رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شهلا عموری در همایش استانی زنان و اشتغال پایدار

زنان در نیمی از کارآفرینی‌ها نقشی موثر دارند

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز معتقد است از لحاظ کیفی کارآفرینی زنان همواره همراه با نوآفرینی بوده و از لحاظ کمی زنان در نیمی از کارفرآینی‌ها نقش دارند، اما هنوز نسبت به کارآفرینی زنان اعتماد کامل وجود ندارد.

07 آذر 1397
کد خبر : 16494
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین همایش استانی زنان و اشتغال پایدار در حوزه صنعت و تجارت در اتاق اهواز با حضور رئیس اتاق اهواز و عضو هیات رئیسه اتاق تهران برگزار شد و سه پروژه موفق در حوزه صنعت، تجارت و کارآفرینی به صورت الگو از حیث نحوه پیشرفت مورد تجلیل قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این همایش گفت: از لحاظ کیفی کارآفرینی زنان همواره همراه با نوآفرینی بوده و از لحاظ کمی زنان در نیمی از کارفرآینی‌ها نقش دارند، اما هنوز نسبت به کارآفرینی زنان اعتماد کامل وجود ندارد.

شهلا عموری با اشاره به برگزاری همایش زنان و اشتغال پایدار افزود: این اولین تجربه ماست و امیدواریم در سال‌های آینده تداوم داشته باشد. اقتصاد ما بیمار است و قطعا زنان مقتدر با ایجاد و انتخاب راهکارهای مناسب این بیمار را درمان خواهند کرد.

عموری ادامه داد: رشد اقتصادی نیازمند افکار پویاست و کارآفرینی باعث رشد اقتصادی و رونق کسب و کارهای جوان می‌شود. زنان چند بعدی فکر می‌کنند و از صداقت و سلامت کاری برخوردارند که در ایفای مسئولیت‌ها کمک می‌کند.

وی گفت: در این میان زنان، واحدهای تولیدی با ظرفیت‌های بالا را راه اندازی کردند اما آمار تفکیکی و بانک اطلاعاتی درستی در کشور و به تبع آن در استان از آنها وجود ندارد.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به پتانسیل‌های جمعیتی، طبیعی و صنعتی استان خوزستان اظهار کرد: واحدهای تولیدی سرآمد، فرصت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، راه‌های دسترسی، مرزهای بین‌المللی، قشر تحصیلکرده و تنوع قومیتی از ویژگی‌های منحصر به فرد خوزستان هستند.

عموری با بیان اینکه وجود نفت و گاز در خوزستان معضلی را حل نکرده بلکه معضل ایجاد کرده، خطاب به زنان گفت: از تکرار تجارب ناموفق جلوگیری و برای تبدیل ایده‌های نوین به عمل تلاش کنیم.

کسب و کارهای خانگی و روستایی به بازارهای بین‌المللی ارائه شوند

عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز در این همایش گفت: توانمندی‌های خوبی در خوزستان وجود دارد که در بازارهای داخلی محصور شدند. این توانمندی‌ها و کسب و کارهای خانگی و روستایی باید به بازارهای بین‌المللی ارائه شوند.

سیده فاطمه مقیمی افزود: مغفول ماندن این همه ظرفیت در خوزستان جای تأمل دارد و همچنین برای افزایش تعداد فعالان اقتصادی در این استان باید بازنگری کرد.

این کارآفرین برتر ایرانی اضافه کرد: رکود اقتصادی در کشور تنها برای مردان مشکل ساز نشده بلکه زنان نیز از این وضعیت آسیب دیده‌اند؛ بحران‌های اقتصادی در یک دهه گذشته در آلمان، هلند و آمریکا رخ داده و دنباله این تورم و رکود به ایران رسید، البته مسائل مربوط به تحریم‌ها نیز به آن دامن زده‌است.

مقیمی اضافه کرد: در بحث کارآفرینی استفاده از الگوهای موجود و موفق در بازار برای شروع مهم است و برای ورود به یک صنعت نیاز به در نظر گرفتن رقبا وجود دارد. مرحله بعدی، آموزش است. آموزش دایمی در هر کاری می‌تواند فرد را به جایی برساند که در حوزه کار خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ایجاد کسب و کارهای کوچک و تشویق زنان در انجام کارهای گروهی را یکی از موارد ضروری دانست و ادامه داد: سقف‌های شیشه ای، رتبه‌های پایین زنان در مسئولیت‌های اداری و خط قرمزها دیگر برای زنان معانی خاص ندارد، چون آنها در مشارکت‌های اجتماعی و قبول مسئولیت‌های جدید موفق بوده‌اند.

استارتاپ‌ها گام‌های کوچکی برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مبتنی بر خلاقیت هستند

در ادامه مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: رشد اقتصادی از دل کارآفرینانی بیرون می‏آید که متکی به سرمایه خصوصی و نه پول نفت هستند.

امید بن عباس با بیان اینکه اگر درآمد نفت تمام یا قطع شود چگونه می توان کشور را اداره کرد، بیان کرد: یکی از راهکارهای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مبتنی بر خلاقیت است که استارتاپ ها گام های کوچکی برای تبدیل این اقتصاد هستند.

وی گفت: 33 میلیون نفر جمعیت کشور بین 20 تا 40 سال هستند که عمدتا از فناوری های جدید استفاده می‏‌کنند. نفوذ گوشی‌های موبایل در کشور، 130 عدد گوشی به ازاء هر 100 نفر است. 47 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که این میزان تقریبا نصف کاربران خاورمیانه است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه با سیاست گذاری درست باید از این فرصت حمایت کرد، خاطرنشان کرد: در طول 5 سال گذشته، دولت بیش از 3700 شرکت مبتنی برفناوری که شناسایی شده را حمایت کرده است.

وی در خصوص حرکت ایران به سمت نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش (براساس گزارش UNCTAD) بیان کرد: ایران یکی از 5کشور برتر است که بیشترین رشد رتبه کارآفرینی جهانی را نسبت به سال قبلشان داشته‌اند. در طی ۱۰ سال، ایران از رتبه جهانی ۳۴ در تولید علم به رتبه ۱۶ رسیده است و از نظر تعداد مهندسان فارغ التحصیل یکی از ۵ کشور برتر جهان است.

همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه محصولات و تولیدات بانوان استان در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و خدمات در غرفه‌های مشخص شده در اتاق اهواز ارائه شد.

موضوعات :
در همین رابطه