رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ساری در دیدار با استاندار ولایت بلخ تأکید کرد

امکان استفاده از ظرفیت افغانستان برای صادرات مجدد کالا به بازار منطقه

رئیس اتاق ساری می‌گوید: افغانستان کشوری 100درصد وارداتی است اما با مشارکت تجار افغان امکان استفاده از ظرفیتهای موجود برای صادرات دوباره کالاهای وارداتی به بازار منطقه استفاده کرد.

03 دی 1397
کد خبر : 16915
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تبادلات تجاری با کشوری‌های همسایه یکی از اولویت‌های اصلی پارلمان بخش خصوصی برای ارزآوری و افزایش صادرات استان مازندران است. متولیان این بخش برای ایجاد ارتباط با بازارهای این کشورها، برنامه‌های زیادی را در دستور کار دارند. در همین راستا هیاتی از فعالان بخش خصوصی صنعت مازندران به همراه رئیس و نایب‌رئیس اتاق ساری به کشور افغانستان سفر کرده و با کمیته‌های اقتصادی و استاندار (والی) ولایت بلخ این کشور دیدارهایی داشتند.

در این دیدارها برای ایجاد بازارهای جدید به روی صادرکنندگان مازندرانی، مذاکراتی با طرف‌های اقتصادی افغانستان صورت گرفت و مقرر شد در اولین فرصت هیاتی از اتاق صنعت مزار شریف به مازندران سفر کنند، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه صادرات محصولات مازندران به این منطقه از افغانستان منعقد شود.

با انعقاد این تفاهم‌نامه به نظر می‌رسد که بخش زیادی از برنامه رسیدن به صادرات 3 میلیارد دلاری در سال برای مازندران محقق شود. برنامه‌ای که از چند ماه قبل در دستور کاری اتاق ساری قرار گرفته و تاکنون بخش‌هایی از روند رسیدن به آن اجرایی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در مورد سفر اخیر به افغانستان و نتایج آن گفت: افغانستان بازاری مناسب برای صادرات محصولات استان است. افغانستان کشوری 100درصد وارداتی است و به نظر می‌رسد فرصت‌های خوبی برای صادرات ایران در این کشور وجود دارد.

عبدالله مهاجر دارابی با اشاره به اینکه زبان، دین و مرزهای مشترک بین ایران و افغانستان سبب توسعه صادرات خواهد شد، خاطرنشان کرد: تأمین انواع کالاهای مصرفی و واسطه‌ای و حضور کالاهای ایرانی در بازار افغانستان می‌تواند سبب رونق اقتصادی کشور شود.

دارابی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و زمینه‌های مساعدی برای حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در افغانستان وجود دارد، گفت: استان مازندران می‌تواند با توجه به این ظرفیت‌ها تمامی محصولات خود را به افغانستان صادر کند. شناسایی ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری این استان و معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم و اثرگذار است.

رئیس اتاق ساری خاطرنشان کرد: با توجه به‌ضرورت اصل حفظ بازار و توسعه آن، توجه به موضوعات کیفیت کالاهای صادراتی، انجام تحقیقات لازم در مورد بازار این کالاها و درواقع توجه به تقاضای بازار از منظر مصرف‌کنندهٔ افغان نیز مهم است.

دارابی ادامه داد: همچنین فراهم کردن زمینه مشارکت طرف‌های تجاری افغان در فرآیند تولید، بهره‌گیری از ظرفیت‌های خوب افغانستان با مشارکت تجار این کشور در صادرات مجدد کالا به دیگر کشورها نیز حائز اهمیت است.

مهاجر با اشاره به دیدار خود با کمیته‌های اقتصادی افغانستان این سفر را برای آینده تجاری مازندران و افغانستان مطلوب دانست و گفت: امید است بتوانیم بازارهای افغانستان را با محصولات تولیدی مازندران در دست بگیریم.

موضوعات :
در همین رابطه