چراکه تبعات این اقدام هم به بخش خصوصی و اشتغال و هم به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

13 آبان 1397
کد خبر : 16136
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان معتقد است: مثلث دانشگاه، اتاق و دولت می‌تواند رویداد مثبتی را در اقتصاد کشور رقم بزند مشروط بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دولت، سخنان اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند.

علی‌محمد چوپانی با تأکید بر اینکه خدمات مستشاری اتاق بازرگانی به دولت می‌تواند از بروز مشکلات و گره‌های اقتصادی جلوگیری کند، افزود: در شرایط فعلی هم به دلیل تحریم‌ها و هم به‌واسطه تنش‌های ارزی، باید دولت به توسعه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی کمک کند و مقدمات مورد نیاز آن را فراهم سازد.

چوپانی تأکید کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی از یک سو نیاز است که قوانین و قواعد این حوزه تسهیلگر و پیش‌بینی پذیر باشد و از سیاست‌های سینوسی جلوگیری شود و از سوی دیگر باید برای ایجاد و حفظ بازارهای صادراتی پایدار همت شود نه اینکه هر روز بخشنامه‌ای برای محدودسازی صادرات و ابلاغ شود و به حضور مقطعی صادرکننده ایرانی در بازارهای جهانی دامن بزند.

رئیس اتاق گرگان، با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات استان گلستان شرایط تأمین نیاز بازارهای هدف را دارد، گفت: خواهش فعالان بخش خصوصی این استان از دولت این است که تحت هیچ شرایطی جلوی صادرات را نگیرد چراکه این تصمیمات حتی اگر مقطعی باشند، آسیب جبران‌ناپذیری به فعالان اقتصادی، اشتغال و اقتصاد کشور خواهد زد.

چوپانی همچنین با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به دولت مبنی بر توجه به نظرات دانشگاهیان و همچنین تأکیدی که همواره از سوی ایشان بر نقش سازنده جوانان و دانشجویان وجود داشته، تصریح کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی اقتصاد باید زمینه را برای ورود جوانان نخبه و دانشگاهی در اقتصاد کشور فراهم کنیم اما دانشگاه‌ها نباید به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شوند، بلکه باید پلی برای وصل کردن علم به عمل باشند.

او با بیان اینکه اساتید دانشگاه نباید نگاه مأیوس‌کننده را به دانشجویان انتقال دهند، گفت: اتاق گرگان، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی این استان آمادگی همکاری با مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را دارد و از این همکاری‌ها استقبال می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در ادامه با بیان اینکه دولت باید اختلافات مالی خود را با ترکمنستان رفع کند، افزود: اختلاف حساب دولت با ترکمنستان موجب شد حضور صادرکنندگان ما در بازار این کشور تضعیف شود.

چوپانی ادامه داد: باوجوداینکه کشورهای هم‌جوار ایران بازار خوبی برای صادرات کالا بشمار می‌رود اما متأسفانه از ناپایداری صادرات گلایه دارند چراکه باعث ورود شوک به بازار آنها می‌شود و اگر ما به آن توجه نکنیم دیر یا زود این کشورها شرکای دیگری به‌غیراز ما برای همکاری انتخاب می‌کنند.

او همچنین با انتقاد از کم‌لطفی برخی مسئولان در حوزه راه‌آهن، اظهار کرد: تا خیر در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مشکلات زیادی در حوزه صادرات واردات ایجاد کرده، درحالی‌که قزاقستان و ترکمنستان در راه‌آهن اقدامات خود را انجام داده‌اند و منتظر اتصال به خط آهن جمهوری اسلامی ایران هستند.

در همین رابطه