رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

توافق اوپک و غیر اوپک بر سر کاهش تولید نفت؛ ایران معاف شد

در توافق میان 14 عضو اوپک و اعضای غیراوپک در نشست وین، مقرر شد اعضای این سازمان ٨٠٠ هزار بشکه و کشورهای غیر عضو ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) از میزان تولید نفت خود کم کنند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

16 آذر 1397
کد خبر : 16635
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در توافق میان 14 عضو اوپک و اعضای غیراوپک در نشست وین، مقرر شد اعضای این سازمان ٨٠٠ هزار بشکه و کشورهای غیر عضو ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) از میزان تولید نفت خود کم کنند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای مدت زمان 6 ماه اعلام شده است. بر این اساس، قرار شده اعضای اوپک 2.5 درصد از تولید ماه اکتبر (مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند. طبق توافق، قرار است ترتیبات این معافیت اعلام شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در پایان جلسه امروز در پاسخ به خبرنگاران درباره روند مذاکرات و میزان کاهش عرضه به بازار گفت: «مذاکرات سخت و پیچیده ای بود تا به نتیجه رسید؛ آنچه می خواستیم به نفع اعضای اوپک و ملت ایران، حاصل شد.»

وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود صحبت از کاهش 1.3 تا 2.4 میلیون بشکه‎ای سطح تولید مطرح و قرار است درباره این ارقام بحث شود.

وی با بیان اینکه تهران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مساله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد که ایران تا زمان رفع کامل تحریم‎ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‎شود.

در همین رابطه