رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق بوشهر خبر داد

مقدمات سرمایه‌گذاری قطر در تولید گوشت قرمز در بوشهر فراهم شده است

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر می گوید فعالان تجاری به دلیل تحریم های خارجی در نوعی محاصره اقتصادی گرفتار شده و همچنین خودتحریمی هایی که با قوانین خلق الساعه شاهدیم، دست و پای تجار را بسته است. به همین دلیل سال جاری 60 درصد افت کانتینر ورودی به بندر بوشهر داشته ایم.

24 آذر 1397
کد خبر : 16758
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر در نشست خبری گفت: فعالان تجاری اکنون به دلیل تحریم های خارجی در نوعی محاصره اقتصادی گرفتار شده اند. همچنین خودتحریمی هایی که با قوانین خلق الساعه و بازدارنده شاهدیم، دست و پای تجار را بسته و به همین دلیل طی سال جاری 60 درصد افت کانتینر ورودی به بندر بوشهر داشته ایم.

خورشید گزدرازی افزود: بوشهر از استان هایی بوده که بیشترین توفیق را در زمینه بازار قطر کسب کرده و با رفت و آمدها و مذاکراتی که صورت گرفت، به اقدامات اجرایی برای همکاری اقتصادی با این کشور رسیده و به عنوان یک کار اجرایی، مقدمات سرمایه گذاری کشور قطر در تولید گوشت قرمز در بوشهر آغاز شده است.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه سرمایه گذار قطری‌ها در حال انجام است و نواقص زیرساخت هایی مثل کشتارگاه چاه‌کوتاه در حال رفع است، ابراز امیدواری کرد: تا 6 ماه آینده شاهد اجرایی شدن این موضوع هستیم.

وی از مهیا شدن 10 غرفه فروش در بندر الرویس قطر برای انتقال کالا از بوشهرخبر داد و اظهار داشت: تلاش ما این است که بوشهر به پایلوت ترانزیت با کشور قطر تبدیل شود. باید قطر به عنوان پلی برای صادرات محصولات نگاه کرد، چرا که در این کشور ظرفیت های کشتی و حمل و نقل مناسبی خصوصا برای انتقال میگوی بوشهر به بازار اصلی آن که چین است، وجود دارد.

گزدرازی ادامه داد: بوشهر در زمینه ارتباط تجاری با قطر گام های اجرایی برداشته است.  همچنین توافق برای شروع خط کشتیرانی بوشهر-قطر پس از آماده سازی پایانه والفجر تا پایان امسال در راستای همین پیگیری ها بوده است. خط کشترانی به دلیل هزینه های بالای پرواز، می تواند برای سفر تجار و مسافران مقرون به صرفه باشد.

رئیس اتاق بوشهر گفت: نخیلات و خرما مهمترین پتانسیل کشاورزی استان بوشهر است که 15 درصد نیاز کشور از استان بوشهر تامین می شود. در اولین نمایشگاه خرما در ماه گذشته، برگزاری دوره های بسته بندی و فرآوری برای فعالان این صنایع و ایجاد صندوق ملی حمایت از خرما دو دستاورد مهم بود.

وی ادامه داد: بازار اصلی صادرات خرمای بوشهر، کشورهای اوراسیا مثل روسیه و اوکراین است که حضور انجمن ملی خرما در زیرمجموعه اتاق بوشهر که از تولید تا فرآوری را در بر می گیرد، زمینه خوبی برای توسعه بازار فراهم کرده است.

وی گوجه فرنگی خارج فصل را دیگر محصول مهم استان در بخش کشاورزی دانست و گفت: هر سال تولیدکنندگان این محصول با مشکل بازار مواجه هستند و امسال که گوجه فرنگی در لیست ممنوعه صادرات قرار دارد، این چالش بیشتراست که امیدواریم در خصوص بازار صادراتی آن چاره اندیشی شود.

گزدرازی راهکار اصلی را مدیریت سطح زیرکشت گوجه فرنگی دانست و خاطرنشان کرد: از جهادکشاورزی درخواست کرده ایم برای کاهش فشار به منابع زیرزمینی و جلوگیری از زیان کشاورزان، میزان کشت گوجه در مزارع مدیریت و محدود شود و سراغ کشت های جایگزین بروند.

رئیس اتاق بوشهر گفت: موضوع ته لنجی در استان به دلیل افزایش قیمت ارز منتفی شده و دیگر چیزی به نام ته لنجی در بنادر استان وجود ندارد. بخش عمده ای از ملوانان استان بیکار و خانه نشین شده اند. مصوبه دولت برای کاهش قیمت سوخت شناورها درخصوص ته لنجی عملا کارایی نداشت.

وی گفت: به عنوان متولی صدور کارت های بازرگانی، هیچ اعتقادی به صدور کارت های بازرگانی یک بار مصرف ندارم. اگر قرار است اصلاحی انجام شود نیاز است مالیات ها واقعی شود تا بازرگانان به سمت این نوع کارت ها و در برخی موارد فرار مالیاتی نروند. البته این را بارها به دولت انعکاس داده ایم، ولی اقدامی نشده است.

گزداری درمورد ساخت هتل 5 ستاره در جاده امام علی بوشهر با سرمایه گذاری اتاق بوشهر که دو سال پیش کلنگ زنی شد، بیان کرد: تغییر کاربری و دریافت مجوزهای این پروژه زمانبر شد و نهایتا از یک ماه اخیر روند عملیاتی پروژه و تجهیز کارگاه آغاز شده است.

موضوعات :
در همین رابطه