رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

شهلا عموری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان

عدم هماهنگی دستگاه‌های ایرانی و عراقی، عامل ایجاد ترافیک سنگین در مرز چذابه

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می گوید باسکول صفر مرزی قبلا مورد استفاده تجار عراقی و ایرانی بود اما اکنون استفاده ای از آن نمی شود و حذف آن بهتر از ماندن و ایجاد ترافیک است.

29 آبان 1397
کد خبر : 16366
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افزایش حجم صادرات از مرز چذابه در پی تعطیلی آن در طول مراسم اربعین و ترافیک سنگین کامیون‌ها در این مرز، موضوع تازه‌ترین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست با تشریح وضعیت مرز چذابه گفت: عدم هماهنگی بین ارگان ها باعث این ترافیک پس از اربعین حسینی شده است. روز نخست پس از اربعین تعداد کامیون400 عدد بودند و به تدریج، روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده است.

شهلا عموری گفت: طی صحبت با استاندار خوزستان، قرار بود مرز چذابه قبل از پایان ماه صفر فعال شود اما طرف عراقی مرز را بسته اعلام کرد و تراکم کامیون ها بعد از آن بیشتر شد و به دلیل اختلافات بین ارگان ها این ترافیک ایجاد شد. با وجود اینکه گمرک تا ساعت 10 شب مستقر است و ماشین ها را ترخیص می کند اما وضعیت نابسامان تر شده است.

عموری افزود: با توجه به اینکه کامیون های حامل مواد غذایی و فاسد شدنی نیز در صف هستند، مرزبانی تفاوتی بین کامیون ها قائل نمی شود و موجب خراب شدن برخی مواد غذایی شده است. اگر باری را گمرک ترخیص می کند مرزبانی نباید آن را به عنوان قاچاق کالا توقیف کند. همچنین پارکینگی که برای اربعین درنظر گرفته شده، قابلیت استفاده برای تعداد کامیون های بالا را دارد اما از آن استفاده ای نمی شود. قرار شد حد فاصل دو مرز آسفالت شود زیرا هنگام بارندگی امکان تردد در آن وجود ندارد، اما این امر هنوز محقق نشده است.

رئیس اتاق اهواز همچنین خواستار برداشتن باسکول موجود در صفر مرزی منطقه چذابه شد و گفت: این باسکول قبلا مورد استفاده تجار عراقی و ایرانی بود اما اکنون استفاده ای از آن نمی شود و حذف آن بهتر از ماندن و ایجاد ترافیک است.

رفع مشکات در دستور کار قرار گیرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این نشست گفت: مرز چذابه از نظر زیرساختی تغییراتی داشته ولی مشکلاتی هم در این مرز وجود دارد. در چند روز گذشته شاهد ازدحام ترافیکی بار در مرز و اعتراضات شدید رانندگان بودیم که موجب نگرانی مسئولان استان شده است.

امیرحسین نظری افزود: با توجه به اهمیت صادرات در این مرز، مشکلات را در دستور کار قرار دهیم که گره ای از مشکلات موجود را حل کند.

ابراهیم نجفیان، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که موجب ایجاد صف طویل از ماشین های باری شده سرریز بارها از مرزهای دیگر به مرز چذابه است. همچنین نداشتن زیرساخت مناسب با توجه به بارندگی های اخیر یکی دیگر از مشکلات مرز است.

در ادامه نماینده هنگ مرزی نیز بیان کرد: باری که گمرک ترخیص می کند شاید از نظر گمرک مشکلی ندارد اما ممنوعیت صادرات دارد و یا در بین بار مواد غذایی دارای ممنوعیت صادرات جاسازی می شود. در 6 ماهه نخست امسال با توجه به ممنوعیت صادرات برخی اقلام مواد غذایی 130 تن گوجه، 30 تن سیب زمینی، 420 تن آرد و 60 تن سبوس کشف کردیم.

مشکل ترافیکی چذابه بدلیل سهمیه بندی در گمرک عراق است

در ادامه معاون امور گمرکی ستاد نظارت گمرکات خوزستان اظهار کرد: اضافه شدن کامیون ها در مرز چذابه یک فرصت است و نباید از این مورد ناراحت باشیم و مشکل ترافیکی هم حل می شود.

علی قبادی گفت: کشور عراق به صورت فدرالی اداره می شود و هر استان بصورت جداگانه تصمیم گیری می کند و بر اساس شنیده ها گمرک عراق در مرز چذابه سهمیه بندی درنظر گرفته و این امر موجب ترافیک در خاک ایران شده است.

قبادی با بیان اینکه مدیریت صادرات در مرز چذابه به گمرک محول شده است، تصریح کرد: شرکت تعاونی گمرک عهده دار این مهم است اما در این مرز اعمال حاکمیتی در زمینه تخلیه و بارگیری نداریم و با استقرار در مرز، بحث های تخلیه و بارگیری را انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باسکول ها آماده و به سامانه وصل شده اند و درب های ورودی تجهیز شده و به زودی شرکت تعاونی با استقرار در مرز کار خود را شروع می کند.

امید بن عباس، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز بیان کرد: جلسه ای با حضور زمین داران و شهرداری بستان برگزار خواهیم کرد که از همه ظرفیت ها استفاده خواهد شد. دو راهی پارکینگ شهرداری لاین بندی صورت می گیرد و از سایر زمین ها و افراد استفاه می کنیم که حداکثر بهره برداری را ببریم.

همچنین عبیات، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان در این نشست اظهار کرد: علت اصلی این ترافیک فضای ناکافی تخلیه در بارانداز است که تنها 20 کامیون ایرانی و 20 کامیون عراقی جای می گیرد و اگر انباری برای پشتیبانی درنظر گرفته شود این معضل حل خواهد شد.

مرز چذابه به قطب اقتصادی کشور تبدیل شده است

در ادامه مشاور استاندار در امور اقتصادی اظهار کرد: مرز چذابه از حالت یک منطقه مرزی خارج شده و به قطب اقتصادی کشور تبدیل شده است که باید از این فضا در این شرایط تحریم استفاده کنیم. فرصت های سرمایه گذاری در چذابه بسیار است، مدیریت مرز باید یکپارچه شود، ولی ما با این بی نظمی این فرصت ها را از دست می دهیم.

یدالله مهرعلیزاده همچنین در خصوص باسکول موجود در صفر مرزی چذابه اظهار کرد: این باسکول با موافقت گمرک، فرمانداری دشت آزادگان، هنگ مرزی، شهرداری و سایر ارگان های دخیل در مرز برچیده می شود تا از ترافیک موجود در منطقه بکاهد چرا که موجب گره ترافیکی شده است.

عباس زرگانی، یکی از بازرگانان در مرز چذابه نیز گفت: کامیون ها پنچ تا هشت روز در مرز مانده اند و هنوز تخلیه نشده اند و در این بین تجار متضرر می شوند. محوطه بازارچه تنها 13 هکتار است و از پارکینگ اربعین که خالی مانده است، استفاده نمی شود.

در این نشست مصوب شد شیفت کاری از 7 صبح تا 12 شب با موافقت طرف عراقی تا زمان رفع ترافیک و تخلیه و بارگیری کامیون ها باشد. همچنین کامیون های حامل تره بار و مواد غذایی فاسدشدنی در اولویت تخلیه و بارگیری قرار گیرند که از متضرر شدن بازرگانان جلوگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه