رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آبان ۱۳۹۷ منتشر شد

تورم نقطه‌به‌نقطه به 34.9 درصد رسید

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آبان ۱۳۹۷ را منتشر کرد که نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در این ماه به 15.6 درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (آبان 97 نسبت به آبان 96) بالغ‌بر 34.9 درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس این آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانوارهای شهری به 34.5 درصد و برای خانوارهای روستایی به 37.3 درصد رسیده است.

03 آذر 1397
کد خبر : 16431
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در آبان ماه ۱۳۹۷عدد شاخص قیمت کل برمبنای قیمت‌های سال ۱۳۹۵، به ۱۴۷,۸ رسیده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۳۴,۹ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ یعنی در این ماه خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۴,۹ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ به ۱۵.۶ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۲.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور به عدد ۱۴۷,۳ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۵ درصد است که نسبت به ماه قبل  ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است که شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۴,۱ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به آبان ماه ۱۳۹۶ برای این دو گروه به ترتیب ۵۰.۳ و ۲۹ درصد است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی

طبق این گزارش، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در آبان ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۴۷,۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴,۵ درصد است که نسبت به ماه قبل (۳۲,۴ درصد) ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در آبان ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۵۰,۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷,۳ درصد است که نسبت به ماه قبل (۳۵,۳ درصد) ۲.۰ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در ماه جاری اکثر بخش‌های زیرمجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه «گوشت» (انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، موز)، گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (شیر پاستوریزه، خامه پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (سس گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی)، گروه «آشامیدنی‌ها» (نوشابه گازدار) و گروه «نان و غلات» (انواع نان و رشته آش) است.

همچنین در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «مبلمان، لوازم‌خانگی و نگهداری معمول آنها» (انواع شوینده‌ها)، گروه «پوشاک و کفش» گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (دستمال‌کاغذی و لوازم‌آرایشی و بهداشتی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۱۴,۸ درصد برای دهک اول تا ۱۶.۸ درصد برای دهک دهم است.

در همین رابطه