رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زنجان در دیدار با هیات فنلاندی

تحریم‌ها، مانع گسترش همکاری ایران و فنلاند نیست

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان می گوید، توسعه تجارت شرکت‌ها با فنلاند در سطح خرده فروشی و همچنین بخش‌های لجستیکی و حمل و نقل از برنامه‌های همکاری ایران و فنلاند است و مورد توجه مسؤولان ملی ایران نیز قرار گرفته است.

23 دی 1397
کد خبر : 17193
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات فنلاندی با رئیس و هیات نمایندگان اتاق زنجان و تجار و بازرگانان زنجانی در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و فنلاند، دیدار و گفت وگو کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در این دیدار با اشاره به اینکه در دو بخش مشخص کار با کشور فنلاند برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: سختی‌ها و قوانین مالی و پولی حاکم بر دنیا، مانع این همکاری نخواهد بود و تنها موجب طولانی شدن زمان فرآیند آن می‌شود.

غلامحسین جمیلی تصریح کرد: توسعه تجارت شرکت‌ها با فنلاند در سطح خرده فروشی، موضوع نخست همکاری بین دو کشور است. بخش‌های لجستیکی و حمل و نقل نیز از دیگر برنامه‌های همکاری دو طرف است. در این رابطه با ایده جدید اتاق زنجان یک راه دسترسی جدید با کشورهای اروپایی ترسیم شده و مورد توجه مسؤولان ملی ایران قرار گرفته است.

جمیلی ادامه داد: با سفارت فنلاند برای توسعه همکاری‌ها، مشورت‌هایی صورت گرفته است. این اقدامات می‌تواند منجر به سهولت تجارت بین سرمایه‌گذاران و بازرگانان خارجی با طرف‌های ایرانی شود.

وی تاکید کرد: تجارت تنها مختص به کالا نیست و علاقه‌مند به تکنولوژی، کسب مهارت و دانش در عرصه‌های مختلف و پیاده‌سازی آن در ایران هستیم. نگاه اتاق زنجان در تجارت با کشور فنلاند معطوف به یک استان نیست و می‌توان علاقه‌مندی‌های تجار و بازرگانان فنلاندی را در استان‌های دیگر نیز دنبال کرد.  

ایشان اظهار کرد: تحریم‌ها تاثیر چندانی بر فعالیت‌های تجاری ایران نداشته و تنها کار را سخت و زمان آن را طولانی کرده است. هدف آمریکا از تحریم، کسب درآمدی از راه جریمه نقض تحریم‌ها برای شرکت‌های مختلف است. تعدادی از کشورها از تحریم‌ها معاف شده‌اند و آمریکا از این راه به دنبال ایجاد بازاری انحصاری 80 میلیونی، با کلی فرصت و مزیت است که آن را در اختیار تعدادی محدود قرار دهد.

جمیلی با اشاره به اینکه در زمان تحریم‌ها صحبت از مشکل جابه‌جایی‌های مالی می‌شود، تصریح کرد: ایران در حال حاضر با همه دنیا تجارتی از مسیر امن و قابل انجام دارد و سرمایه‌گذاران خارجی نگران این موضوع نباشند.

اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام، شرکت‌هایی که با ایران همکاری نداشته باشند را جریمه می‌کند

در ادامه این جلسه، ریو لاتونن که در حوزه "ترمووود" (چوب) در کشور فنلاند فعالیت دارد، با اشاره به ادامه همکاری‌ شرکت‌های ایرانی و فنلاندی، اظهار کرد: شرکت‌های مختلف ما تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه "ترمووود" دارند.

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده و مشکلاتی که برای تجارت با ایران قرار دارد، در رابطه با نوع تجارت با ایران با توجه به جلساتی که در سفارت ایران در فنلاند برگزار شده، راه‌حل هایی مورد توجه قرار گرفته است.

این سرمایه‌گذار فنلاندی ادامه داد: شرکت‌های زیادی از ایران در فنلاند حضور یافته و جلساتی نیز برای توسعه همکاری‌های فی ما بین برگزار شده است. این شرکت‌ها علاقه زیادی به انتقال تکنولوژی‌های جدید به ایران دارند.

لاتونن با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران و تجار خوبی در زنجان و به ویژه در بخش چوب فعالیت دارند، افزود: اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام، شرکت‌هایی را که با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا همکاری نداشته باشند را جریمه می‌کند. روابط با وجود تحریم‌ها ادامه و این همکاری منجر به نتایج موفقیت آمیزی نیز خواهد شد.

ترو لالوکا، دیگر سرمایه‌گذار فنلاندی حاضر در این جلسه نیز با ابراز خشنودی از حضور در ایران و استان زنجان، این کشور و استان را دارای زیبایی‌های فراوانی عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم‌ها شاید شرایط را سخت کند اما ما فرصت ها را دیده و همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

موضوعات :
در همین رابطه