رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی گزارش می‌دهد

رکود تورمی؛ چالش جدی تولید مسکن

رونق بازار مسکن در یک سال اخیر، تولیدکنندگان این حوزه را نیز به تکاپو انداخته و در فصل بهار امسال رشد 34.4 درصدی تعداد پروانه‌های ساختمانی در تهران و افزایش 13.1 درصد صدور پروانه در کل شهرداری‌های کشور نسبت به فصل بهار پارسال را به همراه داشته است. البته بازار مسکن فعلاً وارد رکود تورمی شده و به نظر می‌رسد در فصل‌های پیش‌رو روند صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش باشد.

25 آذر 1397
کد خبر : 16777
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همواره دوره‌های رونق مسکن افزایش کمی و کیفی در 4 حوزه را همراه دارد و به ترتیب به افزایش تعداد معاملات، افزایش قیمت، افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی و افزایش سرمایه‌گذاری و تولید منجر می‌شود.

از اوایل سال گذشته تاکنون بازار مسکن افزایش تعداد معاملات، رشد قیمت و افزایش درخواست برای صدور پروانه‌های ساختمانی را شاهد بوده اما ورود این بازار به رکود تورمی می‌تواند چهارمین فرآیند بازار مسکن یعنی سرمایه‌گذاری و تولید را با چالش جدی مواجه کند؛ به‌ویژه که قیمت نهاده‌های ساختمانی نیز در یک سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و عملاً به افزایش هزینه تولید مسکن دامن زده است.

بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» نشان می‌دهد: در فصل بهار امسال تعداد 3055 پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران صادر شده است که این تعداد نسبت به زمستان 96 حدود 42.1 درصد و نسبت به فصل بهار 96 حدود 34.4 درصد افزایش داشته است.

چنانچه راهکاری برای رفع رکود تورمی بازار مسکن وجود نداشته باشد، به نظر می‌رسد بخش عمده این پروانه‌های ساختمانی به مرحله تولید یا پایان کار نرسند و در بهترین حالت، سرمایه‌گذاری در آنها به اوایل دوره پیش رونق بعدی بازار مسکن موکول شود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در این پروانه‌ها به 19 هزار و 659 دستگاه می‌رسد که نسبت به زمستان پارسال 30.1 درصد و نسبت به بهار پارسال 31.6 درصد رشد دارد. بر اساس این آمارها، در فصل بهار امسال میانگین واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در هر پروانه ساختمانی صادر شده در تهران 6.43 واحد مسکونی بوده است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در فصل بهار امسال 3 میلیون و 537 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته 29.2 درصد و نسبت به بهار پارسال 32.3 درصد افزایش دارد. طبق این آمارها میانگین مساحت هر پروانه ساختمانی در فصل بهار امسال 1158 مترمربع بوده است.

با در نظر گرفتن ضریب ساخت 60 درصد برای تراکم واحدهای مسکونی، تقریباً میانگین مساحت واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی تهران به حدود 108 مترمربع می‌رسد که با الگوی مصرفی بازار مسکن یعنی واحد 75 تا 80 متری اختلاف قابل‌توجهی دارد و حاکی از این است که هنوز ساخت واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در تهران پرطرفدارتر از ساخت واحدهای میان‌متراژ و منطبق با الگوی مصرف مسکن است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران در فصل بهار امسال 34 هزار و 278 فقره پروانه احداث ساختمان توسط کل شهرداری‌های کشور صادر شده که این تعداد نسبت به زمستان پارسال با کاهش 10.4 درصد مواجه بوده اما در مقایسه با بهار سال قبل 13.1 درصد افزایش داشته است.

در فصل بهار امسال، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور به 90 هزار و 667 واحد رسیده که نسبت به زمستان و بهار سال قبل به ترتیب 2 درصد کاهش و 12.4 درصد افزایش دارد.

بر اساس این آمارها میانگین واحدهای پیش‌بینی شده در این پروانه‌های ساختمانی 2.64 واحد بوده است و با توجه به اینکه مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌های ساختمانی 17 میلیون و 438 هزار مترمربع است میانگین زیربنای هر واحد مسکونی با احتساب ضریب تراکم 60 درصد حدود 115.4 مترمربع است.

در همین رابطه