رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق گرگان عنوان کرد

فراهم شدن زمینه کشت فراسرزمینی در استان منگستائو قزاقستان

علی‌محمد چوپانی، رئیس اتاق گرگان می گوید در استان منگستائو مراتع طبیعی زیادی وجود دارد که می توان از ظرفیت تحصیل‌کردگان گلستانی در کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام ها در این استان استفاده کرد.

28 آبان 1397
کد خبر : 16358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به توافقات صورت گرفته بین دو استان گلستان و منگستائو قزاقستان گفت: در استان منگستائو مراتع طبیعی زیادی وجود دارد که با پیشنهاد طرف قزاق می توان از ظرفیت تحصیل‌کردگان گلستانی در کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام ها در این استان استفاده کرد.

علی‌محمد چوپانی افزود: با اشباع شدن برخی از محصولات در کشور، باید توسعه صادرات را در پیش بگیریم. توسعه صادرات نیازمند برقراری روابط اقتصادی مناسب با کشورهای همسایه است. وقتی به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شویم، قطعا اثربخشی ما هم در منطقه افزایش می یابد.

چوپانی افزود: جلوگیری از صادرات برخی از کالاها در برخی مقاطع زمانی، نارضایتی کشورهای وارد کننده کالا از کشورمان را به دنبال دارد. این کشورها اعلام کردند مصرفشان را بر اساس تولیدات ما تنظیم کردند اما در برخی مواقع با قطع صادرات آنها نیز با چالش مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: کشورهای همسایه به بازار پایدار وارداتی نیازمند هستند. سیاست های کلان اقتصادی کشور باید بر اساس بازارهای هدف یعنی 11 کشور همسایه شکل گیرد. وقتی بازاری از دست می رود، کشور دیگری جایگزین می شود و بدست آوردن مجدد بازار، بسیار مشکل است.

رئیس اتاق گرگان با اشاره به سفر اخیر هیات گلستانی به منگستائو قزاقستان، گفت: کشور قزاقستان 18 میلیون نفر جمعیت و 2.5 میلیون هکتار مساحت دارد. سطح روابط تجاری ایران با قزاقستان 760 میلیون دلار است.

چوپانی بیان کرد: پخش هایی از استان منگستائو دارای مراتع زیاد برای چرای طبیعی گوسفندان است. در سفر به این استان، پیشنهاد دادند گوشت گوسفند را از آنها تهیه کنیم و گوشت مرغ و ماهی را در اختیار آنها قرار دهیم. همچین حاضرند یک گله 600 هزار راسی گوسفند را در اختیار ایران قرار دهند تا به شکل مشارکتی نگهداری و ما کار اصلاح نژاد روی آنها انجام دهیم.

وی گفت: در تفاهم نامه امضا شده بین دو کشور، درخصوص تبادل دانشجو بین دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشگاه آنها، ایجاد خط پرواز هوایی بین دو استان، رونق گردشگری و پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مردم استان منگستائو در گلستان موافقت شد. همچنین پیشنهاد کردند استان گلستان پایانه صادراتی را برای توزیع انواع میوه، سبزی، صیفی‌جات و گوشت مرغ در سراسر قزاقستان، در این استان ایجاد کند.

رئیس اتاق گرگان افزود: در این سفر توافق شد "میر بیزنس بانک" که بانک ملی ایران در مسکو است، به یکی از بانک های بزرگ قزاقستان، کارگزاری دهد تا مروادات مالی توسط این بانک ها انجام پذیرد. مراودات دو طرف هم بر اساس پول ملی کشورها انجام خواهد گرفت.

چوپانی ادامه داد: با توجه به نیاز گلستان به 500 هزار تن ذرت، این استان آمادگی خود را برای تامین این میزان ذرت اعلام کرد. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده از سوی طرف قزاق، وارد کردن گندم به گلستان و تبدیل آن به آرد و سپس صادرات آن به کشورهای همسایه بود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه کشور ما اعلام کرد، حاضر است ویزای فرودگاهی به قزاق ها بدهد و طرف قزاق نیز اعلام آمادگی کرد از طریق سرکنسول خود ظرف 48 ساعت ویزا صادر کند. امیدواریم با برقراری خط پروازی بین دو استان، حجم مراودات تجاری بین دو طرف زیاد شده و فضای خوبی برای فعالیت بازرگانان و کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام ها برای تحصیل‌کردگان استان گلستان فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه