رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

مسعود خیاط زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

پیشنهاد فعال‌سازی گذرگاه آبی بین اروندکنار و عراق

مسعود خیاط زاده، رئیس اتاق آبادان می‌گوید با توجه به رکود نسبی در صادرات به عراق از مرز شلمچه و ضرورت رفع موانع موجود در مسیر توسعه فراگیر منطقه آبادان، پیشنهاد کردیم گذرگاه آبی بین بندر اروندکنار و عراق فعال شود تا از تمرکزگرایی بر مرز خشکی شلمچه پرهیز شود.

19 آذر 1397
کد خبر : 16680
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان گفت: به دنبال رفع موانع موجود در مسیر توسعه فراگیر منطقه آبادان هستیم و در این راه با ارائه پیشنهادات عملی خود از تمامی طرفیت های موجود بهره خواهیم گرفت.

مسعود خیاط زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: طی ماه های گذشته به ویژه پس از شوک ناگهانی قیمت ارزهای عمده خارجی و کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی، شاهد جهش ناگهانی و لجام گسیخته قیمت انواع کالای تولید داخل و وارداتی بودیم. همین امر باعث شد روند تولید و صادرات با وقفه و اختلال جدی و پرنوسان روبرو شود. از این رو با توجه به وظیفه اتاق‌های کشور که حمایت و تسهیل در امور منجر به تجارت و بازرگانی در سایه تولید ملی و ارزش افزوده و نیز کشف بازارهای تازه است، به دنبال راهکارهایی عملیاتی برای بازگرداندن قطار توسعه اقتصادی به ریل هستیم.

وی گفت: در شرایط تحریم، نیازمند اقتصاد باز و تصمیم‌سازی‌هایی هستیم که بخش خصوصی آن را پرچمداری کند. بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که تولید و صادرات را سامان دهد. با توجه به ساختار نظام بانکی ما که بیشتر به بنگاه‌داری شباهت دارد و نیز تصمیم‌گیری‌های فوری در حوزه اقتصاد از سوی بخش‌های دولتی، ضروری است بخش خصوصی و اتاق‌های کشور را در تمام سطوح سیاستگذاری های اقتصادی نه تنها سهیم که دارای کرسی های تعیین کننده کنیم.

خیاط زاده با اشاره به منطقه آزاد اروند و نقش آن در توسعه حوزه اروند گفت: ایجاد منطقه آزاد اروند در آبادان و خرمشهر، ارزنده ترین کاری بود که دولت انجام داده است. دیر یا زود شاهد تغییر نگرش فعلی به مناطق آزاد از سوی سیاستگذاران دولتی خواهیم بود، در آن صورت افق روشن پیش روی آبادان و خرمشهر نمایان خواهد شد.

رئیس اتاق آبادان درباره استراتژی دیپلماسی اتاق گفت: دعوت از سفرای کشورهای دوست، اعلام آمادگی برای تقویت مناسبات تجاری و تسهیل صادرات به بازارهای هدف از جمله کارهای مهم و تاثیرگزار در حوزه دیپلماسی بوده است که در دستور کار داشته‌ایم. در همین راستا میزبانی از سفرای عمان، برزیل و اندونزی، دعوت از فعالان اقتصادی کشورهای عراق و کره جنوبی و گفت‌وگو با مقامات منطقه‌ای عراقی و کنسولگری کشورمان در عراق از جمله کارهایی بوده که با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و کاهش شدید درآمدهای اتاق، با رشد چشمگیری نسبت به دوره‌های قبلی مدیریتی رخ داده است.

خیاط زاده با اشاره به دیدار اخیر سرکنسول کشورمان در استان بصره عراق گفت: ایشان تلاش‌های فراوانی برای ارتقاء سطح همکاری بین فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند و عراق صورت داده و با توجه به رکود نسبی در صادرات به عراق از مرز شلمچه که بخش بزرگی از آن به تصمیمات دولت عراق باز می‌گردد، پیشنهاد کردیم گذرگاه آبی بین بندر اروندکنار و عراق فعال شود تا از تمرکز گرایی بر مرز خشکی شلمچه پرهیز شود.

رئیس اتاق آبادان بیان کرد: موضوع امکان صادرات خدمات مهندسی از دیگر موضوعات مورد توجه است که در این زمینه به زودی بسته کامل و راهبردی پیشنهادات خود را با کمک و هم فکری سازمان نظام مهندسی و ساختمان آبادان منتشر خواهیم کرد.

خیاط زاده افزود: صادرات معنا و مفهومی بسیار بالاتر و عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور می شود. امروزه صادرات فکر و مدیریت ساخت و ساز در همه زمینه های علمی، تجاری، تکنولوژی و صنعتی تاثیر شگرفی بر ثروت ملی کشورها دارد. قرار نیست صادرات را فقط در انتقال کالا به نقطه ای دیگر ببینیم، بلکه خدمات فنی و مهندسی نیز از صادرات مهم به شمار می رود.

موضوعات :
در همین رابطه