رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کاشفی در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی کرمانشاه

بازار 2 میلیون تنی صادرات آرد به عراق را دریابیم

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران می گوید کشور عراق سالانه دو میلیون تن واردات آرد دارد که کرمانشاه می‌تواند بخشی از این نیاز را پوشش دهد. به عقیده او این بازار برای هشت تا 10 سال آینده وجود دارد و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

18 آذر 1397
کد خبر : 16665
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه  با اشاره به بازار دو میلیون تنی آرد عراق، گفت: 14 کارخانه آرد در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند که ظرفیت تولید آنها 678 هزار تن در سال است و دو کارخانه غیرفعال نیز با ظرفیت 78 هزار تن در استان وجود دارد که برای تأمین نیاز بازار عراق می‌توانند وارد مدار تولید شوند.

کیوان کاشفی در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه کارخانجات آرد کرمانشاه ظرفیت تأمین بخشی از نیاز بازار عراق به آرد را دارند، افزود: این کارخانجات هم‌اکنون از نیمی از ظرفیت خود استفاده می‌کنند. ویکی از راه‌های استفاده از ظرفیت این کارخانه‌ها همین صادرات آرد به عراق است که ارزآوری خوبی دارد.

به گفته او، فعلاً عراق برای هر تن آرد 290 دلار پول پرداخت می‌کند و شواهد امر نیز حاکی از این است که واردات آن حدود 8 تا 10 سال دیگر ادامه دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه ظرفیت صادرات آرد به عراق مغفول مانده است، ادامه داد: در سال گذشته سهم ایران از بازار دو میلیون تنی آرد عراق 320 هزار تن و سهم استان کرمانشاه از این صادرات فقط 24 هزار تن بوده است.

کاشفی با اشاره به مازاد نیاز تولید گندم در استان کرمانشاه ، گفت: میانگین تولید گندم استان طی پنج سال اخیر 617 هزار تن در سال بوده که می‌توان بخش عمده آن را به صادرات آرد اختصاص داد چراکه نیاز سالانه استان 240 هزار تن برآورد می‌شود و نزدیک به 377 هزار تن از گندم تولیدی مازاد بر نیاز است.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: می‌توان به‌صورت توافقی قیمتی برای گندم مشخص کرد تا این گندم در اختیار کارخانجات و تجار قرار گیرد.

کاشفی افزود: راه دیگر، واردات موقت گندم است که متأسفانه برای این منظور ارز نیمایی اختصاص نمی‌دهند و واردات گندم با ارز آزاد نیز برای تهیه و صادر کردن آرد، صرفه اقتصادی ندارد، به‌علاوه محدودیت‌های وزنی برای واردات گندم هم وجود دارد که برای اشخاص حقیقی تا 300 تن و برای اشخاص حقوقی تا سه هزار تن است.

 

در همین رابطه