رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شهلا عموری در جلسه صبحانه کاری اتاق اهواز

موانع کسب و کار، انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

نشست مشترکی با حضور استاندار و رئیس اتاق اهواز در محل این اتاق برگزار شد و فعالان بخش خصوصی به مشکلات خود در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و ساختمان پرداختند.

03 آذر 1397
کد خبر : 16439
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترکی با حضور استاندار و رئیس اتاق اهواز در محل این اتاق برگزار شد و فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات خود در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و ساختمان پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست گفت: پایش محیط کسب و کار در خوزستان بر اساس 28 مولفه پژوهشی و آماری بررسی شد که در تابستان نمره خوزستان 5.52 اما در بهار 6.56 بوده است. بر این اساس جزو استان های آخر کشور بودیم چراکه میانگین کشوری در تابستان 6.45 و در بهار 6.15 بود.

شهلا عموری  بیان کرد: بهترین شرایط فضای کسب و کار در استان گیلان و بدترین شرایط فضای کسب و کار در استان لرستان بود.

عموری ادامه داد: در خصوص بسته بومی ضدتحریمی، بخش تامین اجتماعی و مالیات به اتاق اهواز واگذار شده است که در این زمینه عمل خواهیم کرد.

وی افزود: وضعیت استان در حوزه اقدامات دبیرخانه شورای گفت وگو بسیار خوب است و ماهانه 2 جلسه برگزار می شود که در سال 96 پنج موضوع به دبیرخانه شورای مرکزی ارائه شد. در این شورا اغلب جلسات با حضور استاندار برگزار شده اما دو قوه دیگر حضور نداشتند.

رئیس اتاق اهواز بیان کرد: تصمیم گرفتیم که هر 15 روز یک بار صبحانه کاری داشته باشیم که در هر جلسه مشکل یک انجمن را مطرح، بررسی و حل کنیم.

وی در خصوص مجوزهای گردشگری بیان کرد: 23 مجوز اولیه صادر شده که فعالان بخش خصوصی سرمایه های کلانی را صرف این پروژه ها کردند اما با موانعی برخورد کردند. اگر قرار باشد مجوزی صادر و بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و با مشکلاتی مواجه شود، دیگر سرمایه گذاری نخواهد شد.

عموری اضافه کرد: پس از اربعین حسینی در زمان تعطیلی مرز چذابه حدود 400 کامیون در مرز معطل بودند که استاندار خوزستان دستور بازگشایی و فعالیت مرز را داد اما عمل نشد و به تدریج بر تعداد کامیون ها افزوده شد که ترافیک 25 کیلومتری در مرز چذابه را شاهد بودیم.

وی گفت: باید مدیریت واحد در مرز چذابه لحاظ شود. قرار شد باسکول در نقطه صفر مرزی حذف شود چراکه تنها باعث ترافیک شدید شده بود. این موضوع با وجود مصوب شدن، هنوز عملیاتی نشده است. سزاوار نیست اینگونه به مصوبات بی توجهی شود و مصوبات را دور بزنند.

رئیس اتاق اهواز یادآور شد: به دلیل مشکلات تعدیل نیرو، با تامین اجتماعی جلسه‌ای برای انتخاب کارفرمای برتر داشتیم که از میان 200 شرکت تنها 3 شرکت، شرایط کارفرمای برتر را داشتند و این امر شایسته نیست.

موتور محرکه اقتصاد کشور بخش خصوصی است

در ادامه این جلسه استاندار اهواز اظهار کرد: موتور محرکه اقتصاد کشور بخش خصوصی است و اگر بناست کشور پیشرفت کند جز با بخش خصوصی میسر نیست.

غلامرضا شریعتی افزود: بخش دولتی فقط وزنه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت بخش خصوصی شده است و تا این فکر جا بیفتد مدت زیادی طول می کشد. بخش خصوصی با ایجاد اشتغال و افزایش صادرات برای کشور بسیار مفید است، باید تمام قوانین و مقررات بر اساس حمایت از تولید و بخش خصوصی باشد.

شریعتی تصریح کرد: باید فرهنگ احترام به تولیدکننده و صادرکننده داشته باشیم و کسی که خلق ثروت می کند، تکریم شود. باید با فساد برخورد کنیم و لازمه آن تعدیل قوانین و مقررات است به طوری که فساد در آن راه نداشته باشد.

وی بیان کرد: جلسه شورای گفت وگو هر دو هفته یک بار در اتاق اهواز برگزار می شود. مدیران استانی باید در این جلسه حضور یابند و مدیری که تمکین نکند از حضورش در استان هم معذوریم. اگر بخواهیم اقتصاد کشور شرایط بهتری پیدا کند باید به بخش خصوصی برسیم و در این مسیر با حوصله حرکت کنیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: اصلاح اساسی و ریشه دار را باید در کنار هم و با محوریت بخش خصوصی ایجاد کرد و باید این نگاه موجود، عوض و تنگ نظری ها اصلاح شود.

موضوعات :
در همین رابطه