رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شهلا عموری در جلسه شورای گفت‌وگوی خوزستان

ناهماهنگی در مرز چذابه، فرآیند تجارت را به تاخیر انداخته است

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می گوید به دلیل ناهماهنگی متولیان در مرز چذابه و ضعف زیرساخت‌ها، ورود و خروج ماشین‌ها تغییر کرده و این تعلل و کندی منجر به کاهش ورود کامیون‌ها شده است.

12 آذر 1397
کد خبر : 16568
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان به منظور بررسی مشکلات پایانه مرزی چذابه، ادامه تشریح نتایج کارگروه مربوط به رسیدگی به وضعیت مصوبات انجام نشده انبوه سازان و سازندگان مسکن و ساختمان استان خوزستان  و ارائه گزارش نتایج جلسات برگزارشده توسط اداره کل مالیاتی استان در خصوص نقشه‌های بلوک بندی مناطق برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در سی و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: آمار صادرات به عراق رو به افزایش است اما به دلیل ناهماهنگی متولیان در مرز چذابه و ضعف زیرساخت‌ها، ورود و خروج ماشین‌ها تغییر کرده و این تعلل و کندی منجر به کاهش ورود کامیون‌ها شده است.

 شهلا عموری افزود: خواسته فعالان بخش خصوصی پایان دادن به وضع موجود و اتخاذ تصمیمات فوری و کارگشاست. کارگروهی طی دو هفته گذشته برگزار و تصمیماتی پیرامون سامان گرفتن وضعیت این پایانه مرزی گرفته شد، اما پس از برگزاری آن جلسه میزان صادرات ما از آن مرز کاهش پیدا کرد.

عموری با اشاره به مشکلات ایجاد شده در مرز چذابه و انعکاس آن روی فعالیت فعالان بخش خصوصی خواستار اولویت دادن به این موضوع شد و گفت: تعداد کامیون‌هایی که در روزهای اخیر وارد مرز شدند از سقف هزار تا هزار و ۲۰۰ کامیون به ۳۰۰ کامیون کاهش یافت. برخی کامیون‌ها نیز ۱۰ شب را به شب خوابی در مرز گذراندند و بابت هر شب هزینه ای توسط تجار و فعالان بخش خصوصی پرداخت شد.

وی همچنین اعلام کرد که ترخیص کاران و بازرگانان عراقی شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ مرز را تعطیل کردند و اجازه تردد به هیچ ماشینی برای ورود به نقطه صفر مرزی نداده‌اند و ۲۰ کامیونی که وارد شده‌اند از روز چهارشنبه در آنجا منتظر تخلیه و بارگیری بوده‌اند.

عموری با اشاره به باسکول نقطه صفر مرزی بیان کرد: به دلیل وجود باسکول، ماشین‌ها با تعلل و تأخیر وارد می‌شدند که پس از تصمیمات اخیر باسکول خاموش شد اما متأسفانه تعلل وتاخیر کماکان ادامه داشته و ترافیک برطرف نشده‌است. باسکول باید تعیین تکلیف شود تا ماشین‌ها با شب خوابی مواجه نشده و ضرری به استان و کشور وارد نشود.

رئیس اتاق اهواز تأکید کرد: قصد تقابل با دستگاه‌های دولتی را نداریم اما بخش خصوصی در روزهای اخیر ضرر زیادی دیده، به طوری که ادامه این وضعیت منجر به قاچاق کالا یا شب خوابی کامیون‌ها در مرز می‌شود. اگر روند موجود مدیریتی و ناهماهنگی دستگاه‌های متولی ادامه داشته باشد آینده چند هزار کارگر در مرز به خطر می‌افتد.

عموری گفت: گزارش مستندی به همراه فیلم و عکس از وضعیت نابسامان مرز چذابه ناشی از بارندگی‌های اخیر آماده شده‌است و امیدوارم در این جلسه تصمیم کارسازی گرفته شود تا سود آن برای استان دوچندان شود.

