رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شعبان فروتن، رییس اتاق ایلام در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تصمیمات خلق‌الساعه، بزرگترین گره تجارت ایران و عراق است

شعبان فروتن، رییس اتاق بازرگان ایلام می‌گوید: ایلام ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. ما باید از مرز ایران با عراق بهره بگیرم و کنسولگری عراق در مهران یا ایلام تاسیس شود.البته عراق هم باید درباره مرزها برنامه منظمی داشته باشد.

17 خرداد 1395
کد خبر : 1655
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شعبان فروتن، رییس اتاق بازرگان ایلام می‌گوید: ایلام ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. ما باید از مرز ایران با عراق بهره بگیرم و کنسولگری عراق در مهران یا ایلام تاسیس شود.البته عراق هم باید درباره مرزها برنامه منظمی داشته باشد.

شعبان فروتن، رییس اتاق ایلام

ایلام ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد؛ از کشاورزی تا صنعت و معدن و البته بازرگانی. این را شعبان فروتن، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام می‌گوید. اما به ظرفیت‌های دیگر ایلام هم اشاره دارد. ایلام طولانی‌ترین مرز مشترک حدود 430 کیلومتر با عراق دارد، و در کمترین زمان این ارتباط بین بازارچه مرزی مهران و عراق برگزار می‌شود اما ما به خوبی نمی‌توانی از این پتانسل استفاده کنیم.

فروتن می‌گوید حجم بالای صادرات و واردات ایران از طریق مرزهای مشترک ایلام با عراق انجام می‌شود و باید از این ظرفیت به نفع ایران استفاده شود. او به  تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های تجاری و بازرگانی میان روسای اتاق‌های بازرگانی ایلام و اتاق مشترک ایران و عراق  اشاره می‌کند و می‌گوید:‌‌‌‌‌ «این تفاهم‌نامه گام بزرگی در توسعه اقتصادی این دو کشور است.»

فروتن افزود:‌ «این تفاهم‌نامه در قالب پنج ماده به تصویب رسید که شامل تقویت و توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری‌های علمی، اقتصادی و فنی است.

او درباره مشکلات اقتصادی ایلام تاکید می‌کند: «یک از موانع و مشکلات ما، موانع گمرکی است. ما تعرفه معین، ثابت و مشخصی نداریم و تعرفه گمرک در مرزهای ایران با عراق در کردستان و ایلام متفاوت است. این از موارد نارضایتی است که باید برطرف شود.»

عضو اتاق مشترک ایران و عراق به وضعیت عراق اشاره دارد، وضعیت جنگ و ناآرامی و اقتصاد جنگ‌زده که بر روی رابطه تجاری-بازرگانی آنها اثرگذار است. فروتن تصریح می‌کند: «این بزرگترین گره ارتباط تجاری ایران با عراق است. کشور عراق باید برنامه‌ریزی دقیق و منظمی در حوزه تجارت با ایران داشته باشد. ولی فعلا شرایط اینگونه نیست. آنها بدون اطلاع بازارچه‌ها را چند روز تعطیل می‌کنند. ما انتظار داریم که قبل از این تصمیم‌گیری این را به ما اطلاع بدهند اما آنها به تصمیمات خلق‌الساعه دست می‌زنند.»

او تاکید می‌کند که در نشستی که با  فاضل رسول‌ حمدانی رییس اتاق عراق داشتند به این موارد تاکید داشتند و در تفاهم‌نامه هم قید شده است.

علاوه بر این فروتن از مشکل دیگری می‌گوید؛ کشور عراق در ایلام کنسولگری ندارد. بازرگان‌ها برای گرفتن ویزا باید از مهران به تهران بیایند و این برای اینها سخت است. فروتن می‌گوید این در جلسه‌ای که با حضور یحیی آل‌اسحاق، عضو هیات ریسه اتاق مشترک ایران و عراق و سفیر عراق در ایران هم مطرح کردیم و آنها قول هم همکاری داده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که نتیجه چه خواهد شد.

فروتن می‌گوید:‌ «افزایش ملاقات‌های مرزی با هدف رفع مشکلات احتمالی تجار و بازرگانان و حل و فصل اختلافات از طریق مراکز داوری اتاق بازرگانی از اهداف این تفاهم‌نامه خواهد بود و امیدواریم با این تعاملات موانع و مشکلات برطرف شود و ما بهتر بتوانیم از این پتانسیل بهره بگیریم.» 

در همین رابطه