رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان

صادرات کرمان را به اقلام دانش‌بنیان توسعه دهیم

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید، صادرات استان شامل اقلامی مانند پسته و مغز پسته، کاشی و سرامیک، خرمای خشک و تازه، تایر و تیوپ و مصنوعات مسی بوده و در طول سال های گذشته تنوع خاصی در محصولات صادراتی نداشته‌ایم. باید صادرات استان را در اقلام تکنولوژیک و دانش بنیان توسعه دهیم تا عوامل محیطی مانند کمبود آب و تغییرات آب و هوایی کمتر بر صادرات تاثیرگذار باشد.

09 دی 1397
کد خبر : 16976
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در نشست خبری برگزاری همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان گفت: باید صادرات سرلوحه فعالیت های اقتصادی استان قرار گیرد و به صورت جدی به آن پرداخته شود. با وجود برگزاری نشست‌های مرتبط با توسعه صادرات، حمایت از صادرات و همایش‌های مختلف، هنوز باور جدی به توسعه صادرات وجود ندارد.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: بر اساس آمار گمرکات استان کرمان، صادرات استان در ۹ ماهه سال جاری حدود ۳۴۹ میلیون دلار بوده در حالی که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 750 میلیون دلار بوده، روند کاهشی داشته است.

طبیب زاده با بیان اینکه در صادرات استان کمتر به محصولات تکنولوژیک و دانش بنیان پرداخته شده است، گفت: صادرات استان شامل اقلامی مانند پسته و مغز پسته، کاشی و سرامیک، خرمای خشک و تازه، تایر و تیوپ و مصنوعات مسی بوده و در طول سال های گذشته تنوع خاصی در محصولات صادراتی نداشته‌ایم. باید صادرات استان را در اقلام تکنولوژیک و دانش بنیان توسعه دهیم تا عوامل محیطی مانند کمبود آب و تغییرات آب و هوایی کمتر بر صادرات تاثیرگذار باشد.

 وی تصریح کرد: اتاق کرمان در حوزه صادرات، تحقق فعالیت هایی مانند تنوع بخشیدن به محصولات، ایجاد ارزش افزوده، فراهم کردن بازارهای جدید، ایجاد روش های کارآمد و کمک به تولید کالاهای جدید و مورد پسند در بازارهای جهانی را دنبال می کند.

از سال1390 هیچ مشوق صادراتی از سوی دولت به صادرکنندگان ارائه نشده است

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه امسال دبیرخانه برگزاری همایش بزرگداشت روز صادرات به اتاق منتقل شده است، گفت: در سال های گذشته مشوق و انگیزه لازم برای حضور صادرکنندگان در رویداد انتخاب صادرکننده وجود نداشته و از سال1390 تاکنون هیچ مشوق صادراتی از سوی دولت به صادرکنندگان ارائه نشده است.

جلیل کاربخش ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری هزار و 300 میلیارد تومان بودجه مشوق صادراتی برای صادرات محصولات غیرنفتی کشور تخصیص یافته که تاکنون 20 میلیارد تومان از این بودجه جذب شده است.

وی بیان کرد: برای برگزاری همایش بزرگداشت روز صادرات در سال جاری کمیته‌ای تشکیل شده که مهمترین تصمیم این کمیته در نظر گرفتن مشوق هایی برای صادرکنندگان نمونه از سوی اتاق، اداره کل گمرکات استان، شرکت شهرک های صنعتی، اداره کل استاندارد و بانک های استان بوده تا انگیزه صادرکنندگان را برای ورود به این رویداد افزایش دهد.

کاربخش با اشاره به اینکه با تعریف این مشوق های صادراتی متقاضیان ثبت نام در رویداد انتخاب صادرکننده نمونه 70 درصد افزایش یافت، ادامه داد: همچنین از سفرا و رایزنان بازارهای کشورهای هدف و سازمان های  متولی صادرات برای حضور در این همایش دعوت شده است.

صادرات غیرنفتی کشور روزهای بسیار بدی را می گذارند

در ادامه رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق کرمان نیز گفت: شرایطی که بانک مرکزی برای پیمان سپاری ارزی ایجاد کرده آسیب بسیاری به پتانسیل های صادرات غیرنفتی زده است. در حالی که قیمت دلار سه برابر شده اما به دلیل محدودیت های بسیار در نظر گرفته شده بانک مرکزی، صادرات محصولات مختلف یا رشد نداشته و یا کاهش یافته است.

آرش علوی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور روزهای بسیار بدی را می گذارند، اظهار کرد: دو سوم صادرات کشور مربوط به نفت، پتروشیمی، مشتقات نفتی، میعانات گازی و مواد هیدروکربونیک است و بخش کمی از صادرات کشور مربوط به محصولات غیرنفتی و صادرکنندگان واقعی بخش خصوصی است.

ایجاد کنسرسیوم های صادراتی شرکت های مدیریت صادرات الزامی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز در این نشست ایجاد کنسرسیوم های صادراتی شرکت های مدیریت صادرات را در امر توسعه صادرات الزامی دانست و گفت: تحقق نیافتن اهداف اساسی صادرات یکی از چالش‌های استان است که باید بخش خصوصی را در این زمینه تقویت کنیم.

مهدی حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه کرمان سهم مهمی در صادرات غیرنفتی کشور دارد، افزود: به دنبال این هستیم از محل صادرات استان برای واردات استان استفاده تا بتوانیم مشکلات مواد اولیه مورد نیاز بنگاه ‌های تولیدی را برطرف کنیم.

وی از تفویض اختیار هیات دولت به استان کرمان در زمینه صادرات و تامین مواد اولیه خبر داد و اظهار کرد: سیستم ثبت سفارش واردات مواد اولیه به عهده ما گذاشته شده که با این واگذاری، پروسه ثبت سفارش که در گذشته پنج تا هفت ماه به طول می‌انجامید، هم اکنون به چهار تا پنج ماه کاهش یافته است.

حسینی نژاد با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی استان، انبار کالاهای وارداتی اساسی می ‌شود، افزود: همچنین استان کرمان می‌ تواند با پیگیری شرکت‌ های بزرگ صادراتی استان، ارز حاصل از صادرات خود را برای تامین نیاز استان در خصوص کالاهای اساسی و مواد اولیه اختصاص دهند.

موضوعات :
در همین رابطه