رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد

تعامل سازنده بخش خصوصی با دولت را ادامه خواهیم داد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران معتقد است: اگرچه سیاست تزریق ارز توسط بانک مرکزی در متعادل کردن نوسانات بازار تا حدودی موثر واقع شده اما این رویکرد در بلند مدت تاثیر کافی را ایجاد نخواهد کرد و دوامی نخواهد داشت.

05 آذر 1397
کد خبر : 16457
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و رئس اتاق مشهد ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) به مرور مهم‌ترین رویدادهای مهم اقتصادی کشور پرداخت و گفت: به رغم تفاهم خوبی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه مسائل ارزی حاصل شده بود، باز هم بانک مرکزی با ارائه بخشنامه‌های جدید و دخالت در بازار ارز، این تلاش مشترک را به نحوی خنثی کرد.

رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: اگرچه سیاست تزریق ارز توسط بانک مرکزی در متعادل کردن نوسانات بازار تا حدودی موثر واقع شده اما این رویکرد در بلند مدت تاثیر کافی را ایجاد نخواهد کرد و دوامی نخواهد داشت.

وی در ادامه به نقش کشورهای اروپایی در حفظ برجام اشاره کرد و گفت: تردیدی وجود ندارد که آن‌ها به دنبال وقت‌کُشی هستند و در این فرصت اقدامات عملی موثری برای تحقق قول و قرارهای خود انجام نخواهند داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به آینده فروش نفت اظهار نگرانی کرد و افزود: شرایط سختی پیش‌روی ماست و قیمت نفت پایدار نخواهد بود. آمریکا تمام تلاش خود را برای تحریم بازار نفت ایران به کار خواهد بست.

در ادامه این جلسه برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، بر ضرورت اتخاذ موضعی قاطع و شفاف از سوی اتاق ایران در تحولات اقتصادی تاکید کردند و خواستار نقد برخی از تصمیمات و سیاست های غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی دولت و شفاف‌سازی در بیان بحران‌های اقتصادی موجود شدند.

همچنین یکی دیگر از اعضای حاضر، درخواست ملاقات فعالان بخش خصوصی با مسئولان نظام را با هدف بیان شفاف مشکلات اقتصادی کشور و بخش خصوصی و همچنین ارائه راهکارهای برون رفت از شرایط موجود مطرح کرد.

شافعی در پاسخ به این پیشنهادات، عنوان کرد: ما در طرح مشکلات و ارائه راهکارها و نظرات تخصصی بخش خصوصی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده ایم و معتقدیم باید مسائل شفاف و بدون تعارف بیان شود اما باید مدنظر داشته باشیم که در تعامل با دولت باید به گونه‌ای عمل شود تا مسیر همکاری و گفت‌وگو حفظ شود و ارتباطات و تعاملات به قوت خود باقی بمانند.

وی ادامه داد: ما با امیدواری به آینده، تعامل سازنده بخش خصوصی با دولت را ادامه خواهیم داد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت تشکل های وابسته به اتاق تأکید کرد و افزود: تلاش می کنیم تا در حوزه مسائل مالی، به تناسب ظرفیت موجود، تشکل‌ها را تقویت کنیم و در این زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

در ادامه این جلسه علی اکبر  لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، گزارش مبسوطی در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد این شورا ارائه کرد. وی افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی طی سه سال گذشته، از نظر مصوبات قابل اجرا، در ارزیابی و رتبه‌بندی شورای کشور که توسط وزارت کشور انجام می‌گیرد، در ردیف سه شورای برتر کشور قرار داشته است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا این شورا از حالت صرفاً مشورتی به سوی اجرایی و عملیاتی سوق پیدا کند و یکی از وظایف اصلی و مهم ما در شورا بسترسازی برای بهبود محیط کسب و کار است.

لبافی ادامه داد: اصلاح دستورالعمل‌ها و قوانین و همچنین تجمیع برخی از مقررات و ضوابط و علاوه بر آن، حذف قوانین و مقررات مخل بهبود محیط کسب و کار همواره در دستور کار شورا بوده است.

وی در ادامه گزارش خود به هیات نمایندگان اتاق مشهد، متذکر شد: طی چهار سال گذشته، ۱۷۸ جلسه دبیرخانه شورا و از سال ۱۳۹۳ تاکنون، ۴۷ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به صورت منظم و مستمر برگزار شده است که ماحصل آن، مصوبات و تفاهم‌نامه‌های کاربردی و عملیاتی در سطح استانی و ملی بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه