رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر به پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

انحراف بودجه برق تجدیدپذیر در جعبه‌تقسیم توانیر و سازمان برنامه

طبق قانون باید 8 درصد از مبالغ دریافتی در قالب قبوض برق، به حساب وزارت نیرو واریز شود و به توسعه برق روستایی و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یابد اما توانیر و سازمان برنامه‌وبودجه عملاً در تخصیص نیمی از این مبالغ کوتاهی کرده‌اند و مطالبات تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر همچنان معوق مانده است.

03 بهمن 1397
کد خبر : 17202
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، موضوع پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق تجدید پذیر را یکی از اولویت‌های کاری این انجمن دانست و گفت: طبق قانون حمایت از صنعت برق و نیز مصوبات سالانه قانون بودجه، درصدی از درآمد برق باید به حساب عوارض برق واریز شود تا برای توسعه برق روستایی و خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر به شرکت‌های توانیر و ساتبا اختصاص یابد اما این امر در سال جاری با دو مشکل روبرو است.

اکبر ادیب‌فر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: مشکل اول این است که توانیر باوجود گذشت نزدیک به 10 ماه از سال، تنها 630 میلیارد تومان از مبلغ 1280 میلیارد تومان عوارض در نظر گرفته شده برای سال 97 را به حساب عوارض واریز کرده است. این تأخیر توانیر در واریز عوارض در سال 96 نیز تکرار شد و موجب شد که 400 میلیارد تومان آر عوارض برق که در بهمن و اسفند توسط توانیر واریز شد، عملاً فرصتی برای تخصیص‌های سازمان برنامه باقی نماند و این مبلغ سوخت شد.

او ادامه داد: مشکل دوم این است که سازمان برنامه در سال جاری از مبلغ 630 میلیارد تومان واریزی به حساب عوارض، فقط 420 میلیارد تومان را تخصیص داده است و تکلیف 210 میلیارد تومان از این عوارض مشخص نیست. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در ماه گذشته تصویب کرد که در قانون بودجه سال 97 این عوارض تخصیص یافته تلقی شده و کسوراتی از آن کسر نشود، اما سازمان برنامه هنوز ابلاغیه سال 97 را اصلاح نکرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم و روستایی کشور اشاره کرد و گفت: اغلب نیروگاه و سامانه‌های تجدیدپذیر در مناطق روستایی و محروم کشور احداث شده‌اند، ولی سازمان برنامه‌وبودجه در سال 97 با استناد به قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، 10 درصد از مبلغ عوارض را با نام کمک به مناطق محروم کسر کرده است که این منطقی نیست؛ بلکه انتظار این بود که از منابع در نظر گرفته شده برای مناطق محروم به تجدیدپذیرها اختصاص دهند و حمایت کنند.

ادیب‌فر افزود: از شهریورماه سال جاری به بعد پرداختی به مالکین نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام نشده است درحالی‌که پول موجود است و فقط توانیر و سازمان برنامه باید پروسه اداری را کوتاه‌تر کنند و به قانون عمل کنند.

او با اشاره به اینکه تولید برق تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به امید خرید تضمینی از سوی دولت صورت گرفته است، گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در پسابرجام در این حوزه انجام شده و دولت نیز بر تعهد خود مبنی بر خرید تضمینی برق پایبند بوده اما در پرداخت وجود خلف وعده می‌شود و این موضوع به فعالان این حوزه آسیب‌های زیادی می‌زند.

ادیب‌فر اظهار کرد: در جلسات کمیته ماده 12، سازمان برنامه را موظف دانستند بدهی 400 میلیارد تومانی سال 96 را در اسرع وقت پرداخت کند، اما تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است، لذا ما از اتاق ایران درخواست ادامه پیگیری را داریم.

او با تأکید بر اینکه انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، برگزاری جلسه مشترک با اتاق ایران برای حل این مشکل را پیگیری می‌کند، افزود: امیدواریم با همکاری اتاق ایران و کمیسیون انرژی این اتاق مسائل مورد نظر در بودجه سال 98 به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که برای سال آینده مشکلی در پرداخت‌ها نداشته باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران از فعال شدن انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در اتاق ایران خبر داد و گفت: انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر از تغییر نام انجمن صنایع خورشیدی ایران که در سال 89 در اتاق تأسیس شده بود شکل گرفت و از بهمن سال گذشته تاکنون یکی از انجمن‌های فعال عضو اتاق است.

به گفته او، تاکنون 5 کارگروه در این انجمن شکل گرفته است که با مشارکت اعضای انجمن به بررسی چالش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر از منظرهای گوناگون اقتصادی، فنی، بودجه و مجلس، ترویج و آگاه‌سازی می‌پردازد.

در همین رابطه