رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در حاشیه همایش تجاری هند و ایران در دهلی نو

زمینه برای امضای قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و هند مهیاست

در نخستین روز سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات اقتصادی اتاق ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی، به هند، همایش تجاری هند و ایران برگزار شد. شافعی در حاشیه این همایش از فراهم بودن امکان انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور خبر داد. ظریف و وزیر حمل‌ونقل هند نیز در جمع خبرنگاران، از گشایش در روابط بانکی دو کشور خبر دادند.

18 دی 1397
کد خبر : 17131
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیروز هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند و به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران همراه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برای مذاکره و رایزنی با فعالان اقتصادی و مقامات هندی و شرکت در نشست سالانه «گفت‌وگوی رایسینا» عازم هند شدند.

امروز در نخستین روز از سفر 4 روزه فعالان بخش خصوصی و وزیر امور خارجه به هند، همایش تجاری هند و ایران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مسئله همکاری اقتصادی ایران و هند در توسعه بندر چابهار را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که در نهمایش تجاری هند و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

غلامحسین شافعی در حاشیه برگزاری این همایش گفت: هند در جریان توسعه بندر چابهار، برنامه‌ریزی وسیعی برای ترانزیت کالای خود از مسیر ایران به بازار کشورهای همسایه ایران دارد و بر همین اساس سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و هند در این بندر ادامه خواهد یافت.

شافعی تصریح کرد: رسیدن کالاهای هندی به با بازار 500 میلیون نفری اطراف ایران با استفاده از امکانات ترانزیتی بندر چابهار و مسیر کشورمان، کاهش قیمت تمام‌شده کالا برای مصرف‌کننده نهایی را به دنبال خواهد داشت و این موضوع در رقابت هند با کالاهای دیگر کشورها نقش اساسی را ایفا خواهد کرد.

رئیس اتاق ایران موضوع دیگری که در همایش تجاری هند و ایران موردبررسی قرار گرفت را رفتن به سمت امضای قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر فرصت مناسبی برای انعقاد این قرارداد وجود دارد و امضای آن می‌تواند به‌سرعت روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد.

به گفته شافعی، موضوع روابط بانکی دو کشور نیز از مسائل مهمی است که برای فعالان اقتصادی هر دو کشور دارای اهمیت بوده و برای رفع آن تلاش می‌شود.

 منتظر اروپا نمی‌مانیم

در نخستین روز از سفر هیات اقتصادی و وزیر امور خارجه ایران به هند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با نیتین گادکاری، وزیر حمل‌ونقل هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف در حاشیه این دیدار، در پاسخ به سؤالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران گفت: اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند. ما نیز به همکاری با اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (SPV) ادامه می‌دهیم اما منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود برای تأمین منافع مردم ایران رایزنی می‌کنیم.

او در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره درخواست هند برای خرید گاز ارزان‌تر جهت راه‌اندازی صنایع در چابهار نیز اظهار کرد: ما برای گفت‌وگو با هند آمادگی داریم تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند.

به گفته ظریف در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند و در حوزه بانکی نیز یوکو بانک هند و بانک پاسارگاد ایران همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کردند.

تائید مجوز تأسیس شعبه یک بانک ایرانی در بمبئی

همچنین نیتین گادکاری، وزیر حمل‌ونقل هند نیز در حاشیه این دیدار گفت: دولت هند به یک بانک ایرانی مجوز داده که شعبه‌ای طی سه ماه در بمبئی تأسیس کند تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد

او با تأکید بر اهمیت بندر چابهار در همکاری دو کشور، گفت: طرف ایرانی برخی از مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهد کرد و از طرف ما هم فرآیند در حال اجرا است، من مطمئن هستم که ما در جایگاهی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را هر چه زودتر آغاز کند.

گادکاری با اشاره به مذاکراتی که با ظریف داشته، گفت: وزیر امور خارجه ایران پیشنهادهای زیادی برای آینده همکاری‌ها ارائه کرد، ایران فولاد و موتورهای لکوموتیو نیاز دارد و من هم پیشنهادهای خود را به دکتر ظریف مطرح کردم.

هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند و به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران دیروز همراه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به هند سفر کردند.

در این سفر که به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت، علاوه بر مذاکره با فعالان بخش خصوصی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با کنفدراسیون صنایع هند و رایزنی در خصوص تشکیل اتاق مشترک هند و ایران در دستور کار قرار دارد.

شناسایی و رفع موانع تجاری و به‌ویژه مشکلات بانکی، حمل‌ونقل، گمرک، مذاکره درباره توافق ترجیحی ایران و هند و سرمایه‌گذاری مشترک در بندر چابهار مهم‌ترین موضوعاتی است که در سفر رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران به دهلی‌نو و دیدار با مقام‌های اقتصادی این کشور از جمله رئیس کنفدراسیون صنایع هند (CII)، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت و وزیر تجارت هند بررسی خواهد شد.

بیش از 30 تولیدکننده در حوزه دارو و مواد دارویی، تجهیزات پزشکی، سموم دفع آفات نباتی، لوازم و قطعات یدکی خودرو، لوازم الکترونیک، مواد پتروشیمی و شیمیایی، نساجی و صنایع وابسته، گردشگری سلامت و فناوری اطلاعات رئیس اتاق ایران را در این سفر همراهی می‌کنند و در حاشیه جلسات رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان بخش خصوصی به مذاکره با همتایان هندی خود خواهند پرداخت.

شرکت در نشست سالانه موسوم به «گفت‌وگوی رایسینا» که در بنیاد تحقیقاتی آبزرور هند برگزار می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه کشور و رئیس پارلمان بخش خصوصی به هند است.

موضوعات :
در همین رابطه