رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در نشست با وزیر اقتصاد سوریه مطرح کرد

راهکار بخش‌خصوصی برای حل مشکلات بانکی میان ایران و سوریه

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه روابط بانکی را یکی از مشکلات اساسی میان ایران و سوریه دانست و در همین زمینه پیشنهاد داد تا بانک مسکن ایران به گشایش اعتبارات ارزی، بانک صنعت و معدن به فاینانس پروژه‌های سوریه و بانک توسعه صادرات خاص اعتبارات خریداران و فروشندگان در سوریه مشغول به فعالیت شوند.

09 دی 1397
کد خبر : 16997
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه که در رأس هیاتی بلندپایه به ایران سفر کرده، صبح امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، جواد ترک آبادی سفیر ایران در سوریه با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران دیدار کرد.

وزیر اقتصاد سوریه در این نشست ضمن تشریح زمینه‌های همکاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد تا سطح روابط اقتصادی ایران و سوریه همانند مناسبات سیاسی ارتقا یابد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز روابط اقتصادی و سیاسی سوریه و ایران را بااهمیت تلقی کرد و گفت: امیدوار هستیم با تلاش‌های صورت گرفته از طرف دو دولت تناسب در روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دینی فراهم شود و بتوانیم به توسعه متوازن در روابط اقتصادی برسیم.

وی با اشاره به تشکیل «ستاد ویژه بازسازی سوریه در اتاق ایران» تأکید کرد که باید همکاری‌های ایران و سوریه به‌سوی مسائل اقتصادی و بازسازی سوریه معطوف شود.

شافعی در همین راستا افزود: با توجه به اهمیت سطح روابط اقتصادی ایران و سوریه، در کمیته مشترک ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل‌شده است دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران حضور دارند و تشکیل این کمیته مشترک مقدمه‌ای برای تأسیس اتاق بازرگانی مشترک دو کشور در آینده‌ نزدیک خواهد بود.

شافعی روابط بانکی را مهم‌ترین مانع در توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه دانست و در همین زمینه به ارائه پیشنهادهای پارلمان بخش خصوصی ایران برای حل مشکلات بانکی بین دو کشور پرداخت.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد تا بانک مسکن ایران به گشایش اعتبارات ارزی، بانک صنعت و معدن به فاینانس پروژه‌های سوریه و بانک توسعه صادرات خاص اعتبارات خریداران و فروشندگان در سوریه مشغول به فعالیت شوند و در مقابل سه بانک سوری معرفی‌شده از طرف دولت سوریه مسئول همکاری با این سه بانک باشند.

شافعی تأکید که هر چه سریع‌تر مذاکرات بین بانک‌های مرکزی دو کشور باید آغاز شود و تماس سه بانک ایرانی و سوری با بانک توسعه اسلامی به‌منظور استفاده از اعتبارات این بانک برای پروژه‌های سوریه می‌تواند به‌عنوان محور همکاری‌های جدید، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اعزام هیات تجاری از ایران به سوریه و بالعکس را دیگر شرط توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه دانست.

سطح پایین روابط اقتصادی ایران و سوریه به‌رغم اشتراکات تجاری

در ادامه این نشست محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در پاسخ به سخنان رئیس اتاق ایران تأکید کرد که همکاری ایران و سوریه در زمینه‌های اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری به‌رغم اشتراکات فروان، در شرایط مطلوب نیست.

وزیر اقتصاد سوریه از تلاش دولت این کشور به‌منظور شناسایی موانع تجاری بین دو کشور خبر داد و تصریح کرد: همان‌طور که آقای شافعی هم اشاره کردند یکی از مهم‌ترین موانع همکاری برای سرمایه‌گذاران ایران و سوریه، مشکلات بانکی است و به نمایندگی از دولت سوریه با پیشنهادهایی که رئیس اتاق ایران برای حل این مشکل دادند، کاملاً موافق هستم.

وی با اشاره به موافقت‌نامه منعقدشده بین ایران و سوریه در سال 2011 مبنی بر کاهش تعرفه‌های گمرکی تا سقف 4 درصد، تصریح کرد که به‌رغم اینکه این موافقت‌نامه  اجرا هم شده اما متأسفانه به کارآیی لازم را ندارد.

الخلیل همچنین با اشاره به نحوه ارسال کالا به سوریه خبر داد: در حال حاضر نحوه ارسال بار به سوریه از راه دریا انجام می‌شود اما طی رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی ایران مقررشده تا در آینده نزدیک این امر از طریق زمینی و هوایی صورت گیرد که منجر به‌صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

وزیر اقتصاد سوریه موقعیت جغرافیایی این کشور و همچنین توافقنامه آزاد تجاری آن با کشورهای عربی را فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران فعالان بخش خصوصی ایران دانست و تأکید کرد با توجه به تسهیلات و مشوق‌هایی که دولت سوریه برای سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران ایرانی در نظر گرفته است، فعالان اقتصادی ایرانی نباید از این فرصت غافل شوند.

سامر الخلیل همچنین از دیدار روسای بانک مرکزی ایران و سوریه در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به دیگر موضوع مطرح‌شده از سوی رئیس اتاق ایران مبنی بر تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه، ابراز امیدواری کرد تا این اتاق هرچه سریع‌تر تأسیس شود.

وزیر اقتصاد سوریه همچنین با اشاره به سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به دمشق طی ماه آینده میلادی و دیدار او با معاون اول رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد داد تا اتاق ایران ترتیبی اتخاذ کند تا فعالان اقتصادی ایران وزیر راه و شهرسازی را در این سفر همراهی کنند.

موضوعات :
در همین رابطه