رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

برنامه‌ریزی برای تبدیل مناطق آزاد به مقاصد گردشگران خارجی

در نشست اخیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران که با حضور معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد، ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد برای جذب گردشگران خارجی بررسی شد.

27 آذر 1397
کد خبر : 16801
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران طی نشستی با معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، زمینه‌های توسعه گردشگری و ورود گردشگران خارجی به مناطق آزاد را بررسی کردند.

احمد اصغری قاجاری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه ادبیات توسعه گردشگری ایران، نشان می‌دهد مسائل نهادی، محدودیت‌ها، دسته‌بندی‌ها و تناقضات مانع توسعه این صنعت شده است، گفت: بررسی‌ها بیانگر آن است توسعه صنعت گردشگری در گرو کوچک‌سازی دولت، اصلاح و تغییرات نهادی است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دستیابی به اهداف توسعه گردشگری و رسیدن به جایگاه مطلوب گردشگری نیازمند ایجاد شرایط مطلوب کسب‌وکار در این حوزه است، اظهار کرد: گردشگری برای رسیدن به سهم 60 درصدی از تولید ناخالص به توسعه نهادهای سیاسی، اقتصاد کلان و تغییر نگرش هدفمند و تجاری‌سازی با ایجاد انسجام بین دولت و بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

حضور بیش از 50 هزار گردشگر خارجی در مناطق آزاد در سال گذشته

در ادامه محمدرضا رستمی، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه نزدیک به 50 هزار گردشگر خارجی سال گذشته به مناطق آزاد آمدند، گفت: این تعداد، غیر از گردشگرانی هستند که به صورت مستمر از مرزهای اروند یا ارس برای فعالیت‌های اقتصادی وارد و خارج می‌شوند.

وی تصریح کرد: تعداد مراکز اقامتی در مناطق آزاد برای بخش خصوصی مهم است. 309 مرکز اقامتی با 41 هزار تخت در مناطق آزاد داریم. یکی از سیاست‌های ما ایجاد کاشانه مهمان و یا بوم گردی‌های است که یکی از موفق‌ترین سیاست‌ها در جذب گردشگر خارجی بوده است. در حوزه بوم گردی نیز یک چارچوب و آئین‌نامه خاصی در مناطق آزاد تدوین شده که تا هفته دیگر تصویب و ابلاغ می‌شود.

رستمی تصریح کرد: هم اکنون ترک‌ها در انزلی در حوزه آکواریوم که یکی از پروژه‌های موفق بوده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بخش خصوصی هم می‌تواند در حوزه گردشگری دریایی ورود کند.

معاون گردشگری، فرهنگی و اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: امتیاز ورود گردشگر به مناطق آزاد بدون ویزا یکی از مواردی است که در این مناطق قابلیت اجرایی دارد. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم مجوز بگیریم تا اگر گردشگر وارد منطقه می‌شود بتواند به سرزمین اصلی نیز بیاید و دوباره از همان منطقه آزاد خارج شود. برای سرمایه‌گذاران نیز معافیت‌های مالیاتی متناسب با پروژه‌ها و مشوق‌های خاص پیش بینی شده است.

رستمی با بیان اینکه شورای گردشگری خارجی مناطق آزاد را تشکیل داده‌ایم، گفت: 85 درصد اعضای این شورا بخش خصوصی و 15 درصد از سازمان‌های دولی هستند. ما به دنبال این هستیم که ظرفیت گردشگری خارجی مناطق را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال قرارداد ورود گردشگران چینی را امضا کنیم. برای برنامه سه ساله می‌خواهیم 600 هزار گردشگر چینی را به مناطق آزاد بیاوریم. این ظرفیت خوبی برای فعالان در حوزه گردشگری است.

این مقام مسئول یکی از اقدامات در راستای جذب گردشگر داخلی را هم ارائه تسهیلات 20 میلیون تومانی با نرخ 4 درصد با بازپرداخت یک سال تا 18 ماهه به گردشگران مناطق آزاد دانست. گردشگران می‌توانند با تهیه بلیت و یا استفاده از مراکز اقامتی پذیرایی و تفریحی در 7 منطقه از این تسهیلات استفاده کنند؛ تا پایان بهار به 3 میلیون نفر تسهیلات 20 میلیون تومانی اعطا می‌شود.

وی همچنین از آمادگی برای گسترش گردشگری سلامت در مناطق چابهار، اروند، کیش و ماکو خبر داد.

گفتنی است ارائه راهکارهای فعال شدن کارگروه توسعه گردشگری خارجی در مناطق آزاد، برگزاری پانل تخصصی کارگروه توسعه گردشگری خارجی در مناطق آزاد در نمایشگاه گردشگری قشم 10 الی 14 دی‌ماه 1397، مشارکت مؤثر در برگزاری دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای اکو از 18 الی 20 خرداد ماه 1398 در اردبیل و همکاری و حضور مؤثر در همایش گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد مقدس 2019 از مصوبات این جلسه بود.

در همین رابطه