رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با مصوبه هیات وزیران

سقف ارزشی واردات کارت‌های بازرگانی با رتبه‌بندی اعتباری تعیین می‌شود

تاکنون طبق مصوبه دولت کلیه اشخاص دارنده کارت بازرگانی در سال اول تجارت فقط مجاز به واردات 500هزار دلار کالا بودند و در سال دوم این رقم به 2 میلیون دلار افزایش می‌یافت اما حالا با اصلاح این مصوبه، سقف ارزشی واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری آنها تعیین می‌شود و اگر امکان رتبه‌بندی وجود نداشت باید سقف 500هزار دلار رعایت شود.

05 دی 1397
کد خبر : 16949
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با تصویب‌نامه هیئت‌وزیران، موضوع «اصلاح ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات» مجدداً اصلاح و مقرر شد: ازاین‌پس سقف ارزشی واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی که قبلاً 500 هزار دلار محاسبه می‌شد، بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری تعیین شود.

هیات وزیران در جلسه ششم آبان 98 به پیشنهاد مشترک معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل 138 قانون اساسی، ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را اصلاح و تصویب کرد.

بر این اساس، تبصره (3) بند (2) موضوع (1) این آیین‌نامه به این شرح اصلاح شده است: «سقف ارزشی واردات برای دریافت‌کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری تعیین می‌شود. در صورت عدم امکان رتبه‌بندی، این سقف در سال اول 500 هزار دلار خواهد بود. سقف ارزشی واردات در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد.»

همچنین «در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن بدهی گمرکی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ وارداتی که بدهی گمرکی آن تسویه شده است، بار دیگر قابل‌استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط صرفاً برای تأمین نیاز تولیدی خود از شمول این تبصره مستثنا هستند.»

تعداد رشته فعالیت و نوع آن به‌ویژه در مورد کالاهای اساسی، حساس و ضروری نیز برای هر بازرگان بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور تعیین خواهد شد. افزایش سقف یاد شده برحسب نوع کالا با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

تبصره 5 این اصلاحیه نیز اعلام می‌کند که دارنده کارت بازرگانی مسئول پرداخت مالیات است و مسئولان صدور، تجدید و تمدید کارت بازرگانی در صورت عدم رعایت این امر، مسئولیت تضامنی با مؤدی خواهند داشت و در صورت استفاده از کارت بازرگانی دیگری مطابق ماده (274) قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.

در مصوبه قبلی سقف ارزشی واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت‌کننده کارت بازرگانی، برای سال اول 500 هزار دلار و برای سال دوم 2 میلیون دلار تعیین شده بود.

در همین رابطه