رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

اعلام تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های جدید اظهار کرد: امروز، ایالات متحده با اِعمال دوباره تحریم‌ ها علیه ایران که مردم عادی را هدف گرفته، به عالی ترین دادگاه سازمان ملل و شورای امنیت دهن‌کجی کرد. سخنگوی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که همه باید منتظر واکنش اتحادیه اروپا باشند.

14 آبان 1397
کد خبر : 16163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر خزانه داری آمریکا بر خلاف خواست جامعه جهانی برای حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی این توافق هسته ای، سیاست های تخاصمی واشنگتن علیه ملت ایران را با اعلام تحریم های یکجانبه و غیرقانونی به نمایش گذاشت.

استیون منوچین روز دوشنبه همراه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا جنگ روانی علیه ایران را دنبال کند این در حالی است که بخش عظیم جامعه جهانی، مخالفت خود را با این تصمیم کاخ سفید به صراحت اعلام کرده اند.

وی در حالی که جامعه جهانی بر اجرای توافق هسته ای اصرار دارند و آن را بهترین توافق ممکن می دانند که قطعنامه شورای امنیت را هم به عنوان پشتوانه خود دارد، برجام را برنامه پر از ایراد باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا دانست.

به گزارش ایرنا، وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد: این اقدام، جزئی از کمپین فشار حداکثری اقتصادی است که آمریکا علیه ایران به راه انداخته است و بیش از 700 نفر، نهادها، هواپیما و کشتیرانی تحت تحریم قرار می گیرند.

منوچین، 300 تحریم از این تعداد را تحریم های جدید دانست و تهدید کرد صدها نهاد و افراد دیگری را که پیش از برجام مشمول تحریم بوده اند، در فهرست قرار داده ایم.

وزیر صهیونیستی خزانه داری آمریکا در حالی که ادعا می کنند این تحریم ها بر مردم ایران تاثیر ندارند، حوزهایی همچون بانک، انرژی و کشتیرانی را هدف قرار می دهند که اثر مستقیم آن بر زندگی مردم ایران است و حتی نمی توانند تبادلات مالی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دهند.

وی که حقد و کینه مشخصی از فعالیت های ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه دارد که باعث جلوگیری از استفاده ابزاری رژیم صهیونیستی و حامیان آن از تروریست ها شده است، ادعا کرد: ایران میلیاردها دلار از طریق سیستم بانکی، منابع سپاه پاسداران را تامین می کند.

منوچین با این ادعا که این فعالیت ها مغایر منع اشاعه سلاح های کشتار جمعی و نقض حقوق بشر است، در اظهار نظری متناقض با وزیر خارجه آمریکا افزود: بیش از 400 نفر، کشتی، هواپیمایی و سازمان انرژی اتمی را تحت تحریم قرار می دهیم.

وی در حالی مدعی حقوق بشر شده است که دولت آمریکا از رژیم های خون ریز سعودی و صهیونیستی و گروه های تروریستی تکفیری وابسته به آنها و جنگ علیه ملت های مظلوم منطقه از جمله یمن که باعث کشته شدن هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان شده و ده ها هزار یمنی دیگر با بیماری و قحطی مواجه شده اند، حمایت می کند.

آمریکا همچنین با زیر پا گذاشتن حقوق بشر از تروریست های سعودی که جمال قاشقچی را در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه سربه نیست کردند تا اسرار مثلث شوم ترامپ ، بن سلمان و نتانیاهو را فاش نکند، حمایت می کند.

وزیر خزانه داری آمریکا از قرار گرفتن بیش از 900 هدف در فهرست تحریم ها خبر داد و آن را بالاترین سطح فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران دانست.

منوچین هدف این رفتار یکجانبه گرایانه و غیرقانونی آمریکا که مخالفت جامعه جهانی را داشته است، انزوای اقتصادی فزاینده برای تغییر آنچه که او رفتار بی ثبات کننده ایران دانست، برشمرد.

وی همچنین از ایران خواست تا برنامه موشک های بالستیک که مقامات ایران همواره آن را برای دفاع از خود با توجه به شرارت های آمریکا و اذناب منطقه ای آن ضروری دانسته اند، رها کند.

خبرنگاری پرسید: به کشورهای اروپایی چه خواهید گفت که انتظار داشتند در این لیست استثنا از پیامدهای تحریم ها باشند، در حال حاضر چه رابطه ای با آنها داشته اید؟ آیا آنها متقاعد شده اند؟

منوچین، متحدان سنتی اروپایی خود را تهدید کرد و گفت: فکر نمی کنم هرگز به آنها گفته باشیم که از تحریم ها مستثنی خواهند شد. ما گفتیم که امیدواریم آنها تحریم ها را رعایت کنند. البته آنها می توانند در زمینه نیازهای اولیه زندگی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تکرار ادعای واهی از اینکه تحریم ها متوجه مردم ایران نیست، افزود ما می خواهیم اطمینان یابیم که این پول ها به سوی اهدافی که او غیرانسان دوستانه و فعالیت های تروریستی نامید نرود.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدید برای نوامبر (13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهد و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به این رفتار رژیم آمریکا اظهار کرد: امروز، ایالات متحده با اِعمال دوباره تحریم‌ ها علیه ایران که مردم عادی را هدف گرفته، به عالی ترین دادگاه سازمان ملل و شورای امنیت دهن‌کجی کرد.

وی تصریح کرد: اما ایالات متحده از این قلدرمابی نتیجه معکوس می گیرد؛ نه فقط به این خاطر که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان نمی‌تواند به ترامپ و شرکایش اجازه دهد نظم جهانی را نابود کنند. ایالات متحده - و نه ایران - منزوی شده است.

موضوعات :
در همین رابطه