نیازمند توجه مسئولان به مشکلات برای بهبود روند صادرات هستیم

در ادامه این نشست مدیر اتحادیه بازرگانان مرز چذابه گفت: باتوجه به شرایط تحریم و فشارها و همچنین رقابت کشورهای ترکیه، سعودی و کویت با ایران برای تصاحب بازار عراق و روانه کردن کالاهایی با قیمت بسیار کمتر، نباید دچار وضعیتی باشیم که بازرگانان ما از کار بیکار شوند.

سید رحیم موسوی با اشاره به بی فایده بودن وجود باسکول برای گمرک ایران و عراق افزود: این باسکول باعث ترافیک کامیون‌های ورودی از سمت عراق شده‌است. یک سری مشکلات پیش پا افتاده باعث کاهش صادرات از مرز چذابه شده‌اند که نیازمند توجه مسئولان به آنها برای بهبود روند صادرات هستیم.

این فعال بخش خصوصی خواستار ایجاد یک درب ورودی برای ورود و خروج ماشین‌ها و همچنین تعریض جاده دو کیلومتری بین ایران و عراق و آسفالته کردن بارنداز دوم شد.

موسوی با اشاره به عدم هماهنگی میان مسئولان هنگ مرزی و مدیران گمرک اظهار کرد: به طوری که تخلیه و بارگیری با نظارت و تشریفات گمرک صورت می‌گیرد اما عوامل هنگ مرزی علیرغم تکمیل بودن مدارک و اظهارنامه‌ها، مانع تسهیل صادرات می‌شوند و آن را به عنوان کالای قاچاق متوقف می‌کنند.

مدیر اتحادیه بازرگانان چذابه اعلام کرد: علیرغم مکاتبات، رایزنی‌ها و جلسات متعدد، به نظر می‌رسد نوعی ناهماهنگی میان این دو دستگاه وجود که ضرر و زیان آن را بازرگانان متحمل می‌شوند. کامیون‌هایی که از طرف ایران به نقطه مرزی می‌رسند به همین دلیل ۴ تا ۷ شب در مرز می‌خوابند و بابت این معطلی جریمه هم پرداخت می‌کنند.

چذابه موقعیت استراتژیکی و امنیتی برای ایران دارد

جانشین مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با اعلام اینکه همه به دنبال حل مشکل هستیم و به جای دامن‌زدن به حاشیه‌ها باید عارضه‌یابی کنیم، گفت: چذابه در حال حاضر موقعیت استراتژیکی و امنیتی برای ایران دارد.

یدالله مهرعلیزاده گفت: از یک طرف به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و از طرف دیگر مشکل ایجاد می‌کنیم، به‌طوری‌که یک ناهماهنگی مدیریتی به اشتغال، رونق تولید و تولید ثروت را تحت الشعاع قرار داده است.

مهرعلیزاده افزود: زیرساخت ها، فرآیندها، مدیریت گمرک، مرزبانی، راهداری، فرمانداری، بانک و پایانه ها همه در شکل گیری این وضعیت و حل مشکلات موجود سهم دارند. اگر در جریان تحریم بتوانیم در صادرات نفتی و غیرنفتی تامین باشیم، موفق خواهیم بود اما دست هایی در داخل و خارج مانع می شوند. همچنین شورای امنیت ملی دستورالعملی صادر کرد که برای همه شفاف است اما اجرا نشده است.

جانشین مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان اعلام کرد: در همین راستا اقداماتی پیش بینی کردیم که تا 10 روز آینده به نتیجه خواهد رسید. این طرح شامل سه بخش نخست حل مشکل شهرداری و سرمایه گذاری و دوم توسعه بارانداز و سوم مشکلات طرف عراقی است.

در ادامه این جلسه، برخی از ترخیص کاران و بازرگانان مرز چذابه نسبت به عملکرد نماینده فرماندار دشت آزادگان در مرز چذابه انتقاد کردند.

موضوعات :
در همین رابطه