رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش جدید بانک جهانی

ایران نقطه روشن اقتصاد خاورمیانه است

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصاد ایران به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها به مفر نجات اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌است.

19 خرداد 1395
کد خبر : 1713
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اقتصاد جهان حال خوبی ندارد. بانک جهانی دوباره برآوردها و پیش‌بینی‌های خود را در مورد رشد اقتصادی در سال 2016 از 2.9درصد به 2.4درصد کاهش داد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد دلیل کاهش برآوردها، اختلال در رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان است. بخش دیگری از این مسئله نیز به کاهش قیمت کالا، ضعف تجارت‌های جهانی و کم‌رنگ شدن جریان سرمایه‌ها مربوط می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در مورد چشم‌انداز اقتصادی جهان، بازارهای نوظهوری که به صادرات کالا متکی هستند و اقتصادهای در حال توسعه هنوز نتوانسته‌اند شرایط خود را با کاهش قیمت کالا به ویژه نفت وفق بدهند. این مسئله در بازبینی بانک جهانی در مورد اقتصاد جهان تأثیر 40درصدی داشته‌است. رشد اقتصادی در این کشورها، امسال نسبت به سال گذشته 0.4درصد کاهش داشته و به 1.2درصد رسیده‌است.

جیم یونگ‌کیم رئیس بانک جهانی در این گزارش نوشته‌است: «کاهش رشد اقتصادی در این کشورها باعث شده در پیگیری سیاست‌های حمایت از افرادی که در فقر به سر می‌برند با مشکل مواجه شوند.» او ادامه داده‌است: «رشد اقتصادی در این کشورها اصلی‌ترین دلیل فقر است. به همین خاطر ما نگران کاهش رشد اقتصادی در کشورهای این منطقه هستیم. اکثر این کشورها با مشکل کاهش قیمت کالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

کشورهایی که واردکننده کالا نسبت به صادرکنندگان انعطاف بیشتری از خود نشان داده‌اند؛ این کشورها از مزیت کاهش قیمت کالا نهایت استفاده را داشته‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد این کشورها در سال 2016 حدود 5.8درصد رشد داشته‌است. البته در سال 2015 رشد اقتصادی این کشورها 5.9درصد بوده‌است.

بر اساس برآوردها، در میان اقتصادهای نوظهور، چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد رشد 6.7درصدی را در سال 2016 تجربه خواهد کرد. این در حالی است که سال گذشته رشد اقتصادی این کشور 6.9درصد بوده‌است. اقتصاد هند از همه قوی‌تر خواهد بود و رشد 7.6درصدی را تجربه خواهد کرد. برزیل و روسیه جزو کشورهایی هستند که با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

در منطقه خاورمیانه و آفریقا تنها یک دلیل وجود دارد که چشم‌انداز منطقه مثبت شده‌است. دلیل اصلی ایران است. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران به دنبال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، با رشد اقتصادی همراه خواهد شد که روی کل منطقه نیز اثرگذار خواهد بود. با وجود اینکه کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به متوسط 41دلار در ازای هر بشکه برای خاورمیانه بسیار گران تمام شده‌است اما برداشته تحریم‌ها علیه ایران به نقطه‌ای روشن در دل تاریکی اقتصاد این منطقه تبدیل شده‌است.

در همین رابطه