رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در دیدار با رئیس اتاق ایران

آفریقای جنوبی با همکاری ایران می‌تواند از چالش انرژی عبور کند

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در دیدار با رئیس اتاق ایران بر آماده بودن زمینه‌های همکاری بین دو کشور به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم آمریکا تاکید کرد و گفت: ایران و آفریقای جنوبی، تجربه‌های خوبی در همکاری تجاری با یکدیگر دارند. آفریقای جنوبی از نظر تأمین انرژی با چالش‌هایی مواجه است که می‌تواند با همکاری ایران این مسائل را پشت سربگذارد.

13 آذر 1397
کد خبر : 16601
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر آفریقای جنوبی در تهران که به تازگی فعالیت خود را به عنوان سفیر در ایران آغاز کرده است طی دیدار با رئیس اتاق ایران از روابط خوب بین سفارتخانه این کشور و پارلمان بخش خصوصی ایران سخن گفت و تصریح کرد: آفریقای جنوبی برای تأمین انرژی موردنیاز خود دچار بحران شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران وجود دارد، می‌تواند این مشکل را با همکاری ایران برطرف سازد.

در این نشست ضمن تشریح زمینه‌های همکاری بین دو کشور بر گسترش سطح مناسبات اتاق‌های استانی دو کشور تأکید شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با نگاه به روابط خوب سیاسی بین ایران و آفریقای جنوبی و رفت‌وآمدهایی که در سطح هیات های بلندپایه بین دو کشور اتفاق می‌افتد، خواستار برنامه‌ریزی دو کشور به منظور گسترش روابط اقتصادی ایران و افریقای جنوبی شد. به باور وی موقعیت‌ها خوبی از نظر اقتصادی در هر دو کشور وجود دارد فقط باید راه استفاده از این ظرفیت‌ها را پیدا کرد.

رئیس اتاق ایران بر اهمیت سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مخابرات پروژه موفقی را انجام دادند و به طور حتم این همکاری می‌تواند به دیگر حوزه‌ها نیز تسری پیدا کند.

در ادامه وی کا کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران ضمن تأیید آنچه گفته شد بر اهمیت قوام بخشی روابط بین دو کشور تأکید کرد و گفت: رفت‌وآمدهای زیادی در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی بین دو کشور انجام شده اما متأسفانه نتیجه دلخواه حاصل نشده است.

وی ایران و آفریقای جنوبی را با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور مکمل هم خواند و تصریح کرد: هفته گذشته از سایت خودروسازی سایپا دیدن کردم. به نظر می‌رسد دو کشور می‌توانند در حوزه ساخت قطعات اتومبیل با هم کار کنند. همچنین ملاقاتی با گروه مپنا داشتم و از نزدیک با توانمندی‌های این شرکت آشنا شدم. از آنجا که ایران از نظر منابع انرژی شرایط خوبی دارد و از طرفی آفریقای جنوبی نیز با بحران انرژی روبه‌رو است، دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

کومالو به فرصت‌هایی اقتصادی که در دوران تحریم شکل می‌گیرد اشاره کرد و ادامه داد: به طور قطع تحریم، محدودیت‌هایی را برای اقتصاد به همراه دارد اما در همین شرایط هم فرصت‌هایی به وجود می‌آید که باید آنها دریابیم.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران ضمن تأکید بر همکاری بین اتاق‌های استانی دو کشور با هم، عضویت ایران و آفریقای جنوبی در جنبش غیرمتعهدها را نیز فرصتی برای گسترش سطح مناسبات دو کشور دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخواست کرد به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر هیاتی از سوی اتاق ایران به این کشور سفر کند.

در همین رابطه