رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

باهدف توسعه همکاری‌ها در بخش گردشگری

اتاق مشترک ایران و ایتالیا و کمیسیون گردشگری اتاق ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

روسای اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و کمیسیون گردشگری اتاق ایران باهدف تقویت همکاری‌ در حوزه گردشگری، ورزش، هنر، مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

11 دی 1397
کد خبر : 17027
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 نشست کمیسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با حضور احمد پور فلاح رئیس این اتاق، احمد اصغری قاجاری رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و اعضای هر دو کمیسیون برگزار و مهم‌ترین موانع پیش روی صنعت گردشگری بررسی شد.

به گفته اصغری قاجاری در این نشست، دولت به‌تنهایی قادر به پیشبرد اهداف صنعت گردشگری نیست و مشارکت تمامی بخش‌های حاکمیتی برای توسعه گردشگری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تأکید کرد که منافع اقتصادی گردشگری همه‌جانبه است و مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی و تفویض اختیارات به این تشکل‌ها از سوی نهادهای دولتی، مهم‌ترین انتظار بخش خصوصی از دولت است.

اصغری قاجاری تصریح کرد: سهم ایران از گردشگری دنیا تنها نیم درصد است. طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی، در سال‌های اخیر حدود یک‌میلیون و 800 هزار گردشگر از اروپا به ایران سفر کردند که سهم آنها از بازار گردشگری ورودی ایران تقریباً 37 درصد بوده است. اروپا و به‌ویژه کشورهای اروپای غربی، ازجمله کشورهایی محسوب می‌‌شوند که درگذشته سهم زیادی از گردشگران ورودی به ایران را به خود اختصاص می‌دادند، اما با تغییر اوضاع سیاسی جهان و اعمال تحریم‌‌های بیشتر، این نسبت تا حد زیادی به‌هم‌خورده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران افزود: آمارهای سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌‌دهد، تعداد گردشگرانی که از اروپا در فاصله سال‌‌های 2009 تا 2013 به ایران سفر کردند، متأثر از تحولات سیاسی و روابط دیپلماتیک کشورها، با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است. این در حالی است که در دو سال اخیر اروپایی‌‌ها تمایل بیشتری برای سفر به ایران نشان داده‌‌اند که گزارش‌‌های مجامع گردشگری مؤید آن است. اما برای کسب سهم بیشتر از این بازار که می‌تواند درآمدزایی قابل‌توجهی برای صنعت گردشگری ایران داشته باشد باید اقدامات قابل‌توجهی انجام داد.

مهم‌ترین مشکلات صنعت گردشگری

نداشتن سایت جامع اطلاع‌رسانی و گردشگری الکترونیک قدرتمند به‌خصوص درزمینهٔ رزرو هتل‌ها ، مراکز اقامتی و ازجمله بوم‌گردی، در دسترس نبودن اطلاعات جامع درباره ایران ، محدودیت در  اخذ ویزا برای گردشگران خارجی، عدم در اختیار گذاشتن راهنمای مسلط به صنعت گردشگری، عدم ارائه بسته‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری به هیئت‌های تجاری و فعالان اقتصادی که به ایران وارد می‌شوند و عدم ارائه خدمات الکترونیکی و بانکی جهت تبدیل ارز گردشگران ورودی ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی است با حضور روسای اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و کمیسیون گردشگری اتاق ایران بررسی شد.

تهیه پروتکل‌های دوطرفه با کشورهایی که نهایت بهره‌برداری را درزمینهٔ جذب گردشگر ایرانی دارند مانند ترکیه و تایلند، برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در سایر کشورها، حمایت کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها از شهروندان و اتباع ایرانی بخصوص درزمینهٔ مسائل حقوقی و مالی، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کشور در رویدادهایی همچون جام جهانی فوتبال در قطر و نمایشگاه XPO در امارات، جایگزین کردن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای پرهیز از تلاطم‌های سیاسی نوسانات ارزی، ایجاد محدودیت دررفت و آمده‌ای تجاری و صنعتی به دلیل بالا بودن هزینه‌های سفر به خارج از ایران جهت آموزش نیروی متخصص و عقد قراردادها، بهره‌مندی از همکاری بخش خصوصی در تعیین سیاست‌گذاری‌های صنعت گردشگری، ضرورت حضور ایران در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی، نظارت بر ارائه خدمات کیفی اقامتگاه‌ها و هتل‌های داخلی، ایجاد صندوق حمایت از صنعت توریسم به جهت کاهش ریسک مالی شرکت‌های خدمات گردشگری و تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مختص صنعت گردشگری توسط بخش خصوصی ازجمله پیشنهادهایی بود که اعضای دو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و اتاق ایران به تبادل‌نظر درباره آنها پرداختند و مقرر شد تا این پیشنهاد‌ها طی نامه‌ای به معاونت گردشگری کشور ارائه شود.

در پایان این نشست، روسای اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و کمیسیون گردشگری اتاق ایران باهدف تقویت همکاری‌ در حوزه گردشگری، ورزش، هنر، مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در همین رابطه