رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته پایانی آبان 1397

پیش‌بینی OECD از رشد تولید ناخالص جهان در سال آینده میلادی، نرخ رشد اقتصادی آلمان و ژاپن در سه‌ماهه گذشته و پیش‌بینی فدرال رزرو شیکاگو از نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی منتشرشده در هفته گذشته بوده‌اند.

03 آذر 1397
کد خبر : 16424
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

20 درصد

سازمان بین‌المللی کار: تقریباً 20 درصد از کل کودکان آفریقایی را کودکان کار تشکیل می‌دهند.

11 درصد

صندوق بین‌المللی پول: ریسک از دست دادن شغل به دلیل توسعه اتوماسیون برای زنان حدود 11 درصد است، در حالی که این رقم برای مردان تنها 9 درصد برآورد شده است.

1.6 میلیون نفر

بانک جهانی: بهداشت ضعیف سالانه 1.6 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. به عبارتی هرروز به‌طور متوسط بیش از 4500 نفر بر اثر بهداشت ضعیف جان خود را از دست می‌دهند.

70 و 50 درصد

آنکتاد: حدود 70 درصد از نیروی کار شاغل در کشورهای کمتر توسعه‌یافته جهان را افراد خوداشتغال تشکیل می‌دهند، در حالی که این نسبت برای کشورهای پیشرفته نزدیک به 50 درصد است.

13 درصد در مقابل 1 درصد

آنکتاد: کشورهای کمتر توسعه‌یافته مجموعاً 13 درصد از جمعیت جهان را در بر گرفته‌اند اما سهم آنها از تجارت جهانی تنها حدود 1 درصد است.

7500 نفر

سی‌ان‌ان: شرکت سوئدی ایکیا، غول صنعت مبلمان جهان، قصد دارد در راستای اصلاح ساختار کسب‌وکار خود 7500 نفر از کارکنانش را اخراج کند.

4 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: شرکت هلدینگ برکشایر هاتاوی به مدیریت وارن بافت -سرمایه‌گذار برتر قرن بیستم و سومین مرد ثروتمند جهان در حال حاضر- به‌تازگی 4 میلیارد دلار از سهام بانک جی‌پی‌مورگان که بزرگترین بانک آمریکا از لحاظ ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود را خریداری کرده است.

6.75 درصد

فایننشال تایمز: در ادامه روند افزایش نرخ بهره در برخی اقتصادهای نوظهور جهان به‌منظور مهار تورم و مقابله با کاهش ارزش پول ملی، بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز نرخ بهره در این کشور را به 6.75 درصد افزایش داد.

2 میلیون حساب بانکی

نیویورک‌تایمز: تعداد حساب‌های بانکی افتتاح شده در بانک تمام دیجیتال «چایم» آمریکا از مرز 2 میلیون فقره عبور کرده است. تعداد مشتریان جدید این بانک در ماههای اخیر حتی از تعداد مشتریان جدید بانک‌های معروفی مانند ولز فارگو و سیتی‌بانک نیز بیشتر بوده است.

1 میلیارد دلار

بلومبرگ: بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد به‌تازگی مبلغ 1 میلیارد دلار از عربستان دریافت نموده است. این مبلغ به‌عنوان بخشی از بسته حمایتی عربستان برای پاکستان که دو کشور در ماه گذشته میلادی بر سر آن توافق کردند، به پاکستان پرداخت شده است.

9.78 میلیارد ساعت

بلومبرگ: بوروکراسی اداری در نهادهای دولتی آمریکا سالانه 9.78 میلیارد ساعت از وقت مردم این کشور را تلف می‌کند.

4.6 درصد

یورو استات: حجم ساخت‌وساز جدید در کشورهای منطقه یورو طی ماه سپتامبر امسال 4.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

2.5 درصد

وال‌استریت ژورنال: رئیس فدرال رزرو شیکاگو (یکی از 12 شعبه بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو) نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال آینده میلادی را 2.5 درصد پیش‌بینی کرده است.

6 میلیارد دلار

رویترز: دولت چین موافقت خود را برای تخصیص 6 میلیارد دلار بودجه به طرح توسعه فرودگاه شهر اورومچی، مرکز ناحیه خودمختار شین‌کیانگ در غرب این کشور، اعلام کرده است. شهر اورومچی یکی از نقاط استراتژیک در پروژه راه ابریشم جدید (یک کمربند و یک جاده) محسوب می‌شود.

1.34 میلیارد دلار

رویترز: بانک فرانسوی سوسیته جنرال پذیرفته است که به‌منظور حل و فصل پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه کوبا توسط این بانک، جریمه‌ای معادل 1.34 میلیارد دلار به دولت آمریکا بپردازد.

0.3 و 0.2 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی اقتصاد کشورهای ژاپن و آلمان به ترتیب 0.3 و 0.2 درصد نسبت به دوره سه‌ماهه قبل کوچکتر شده است.

3.5 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): کارشناسان OECD نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2019 را 3.5 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که در قیاس با پیش‌بینی قبلی 0.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین رابطه