رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

با تصویب معافیت مالیاتی از سوی دولت هند

زمینه‌ برای تسویه 1.5 میلیارد دلار بدهی پالایشگاه‌های هندی به ایران فراهم شد

وزیر دارایی هند اعلام کرد دولت این کشور پرداخت پول به شرکت ملی نفت ایران برای واردات نفت خام را از مالیات معاف کرده است. این معافیت به پالایشگاه‌های هندی اجازه می‌دهد حدود 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران را به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.

11 دی 1397
کد خبر : 17031
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر دارایی هند اعلام کرد دولت این کشور پرداخت پول به شرکت ملی نفت ایران برای واردات نفت خام را از مالیات معاف کرده است. این معافیت به پالایشگاه‌های هندی اجازه می‌دهد حدود 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران را به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.

طبق قرارداد میان ایران و هند در دوم نوامبر 2018 11 آبان 1397) مقرر شد هندی‌ها پول نفت خریداری شده از ایران را از طریق بانک هندی UCO به روپیه پرداخت کنند. این توافق 3 روز  قبل از تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران انجام شد. مبلغ 1.5 میلیارد دلار تسویه نشده مربوط به 2 ماه اخیر است که ایران تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق قوانینن هند، زمانی که درآمد یک شرکت خارجی به یک حساب هندی وارد می‌شود، مشمول 40 درصد مالیات است به علاوه عوارض دیگر که در کل به 42.5 درصد می‌رسد. این قانون مانع پرداخت پول نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های می‌شد که اکنون با معافیت صادر شده، زمینه برای پرداخت این پول فراهم شده است.

ایران می تواند از این روپیه پرداخت شده به گونه های مختلف استفاده کند مانند واردات از هند، هزینه ماموریت هایش در این کشور، سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های هندی و تامین هزینه دانشجویان ایرانی در هند‌. همچنین می تواند این پول را در اوراق قرضه دولتی هند سرمایه گذاری کند .
یک مقام دولتی هند گفت: «در دور قبلی تحریم ها ایران می توانست از این پول فقط برای واردات از هند استفاده کند ولی این بار گستره کاربرد های پول پرداخت شده را به نفع هر دو کشور افزایش دادیم.»
این اقدام می‌تواند به هند کمک کند تعادل تجاری خود را که اکنون متمایل به ایران است متعادل کنند .
قانون معافیت از مالیات تنها شامل نفت خام می‌شود. این یعنی واردات سایر کالاها مثل کودهای شیمیایی و گاز مایع مشمول آن نمی شوند .
هند پس از چین بزرگترین مشتری نفت ایران است که با متوقف شدن معامله های سایر بانک های اصلی با ارزهای جهانی برای ایران، پول نفت این کشور را با روپیه پرداخت می‌کند .
به نوشته رویترز، هند از ابتدای سال جدید میلادی پرداخت بدهی‌اش به ایران را آغاز می‌کند. هند از آمریکا برای واردات نفت از ایران معافیت دریافت کرده است. کل واردات هند از ایران حدود 11 میلیارد دلار است که حدود  90درصد آن را مربوط به نفت است.

در همین رابطه