رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در همایش تجاری هند و ایران در دهلی‌نو

هند تعرفه‌های تبعیض‌آمیز روی محصولات ایرانی را حذف کند

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی همراه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه به دهلی‌نو سفر کرده، صبح امروز در همایش تجاری هند و ایران ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود برای توسعه تجارت میان دو کشور از طرف هندی خواست تعرفه‌های تبعیض‌آمیز علیه محصولات ایرانی را حذف کند.

18 دی 1397
کد خبر : 17130
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی همراه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه به دهلی‌نو سفر کرده، صبح امروز در همایش تجاری هند و ایران ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود برای توسعه تجارت میان دو کشور از طرف هندی خواست تعرفه‌های تبعیض‌آمیز علیه محصولات ایرانی را حذف کند.

 غلامحسین شافعی ضمن اشاره به حمایت و اراده سیاسی رهبران ایران و هند برای توسعه روابط تجاری، خطاب به فعالان اقتصادی دو کشور گفت: «اگر ما بعنوان فعالان اقتصادی نتوانیم روابط اقتصادی غیر قابل قبول چند میلیاردی را به چند ده میلیارد دلار برسانیم، باید در مقابل تاریخ و نسلهای آینده  پاسخگو باشیم.»

شافعی همچنین به مشکلات بانکی ایجاد شده از سوی دو بانک هندی یوکو بانک و سنترال بانک در مسیر روابط تجاری میان دو طرف اشاره کرد و خواستار رفع این مشکلات شد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به همکاری 90 شرکت ایران با هند در حوزه دارو، خواستار ایجاد یک کانال مالی مشخص برای تقویت این همکاری شد.

 

متن کامل سخنرانی غلامحسین شافعی به این شرح است:

 باعث خرسندی است که در همایش فعالان اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند، با سابقه ای طولانی از حضور اثر گذار در تاریخ قاره کهن آسیا سخن بگویم.  برای همه ما جای خوشوقتی و خوشحالی فراوان دارد که این همایش با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور برگزار می گردد.

این نشست ارزشمند را باید ادامه سفر های مقامات عالیرتبه دو کشور بدانیم که دلیلی محکم بر تداوم پیوند دیرینه دولت ها می باشد. ما بعنوان فعالان بخش خصوصی از این رابطه نزدیک و اراده سیاسی رهبران دو کشور باید حداکثر بهره برداری را کرده و این رابطه قوی سیاسی، فرهنگی و  تاریخی را با تقویت سطح روابط اقتصادی پاسخ در خور دهیم.

سالها پیش تلفیق هنر و فرهنگ ایران و هند شاهکاری بی نظیر بنام تاج محل را بوجود آورد و امروز فعالان اقتصادی با تجمیع سرمایه های موجود و توانمندی های گسترده دو کشور باید تاج محل اقتصادی و تجاری را خلق کنند.

رشد شتابان اقتصادی در تبدیل علم به ثروت، بازار میلیاردی و جایگاه رفیع هند در اقتصاد جهانی از یکطرف و معادن غنی، نیروی کارآمد و متخصص، نفت و گاز، موقعیت ژئو استراتژیک و ترانزیتی خاص ایران از طرف دیگر به تقویت و تحکیم بنیان روابط اقتصادی دو کشور کمک می کند.  با این توانمندی های بالقوه و حمایت و اراده سیاسی رهبران ایران و هند، اگر ما بعنوان فعالان اقتصادی نتوانیم روابط اقتصادی غیر قابل قبول چند میلیاردی را به چند ده میلیارد دلار برسانیم، باید در مقابل تاریخ و نسلهای آینده  پاسخگو باشیم.

من در اینجا بعنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام می کنم که بخش خصوصی آماده همکاری با همتایان هندی خود برای دستیابی به اهداف بلند اقتصادی دو کشور می باشد.

در اینجا مایلم اشاره ای به ظرفیت های عظیم به همراه موانع موجود بر سر راه تجارت دو جانبه به منظور تحکیم و تعمیق روابط اقتصادی داشته باشم.

برخی از این مشکلات به شرح ذیل می باشند:

-     موانع گمرکی از طریق اعمال تعرفه های تبعیض آمیز برای واردات محصولات ایرانی بالاخص محصولات کشاورزی از قبیل سیب،کیوی و زعفران با تعرفه های بالا سد بزرگی را برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازار هند بوجود آورده است. این در حالی است که محصول زعفران با تعرفه صفر از دیگر کشورها وارد هند می شود. در مقابل،  کالاهای تولیدی هند مانند چای و برنج بدون تعرفه تبعیضی به ایران وارد می شود. مقامات دو کشور باید برای حل این مسئله چاره اندیشی کرده و راه را برای تدوین و اجرایی نمودن توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور هموار نمایند.

