رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شهرکرد در جلسه شورای گفت وگوی استان

توسعه گردشگری چهارمحال و بخیاری، نیازمند مشوق‌هایی برای بخش خصوصی است

سید محمد رضا سید نبوی، رئیس اتاق شهرکرد می گوید استان چهارمحال و بختیاری با داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود و در صورت ورود جدی سرمایه گذاران به بخش گردشگری می توان هزاران فرصت شغلی ایجاد کرد.

28 آبان 1397
کد خبر : 16345
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بخیاری در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان، به معرفی پنج طرح واگذار شده و قابل واگذاری پرداخت.

در این نشست همچنین چالش های طرح های در دست اجرای استان که توسط بخش خصوصی درحال اجراست، بررسی و برای رفع  آنها تبادل نظر و چاره اندیشی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد در این جلسه بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری با داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود و در صورت ورود جدی سرمایه گذاران به بخش گردشگری می تواند هزاران فرصت شغلی ایجاد کرد.

سید محمد رضا سید نبوی افزود: اقلیم چهارفصل، غذاهای سنتی متنوع، مناطق عشایری، آواها و نواهای محلی، پوشش لباس محلی زنان و مردان در کنار چشمه ساران، رودخانه ها و بناهای تاریخی از جاذبه های گردشگری این استان است. به رغم این ظرفیت ها، صنعت گردشگری نتوانسته درآمد قابل توجهی داشته باشد.

سید نبوی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری می‌تواند ناجی این صنعت باشد، تاکید کرد: کشورهای دنیا به دنبال گسترش صنعت گردشگری هستند چرا که با ورود گردشگر از یک سو می‌توان مشاغل محلی در مناطق توریستی ایجاد کرد و از سوی دیگر با فروش صنایع دستی به این بخش اقتصاد سود رساند.

وی گفت: برای توسعه صنعت گردشگری باید مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود. سرمایه‌گذران خصوصی با سرمایه‌گذاری خود در این بخش باعث توسعه این صنعت می‌شوند چرا که به‌دنبال به دست آوردن عایدی بیشتر هستند و همین موضوع آنها را ناگزیر به ارائه خدمات مناسب می‌کند. متاسفانه مشوق‌ چندانی برای مشارکت بخش خصوصی در کشور ما در نظر گرفته نشده است.

ضرورت سرمایه گذاری برای رونق گردشگری

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری دارای پتانسیل های بی بدیلی در حوزه گردشگری طبیعی است که می تواند در رونق این صنعت نقش بسزایی ایفا کند. سرمایه گذاری برای مرمت بناهای تاریخی، تولید و فروش صنایع دستی و رونق گردشگری باید در اولویت برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

الله کرم نصیری تصریح کرد: مسئولان این بخش باید طرح ها و برنامه های مشخصی برای بهره مندی سرمایه گذاران از این تسهیلات با هدف رونق در گردشگری نقاط مختلف کشور تهیه و تدوین کنند. جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و شیوه زیست سنتی عشایر کوچ نشین این خطه فرصتی برای سرعت بخشی به چرخش صنعت سبز گردشگری است.

نماینده مردم فارسان، اردل، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مشکلات چهارمحال و بختیاری به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: گاهی مشاهده می‌شود در روند اجرای طرح‌های عمرانی و گردشگری مدیران اجرایی رو در روی هم قرار می‌گیرند و همین مسئله باعث کندی در روند اجرای امور می‌شود.

علی کاظمی ادامه داد: لازم است سند گردشگری استان سریع‌تر عملیاتی شود و در این سند تعهدات هر کدام از وزارتخانه‌ها نیز مشخص شود. مدیران اجرایی باید مشکلات طرح‌ها را در جلسات و کارگروه‌های تخصصی مطرح و مرتفع کنند و زمانی‌که مجوزی برای اجرای طرحی صادر می‌شود، سایر دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف این مجوزها را ابطال نکنند.

کاظمی افزود: موضوع تخصیص آب به طرح‌ها به‌عنوان یک چالش اساسی است که برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی را ایجاد می‌کند و می‌توان این موضوع را در سطح کلان مطرح و آن را حل کرد.

وی با تأکید بر اینکه سند گردشگری چهارمحال و بختیاری مصوبه دولت است، خاطرنشان کرد: دولت معتقد است برای ایجاد اشتغال در این استان به جای راه‌‌اندازی صنایع از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کرد. بنابراین باید مشکلات طرح‌های گردشگری استان در سطح کلان بررسی و مرتفع شود.

 کاظمی بیان کرد: باید شرایط برای سرمایه‌گذاران تسهیل شود و وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز موظفند زیرساخت‌های گردشگری مانند آب و راه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. باید در ابتدای واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذار، شرایط به‌طور دقیق بررسی شود. گاهی مسائل جانبی پس از واگذاری طرح به سرمایه‌گذار پیش می‌آِید و در آن شورای حفظ حقوق بیت‌المال ورود پیدا می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه