رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

یادداشت حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران

شرط حذف‌نشدنی خوشبختی ایرانیان

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در یادداشت خود به موضوع نیرومند شدن نهادهای مدنی پرداخته و در این میان نقبی به انتخابات اتاق‌های بازرگانی زده است.

حسین سلاح‌ورزی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
24 دی 1397
کد خبر : 17223
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آبادانی و خوشبختی بیشتر و پایدار سرزمینی که در آن زاد و رشد را آزموده و شهروندان آن را دوستان یک خانواده بزرگ می‌دانیم یک آرزوی دیرینه و خاموش ناشدنی برای همه ما ایرانی‌هاست. برای رسیدن به این آرزوی دوست‌داشتنی و بالنده که در لایه‌لایه‌های آن خوشبختی و سربلندی و روزهای خوش برای هرکدام از ایرانی‌ها پنهان شده است، شاید دیدگاه‌های گوناگون و گاهی در خلاف مسیر هم دیده شود.

گروهی از ایرانیان دلسوز به این مرزوبوم که پویش زمان نشان‌دهنده افزایش چشمگیر شمار آنها است بر پایه دانش و بینش و بر اساس تجربه جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که نیرومند شدن نهادهای مدنی شامل احزاب، بنگاه‌ها و خانواده‌ها و همچنین نهادهای مدنی و تشکل‌های گوناگون یک شرط حذف ناشدنی در راه رسیدن به خوشبختی بیشتر ایران است. با همین نگاه و راهبرد است که این گروه رو به رشد و بالندگی امیدوارند در چارچوب عرف و آداب و قانون‌های موجود به نیرومند شدن نهادهای مدنی کمک کنند.

یکی از این راه‌های راهبردی از سوی گروه ایران‌دوستانی که باور دارند باید نهادهای مدنی از جمله نهادهای کارفرمایی نیرومندتر از هر زمان دیگر شوند تا با نیروی آنها کسب‌وکار همه ایرانیان رونق و توسعه پایدار داشته باشد، تلاش برای افزایش بهره‌وری و بالندگی و اثربخشی بیشتر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است.

این خواسته ارزشمند روزی لباس کامیابی بر تن می‌کند که نیروی شگفت‌انگیز دموکراسی و در پله اول آن انتخابات آزاد و سالم به‌کار گرفته شود. خوشبختانه در سال‌های تازه سپری‌شده نهاد دموکراسی در انتخابات اتاق‌های ایران سربلند شده و با کمترین کاستی و کجی به بار نشسته است. حالا و در زمستان ۱۳۹۷ ده‌ها هزار بازرگان، صنعتگر، معدن کار، فعال کشاورزی، بانکداران و صاحبان بنگاه‌های گوناگون آماده می‌شوند تا در اسفند دور تازه انتخابات اتاق با شور و شوق بیشتر به‌پای صندوق‌های رأی بیایند.

از چند روز پیش که اطلاعیه شروع ثبت‌نام برای انتخابات اعضای هیات نمایندگان منتشر شده است می‌بینیم که فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی آرام‌آرام به اتاق‌های سراسر کشور رفته و کار ثبت‌نام رونق می‌گیرد. بدیهی است که بازرگانان و صنعتگران و فعالان اقتصادی به‌مثابه یک قشر نخبه ایرانی به‌سوی حرکت دسته‌جمعی رفته و در ائتلاف‌ها و اتحادهای پیدا و پنهان دنبال این باشند که ضمن حضور خویش در هیات نمایندگان همفکران و حتی اعضای صنف و صنعت خود را با آرای بالاتر به این هیات برسانند.

این یک رفتار مدرن است و به نظر می‌رسد رفتار جمعی می‌تواند به بهبود راه دموکراسی و آزادی انتخاب بیشتر منجر شود. اکثریت کسانی که در گذشته‌های دور و نزدیک تلاش کرده‌اند با عضویت در گروه‌های گوناگون بر نتیجه انتخابات اثربخشی بیشتر داشته باشند، کاری مفید انجام می‌دهند. نگارنده به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه کنونی و رئیس یکی از اتاق‌های شهرستان‌ها از دور و نزدیک شاهد رفتارهای مدرن و امیدبخش اعضای اتاق برای بهترین انتخابات و فرستادگان ورزیده‌ترین و کارآزموده‌ترین بازرگانان و صنعتگران به هیات نمایندگان بوده‌ام و از اینکه این انتخابات آتی با شور و حرارت بیشتر مواجه شود، خرسندم.

همه‌کسانی که به توسعه و قدرت گرفتن بیشتر بخش‌خصوصی در برابر نهاد دولت با استفاده از ترتیبات و الزام‌های قانونی چشم دوخته و باور دارند شکوه بیشتر انتخابات اسفندماه ۱۳۹۷ به این راهبرد کمک می‌رساند، امیدوارند افراد و گروه‌ها با انتخاب شعارهای انتخاباتی جذاب و البته امکان‌پذیر راه را برای مشارکت بزرگ‌تر از انتخابات قبلی هموار سازند. یادمان باشد که اتاق ایران برای همه بازرگانان، صنعتگران و معدن کاران و فعالان کشاورزی و اقتصادی است و نیرومندتر شدن این نهاد راه را برای افزایش قدرت چانه‌زنی با نهاد دولت هموار می‌کند و به اتاق این امکان را می‌دهد که در مسیر تعامل با نهادهای اداره‌کننده جامعه با دست پر گفت‌وگو کند و خواسته‌های به‌حق و قانونی بخش‌خصوصی را طرح کند.

بخش‌خصوصی ایران همین‌الان نیز مخالفان سرسختی در میان افراد و گروه‌های سازمان‌یافته در میان گروه‌های سیاسی دارد که امیدوارند انتخابات اتاق بی‌رونق برگزار شود تا بهانه‌ای برای یورش به کانون بخش‌خصوصی را در دستور کار قرار دهند. فعالان اقتصادی البته هوشیارتر از آن هستند که اتاق ایران برای همه را نادیده گرفته و اسیر تبلیغات فریبنده کسانی شوند که قصد دارند انتخابات کم رونق باشد. مصلحت ملی و خوشبختی آینده ایران فرمان می‌دهد منزلت اتاق را با نگاهی نو در چشم‌انداز روشن ببینیم و با هدف رفاه مادی مردم که منفعت بنگاه‌های بخش‌خصوصی را نیز پوشش می‌دهد خود را آماده انتخابات بزرگ کرده و به نهاد اتاق نیروی بیشتری بدهیم.

 خوشبختی هرکدام از ایرانیان در هر لباس و منصب و موقعیت اجتماعی و اقتصادی بسته به خوشبختی و شادی ایرانیان سراسر این مرزوبوم کهن‌سال است و این را باید در هر تصمیم در ذهن داشته باشیم. به امید برگزاری انتخاباتی بزرگ با طعم خوش خوشبختی ایران.

در همین رابطه