رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از تحولات نرخ تورم واردات گزارش می‌دهد

واردات در تابستان امسال 73.3 درصد از پارسال گران‌تر شد

آمارهای مقدماتی گمرک ایران نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی به ایران بر حسب ارزش ریالی، در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال آنها 73.3 درصد بوده و واردات کالای به ایران در این فصل نسبت به سال قبل 73.3 درصد گران‌تر تمام شده در حالی که تورم دلاری این کالاها در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال فقط 0.1 درصد بوده است.

28 آذر 1397
کد خبر : 16835
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
آمارهای مقدماتی گمرک ایران نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی به ایران بر حسب ارزش ریالی، در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال آنها 73.3 درصد بوده و واردات کالای به ایران در این فصل نسبت به سال قبل 73.3 درصد گران‌تر تمام شده در حالی که تورم دلاری این کالاها در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال فقط 0.1 درصد بوده است.

عکس: فارس

شاخص قیمت کالاهای وارداتی در فصل تابستان 1397 نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۷۳.۳ درصد رشد کرده؛ یعنی واردات کالای به ایران در این فصل نسبت به سال قبل 73.3 درصد گران‌تر تمام شده است.

بر اساس گزارش مقدماتی مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاهای وارداتی در فصل تابستان سال ۱۳۹۷، شاخص قیمت ریالی کالاهای وارداتی در این فصل نسبت به فصل بهار ۱۶.۸ درصد رشد کرده و تغییرات چهارفصل منتهی به فصل جاری امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه واردات) ۲۸.۵ درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت دلاری کالاهای وارداتی در فصل تابستان سال ۱۳۹۷ نسبت به فصل بهار امسال،  ۴.۲ درصد رشد کرده و تغییرات آن نسبت به فصل مشابه سال قبل نیز به ۸.۷ درصد رسیده است.

تورم سالانه کالاهای وارداتی بر اساس ارزش دلاری، در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۰.۱ درصد اعلام شده است.

مقایسه آمارهای مربوط به تورم ریالی و دلاری کالاهای وارداتی به ایران نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته قیمت جهانی کالاها تقریباً رشدی نداشته و با تورم ناچیز 0.1 درصدی مواجه بوده اما به دلیل تضعیف ارزش ریال، این تورم در ایران به‌مراتب شدیدتر احساس شده است.

 بر اساس داده‌های مقدماتی گمرک ایران، در یک سال منتهی به فصل جاری بالاترین بیشترین تورم ریالی کالاهای وارداتی به گروه «پوست خام، چرم و اشیای ساخته شده از این مواد... » اختصاص داشته است. بر اساس ارزش ریالی تورم واردات این گروه کالایی در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار 14.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 98.5 افزایش یافته است.

این گروه کالایی در محاسبات دلاری شاخص تورم کالاهای وارداتی بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که قیمت دلاری واردات گروه «پوست خام، چرم و اشیای ساخته شده از این مواد... » در فصل تابستان امسال نسبت به فصل قبل 7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 40.7 درصد رشد کرده است. تورم سالانه شاخص دلاری واردات این گروه در 4 فصل منتهی به فصل جاری 33.3 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمارها بیش از یک‌چهارم واردات ایران در فصل تابستان امسال، به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و قطعات آنها، دستگاه‌های پخش صوت و تصویر، تلویزیون و ...» اختصاص داشته که تورم ریالی آن در 4 فصل منتهی به فصل جاری 32.3 درصد بوده است. تورم ریالی واردات این گروه کالایی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار 27.5 درصد و نسبت به تابستان سال قبل 98.1 درصد است.

تورم کالاهای وارداتی گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و قطعات آنها، دستگاه‌های پخش صوت و تصویر، تلویزیون و ...» برمبنای ارزش دلاری آنها در تابستان امسال منفی 1.1 درصد بوده و تورم فصلی و نقطه‌به‌نقطه آن نیز به ترتیب 8 و 14.9 درصد محاسبه شده است.

تورم شدید ریالی برخی از کالاهای وارداتی در مقابل تورم منفی ارزش دلاری آنها، در گروه «ماشین‌آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، دقت سنجی، دستگاه‌های طبی جراحی و ...» نیز تجربه شده به‌گونه‌ای که این گروه باوجود تورم دلاری منفی 10.2 درصدی در 4 فصل منتهی به فصل جاری، با تورم ریالی 38.1 درصدی مواجه شده است. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز بر اساس ارزش ریالی 128.8 درصد و بر اساس ارزش دلاری 11 درصد بوده است.

جدول شاخص قیمت و درصد تغییرات قیمت کالاهای وارداتی به ایران در فصل تابستان 1397 (ریالی - سال پایه 100=1390)

جدول شاخص قیمت و درصد تغییرات قیمت کالاهای وارداتی به ایران در فصل تابستان 1397 (دلاری - سال پایه 100=1390)

موضوعات :
در همین رابطه