رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق ساری در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان

صادرات مازندران 10 درصد افزایش یافت

عبداله مهاجردارابی رئیس اتاق ساری می گوید در 8ماهه سال جاری حدود 300 میلیون دلار صادرات انجام شده که این رقم در سال گذشته 260میلیون دلار بوده است.

24 آذر 1397
کد خبر : 16762
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان مازندران ضمن اعلام آمادگی اتاق‌های بازرگانی و تعاون برای تحرک بخشی به حوزه صادرات، گفت: استاندار مازندران موضوعات را منطقی و جدی پیگیری میکند و بخش خصوصی آماده هرگونه همکاری برای تحقق اهداف توسعهای برنامههای استانداری است.

عبداله مهاجردارابی با اشاره به رشد 10 درصدی صادرات در استان گفت: در 8ماهه سال جاری حدود 300 میلیون دلار صادرات انجام شده که این رقم در سال گذشته 260میلیون دلار بوده است.

مهاجردارابی با اشاره به اینکه پویایی جامعه به فعال بودن تولید وابسته است، تصریح کرد: از آنجایی که استاندار، بومی مازندران است با مشکلات حوزه تولید بیش از پیش آشنایی دارد و قول های مساعدی در جهت حل چالش های این حوزه داده است.

وی چالش های اقتصادی را مهم ترین مانع پیش پای تولید عنوان کرد و گفت: قیمت های لحظه ای تولیدکنندگان را دچار سردرگمی و تشویش کرده و میل تولید را از آن ها گرفته است. اگر موانع تولید برداشته شود، اشتغالزایی نیز ایجاد خواهد شد، هرچند مشکلات فراوان است اما با برنامه مدون قابل حل خواهد بود.

رئیس اتاق ساری در خصوص صادرات مرکبات نیز یادآورشد: امسال 2 و نیم میلیون تن مرکبات از مازندران صادر شد اما با توجه به ظرفیت بالای استان این رقم می توانست بیش از این مقدار باشد. متاسفانه بسترهای لازم برای صادرات در استان وجود ندارد، تفکر صادرات محور باید در تولید گنندگان ما ایجاد شود.

وی در خصوص واردات برنج و چالش های پیش روی برنجکاران نیز خاطرنشان کرد: مازندران در حوزه برنج با تولید 2.5میلیون تن یعنی 45 درصد تولیدات برنج کل کشور ظرفیت نخست این محصول را دارد. واردات برنج معمولا از مردادماه که پایان فصل برنج در کشور است شروع می شود و ضربه زیادی به برنجکاران وارد نمی کند.

دارابی خاطرنشان کرد: اگر تولیدات برنج در کشور جوابگوی تقاضای داخلی بود قطعا این واردات باید ممنوع می شد. متاسفانه عرضه و تقاضا در محصول برنج تطابق ندارد زیرا برنج یکی از پرمصرف ترین اقلام خوراکی ایرانیان است و برای جبران کمبود نیاز اساسی به واردات داریم. با واردات برنج باید فقط کفه عرضه و تقاضا متعادل شود، بیش از آن می تواند برای شالیکاران معضل ایجاد کند.

رئیس اتاق ساری در خصوص افزایش سرسام آور گوشت مرغ و دام نیز اظهارکرد: عدم تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش هزینه در تولید مرغ، قیمت تمام شده را برای مصرف کننده افزایش داده است. در مورد گوشت قرمز نیز مصرف بیش از تولید است. بعلاوه دامداران رغبتی برای افزایش تولید ندارند و همین امر موجب افزایش نجومی این محصولات شده است.

اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود

استاندار مازندران در این دیدار بر تعیین اولویت ها و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی تاکید کرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی با نقش پذیری فعال بخش خصوصی محقق می شود. ‎مازندران قطب کشاورزی و گردشگری است و باید با کار و تلاش شبانه روزی نسبت به تقویت تولید و افزایش ارزش افزوده اهتمام کرد.

احمد حسین زادگان بخش خصوصی و دولتی را مساوی مردم و حاکمیت تلقی کرد و خاطر نشان ساخت: مازندران به پیشرفت مورد انتظار و شایسته خود نرسیده است و اگر قرار است اتفاقی در راستای آبادانی و شکوفایی استان بیافتد به دست خودمان باید رقم بخورد.

وی گفت: وجود سه بندر، راه آهن و سه فرودگاه و مزیت همسایگی با کشورهای cis به عنوان بازارهای هدف صادراتی فرصتی برای شکوفایی اقتصادی مازندران است و مازندران کریدور شمال – جنوب، دارای زمین های مستعد، نیروهای انسانی خلاق، مبتکر و مردمی متحد است و با همگرایی می تواند به شایستگی های خود دست پیدا کند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که موانع صادرات شناسایی و برطرف شود، از بخش خصوصی خواست تا انتظارات خود را از استاندار مازندران مشخص کنند.

وی با اشاره به این که همه موانع صادرات را رفع خواهیم کرد، بر آسیب شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیت های اقتصادی، ارتقاء فعالیت های اعضاء اتاق بازرگانی استان، برگزاری آموزش های لازم و بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد تاکید کرد.

استاندار با بیان این که از خواهر خواندگی و تفاهمات منعقده در حوزه اقتصادی و بازرگانی بهره درست و لازم را نبردیم، گفت: با تشکیل جلسات، صرفا چیزی درست نمی شود. باید به صورت پروژه ای و عملیاتی وارد شویم و از تجار موفق دعوت کنیم و آنان را برای حضور فعالانه و موثر در بازار صادراتی تشویق کنیم.

در همین رابطه