-     در حوزه بانکی، بانکهای هندی اعم از دولتی و خصوصی علیرغم توافقات بعمل آمده با مقامات بانک های ایرانی، متاسفانه در عمل پایبند به توافقات خود نبوده و  مشکلات بسیاری را برای فعالان اقتصادی ایران ایجاد کرده اند.

در حال حاضر مشکل انتقال پول در زمینه دارو بسیار مشهود است. این امر سابقاً از طریق یوکو و سنترال بانک انجام می‌شد که امروز با مشکل مواجه شده است.

حدود ۹۰ شرکت ایرانی در حوزه دارو با کشور هند همکاری می کنند  لذا ایجاد یک کانال مالی مشخص برای شرکت های ایرانی می تواند ارتباطات تجاری را گسترش بخشد.

اخبار خوشایندی که این روزها در محافل اقتصادی کشور مطرح است، حذف تدریجی دلار از مراودات تجاری و تبادلات مالی هند و ایران می باشد. علاوه بر آن، اعطای معافیت مالیاتی بر پرداخت های روپیه ای خرید نفت از ایران توسط مشتریان هندی، به وصول بدهی های ایران خواهد انجامید. به بیان دیگر، وزارت دارایی هند طی دستور العملی هزینه های پرداختی با روپیه توسط پالایشگاه های این کشور برای خرید نفت از ایران را از مالیات معاف کرد.

-     پتانسیل های سرمایه گذاری در ایران بالاخص در منطقه آزاد چابهار با دو هدف مهم؛ تامین روز افزون مواد اولیه هند و همچنین صادرات مجدد به بازار 500 میلیونی پیرامون ایران، مزیت و توجیه سرمایه گذاری مشترک را به شدت افزایش می دهد. بنابراین ایجاد شهرک صنعتی و سرمایه گذاری های مشترک در چابهار می تواند این منطقه را  به قطب اقتصادی قدرتمند هند تبدیل نماید با امکانات ترانزیتی بسیار خوب ایران، هند بسادگی می تواند به کریدورهای شمال و جنوب و همچنین بازار 500 میلیونی منطقه ای ایران شامل کشورهای CIS، آسیای مرکزی، عراق و افغانستان دست پیدا کند.

-     در اهمیت راهبردی همکاری های ترانزیتی دو کشور همین نکته بس که ارزش مبادلات تجاری هند با کشورهای حوزه CIS و روسیه طی سالهای اخیر رقم قابل توجهی بوده است که در صورت بهره برداری مطلوب از خطوط راه آهن جنوب به شمال، هزینه های حمل و نقل هند با این حوزه مهم کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

-     در بخش انرژی، ایران به عنوان یکی از صاحبان اصلی انرژی دنیا می تواند بر شتاب موتور توسعه اقتصاد هند به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان بیفزاید.  انرژی، محور اصلی همکاری های اقتصادی و موتور جلو برنده همکاری های تجاری ایران و هند است چرا که از یک طرف، در سال های اخیر هند جزء 3 کشور اول دنیا در مصرف انرژی بوده و از طرف دیگر ایران با دارا بودن مقام اول ذخایر نفت و گاز جهان در مجموع، مطمئن ترین و باثبات ترین تامین کننده انرژی هند  به حساب آمده است که کماکان آماده همکاری گسترده در این بخش هستیم.

در اینجا مایلم به استحضار برسانم، اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند تحت پوشش و حمایت اتاق ایران آمادگی کامل خود را در راستای اجرای توافقات فیمابین اعلام نموده و خواستار تاسیس اتاق مشترک بازرگانی هند و ایران با هدف ایجاد تسهیلات بیشتر برای مبادله هیات های تجاری بین دو کشور می باشد.

سخن آخر اینکه بیایید فارغ از تحریم های یک جانبه  امریکا، با اراده و گام های پر صلابت تر بیش از گذشته به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم.

 امیدوارم با عزم راسخ مقامات دو کشور و شور و اشتیاقی که در بخش های خصوصی دیده می شود شاهد تسریع در توسعه روابط اقتصادی و ترسیم افقی روشن و درخشان در روابط صمیمانه ایران و هند بوده و هدف 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور را تحقق بخشیم.

اینجانب در این همایش با شکوه، آمادگی کامل فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران را برای نقش آفرینی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه و تحقق اهداف اعلام می نمایم.

موضوعات :
در همین رابطه