رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شهلا عموری در نشست با سفیر اندونزی در ایران مطرح کرد

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از تجار و توانمندی‌های ایران و اندونزی

شهلا عموری معتقد است: برگزاری نمایشگاه مشترک، اعزام و تبادل هیئت تجاری و تهیه بانک اطلاعاتی از تجار و توانمندی‌ها باتوجه به مشوق‌هایی همچون تجارت آزاد و تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و اندونزی ضروری به نظر می‌رسد.

22 آذر 1397
کد خبر : 16726
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

راهکارهای افزایش تبادلات تجاری میان خوزستان و اندونزی و توانمندی‌های اقتصادی دو طرف در دیدار اعضای هیئت نمایندگان اتاق اهواز با سفیر اندونزی در ایران و هیئت همراه بررسی شد و دو طرف بر ضرورت تسهیل اخذ ویزا برای تجار دو کشور تأکید و ظرفیت‌های مختلف استان در زمینه‌های نفتی، کشاورزی و فولاد را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست با اشاره به ظرفیت اندونزی در محصولات کشاورزی مثل برنج و قهوه و گوشت دام گفت: خرما یکی از نیازمندی‌های کشور اندونزی است و نفت و گاز هم برای این کشور اهمیت ویژه ای دارد. این در حالی است که تراز تجاری کشور ما با آنها در این زمینه منفی است. شهلا عموری با اشاره به مشکلات تجار خوزستانی برای تجارت با اندونزی افزود: ما دسترسی به تجار اندونزی نداریم و نمایشگاه‌های مشترک تاکنون اندک بوده‌است. برگزاری نمایشگاه مشترک، اعزام و تبادل هیئت تجاری و تهیه بانک اطلاعاتی از تجار و توانمندی‌ها باتوجه به مشوق‌هایی همچون تجارت آزاد و تعرفه‌های ترجیحی میان ایران و اندونزی ضروری به نظر می‌رسد.

می‌توانیم ویزاهای ۶ ماهه به تجار ارائه دهیم

سفیر اندونزی در ایران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های ویژه خوزستان در زمینه انرژی، از نیاز کشور خود به این مقوله خبر داد و گفت: وضعیت امنیتی مستقر و راه‌های ارتباطی متنوع آبی، دریایی و هوایی در خوزستان بسترهای مناسبی برای ارتباط تجاری میان دو کشور است.

اکتاوینو علیمودین افزود: میزان فعلی تجارت میان اندونزی و ایران از بسیاری از کشورهای همسایه با ایران بیشتر است. نمایشگاه‌هایی در حوزه کشاورزی، انرژی و نانوتکنولوژی میان دو کشور برگزار شد و ما آمادگی استقبال از کشت فراسرزمینی را داریم. همچنین می‌توانیم طبق تفاهمنامه‌هایی ویزاهای ۶ ماهه به تجار ارائه دهیم.

علیمودین گفت: به دلیل زمینه‌های مشترک میان دو کشور، تمایل داریم ارتباطات میان دو کشور در حوزه اقتصادی افزایش پیدا کند. صادرات ایران به اندونزی بیشتربوده و ما نیز تمایل داریم صادرات خود را به ایران ارتقاء دهیم. همچنین خوزستان می‌تواند، منطقه‌ای باشد تا کالای ما از طریق این استان به سایر کشورها صادر شود.

سفیر اندونزی در ایران با اشاره به این‌که کشور ایران و اندونزی قربانی اقدامات تروریستی هستند، گفت: امیدواریم بخش‌های امنیتی ایران و اندونزی با هم همکاری داشته باشند تا شاهد اقدامات تروریستی در دو کشور نباشیم.

آمادگی اندونزی برای گسترش روابط تجاری با ایران

در ادامه استاندار خوزستان گفت: کشور اندونزی یک کشور مسلمان است و از این نظر اشتراکات خوبی میان این کشور و ایران وجود دارد. ما آمادگی داریم تا شرایط برای همکاری با تجار اندونزی فراهم شود. این مسئله می‌تواند باعث گسترش دو کشور شود.

غلامرضا شریعتی افزود: خوزستان یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است و بیشترین تولید نفت کشور در این استان است. روزانه ۲٫۷ میلیون بشکه نفت در خوزستان تولید می‌شود. بیشترین تولید محصولات کشاورزی کشور نیز در استان است و این مسئله ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان است.

شریعتی ادامه داد: بنادر استان و هم‌مرزی با کشورهای همسایه از دیگر ظرفیت‌های قابل سرمایه‌گذاری در استان است. همچنین ظرفیت اسمی صنایع پتروشیمی در سال بالای ۲۷ میلیون تن می‌رسد و می‌توان از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

وی عنوان کرد: بالای ۲۳ درصد تولید برق کشور و بزرگترین سدهای ذخیره آب در خوزستان است. ظرفیت ذخیره آب در سدهای استان حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد و از این محل بیش از ۱0 هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی برق آبی داریم. ۱٫۲ میلیون هکتار از اراضی استان برای کشت‌های استراتژیک مانند نیشکر و گندم به کمک این آب‌های ذخیره شده زیر کشت می‌روند.

استاندار خوزستان گفت: اندونزی در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر روند توسعه را طی کرده‌است. نزدیکی به مرزهای عراق، منطقه آزاد اروند و مناطق ویژه اقتصادی شرایطی را فراهم می کند تا کشور اندونزی از مسیر خوزستان به کشور عراق صادرات انجام دهد.

در ادامه امید بن عباس، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با ارائه گزارشی از توانمندی‌های استان بر ضرورت برنامه‌ریزی در شرایط تحریم و ایجاد راهکار برای نقل و انتقال پول میان دو کشور تأکید کرد.

در این دیدار عدنان موسی پور، علی حمولی طرفی، منصور پوریان، نعمت‌الله نوری زاده گلنگشی و فرامرز احمدی‌نژاد به عنوان اعضای هیئت نمایندگان اتاق اهواز و محمد نجفیان دبیر اتاق اهواز به ارائه نظر دربارهٔ مسائل مشترک پرداختند.

در همین رابطه