رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق شیراز در همایش ملی توسعه اقتصادی

90 درصد مشکلات اقتصاد ناشی از سیاست‌های داخلی است

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید: مسئله بیکاری، مشکلات و تعطیلی واحدهای صنفی ناشی از سیاست های نادرست است. در کنار همه این مسائل، بانک ها نیز در مقابل تولید قرار گرفته اند.

25 دی 1397
کد خبر : 17226
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین همایش ملی توسعه اقتصادی با موضوع چالش های روند صنعتی شدن ایران با حضور رئیس اتاق شیراز، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران در استان فارس برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این همایش گفت: اگر به بنگاه های اقتصادی کمک نمی شود، حداقل ظلم هم نشود. آمار بیکاری، مشکلات و تعطیلی واحدهای صنفی همه به دلیل سیاست های اشتباه است و در کنار همه این مسائل، بانک ها نیز در مقابل تولید قرار گرفته اند.

جمال رازقی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به صنایع کوچک و متوسط توجه بیشتری می شود اما در ایران نه تنها پیشرفت نکرده بلکه با مشکل و چالش هم مواجه شده است. در دوره نخست تحریم ها بهترین فرصت برای تولید داخلی بود و می توانست اقتصاد کلان کشور را از محوریت نفت بیرون بیاورد.

رازقی با انتقاد از واگذاری 37 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به سپرده گذاران صندوق های مالی افزود: آیا نمی شد این پول به تولید و صادرات کشور پرداخت شود؟

وی با اشاره به آنچه در شورای عالی کار درباره وضعیت کارگران و کارفرمایان می گذرد، بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، معیشت کارگر به حداقل رسیده و اگر کارگر تامین نشود، نمی تواند بهره وری کافی داشته باشد. برای کم کردن آسیب های اقتصاد، دولت باید از تولید حمایت کند تا سودآور باشد.

رازقی عنوان کرد: 10 درصد از وضعیت فعلی اقتصاد کشور به دلیل سیاست های آمریکا است اما 90 درصد تحت تاثیر سیاست های داخلی است. از 22 فروردین هر چند روز یک بار بخشنامه جدید صادر شد که اقتصاد ما را با چالش های متعدد روبرو کرده است.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به مشکلات ارزی تصریح کرد: به بنگاه های خصوصی می گویند ارز خود را با استفاده از سامانه نیما برگردانید در حالی که بخش خصوصی ارز خود را به طور حتم باز می گرداند اما اجرای این موضوع برای بنگاه های بزرگ دولتی چگونه است؟ آیا این الزام فقط برای بخش خصوصی است؟

رازقی با تشکر از تلاش مسئولان استان در چند سال اخیر برای ایجاد فضای بهتر فعالیت های اقتصادی در استان تصریح کرد: اتاق شیراز با همکاری مسئولان قضایی استان اقدامات بسیار مثبتی را در این بخش برای فعالان اقتصادی استان انجام داده که در هیچ یک از اتاق های کشور چنین کاری انجام نشده است.

چالش های صنعتی شدن باید با نگاه مدیریتی دیده شود

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در این همایش با اشاره به چالش های صنعتی شدن ایران گفت: چالش های صنعتی شدن باید با نگاه مدیریتی دیده شود. نبود متولی مشخص در بخش صنعت، نبود رویکرد مشخص در زمینه صنعتی شدن، عدم توجه به تقاضای متقاضیان، صنعتی شدن با رویکرد رشد یا تعادل و صنعتی شدن با رویکرد انقلاب صنعتی بخشی از چالش های صنعتی شدن است.

عباس عباسی بیان کرد: همزمان با حرکت کردن با چالش ها، الزاماتی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به پرهیز از خطی نگری، پرهیز از نزدیک بینی، پرهیز از زمان گریزی، پرهیز از فرآیند گریزی، پرهیز از شیفتگی، پرهیز از جزءبینی، پرهیز از فهم متعارف و پرهیز از ریسک گریزی اشاره کرد.

بوروکراسی های اداری، از بزرگترین چالش های صنعت است

در ادامه عضو هیئت علمی برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران با بیان تاریخچه صنعتی شدن و چالش های پیش روی صنعت ایران گفت: روند صنعتی شدن در دوره اول و دوم پهلوی با مشکلاتی از جمله جنبش های کارگری روبه رو بود که برخی از تاثیرات آن هنوز هم باقی مانده است.

علی اصغر سعیدی عنوان کرد: چالش دیگری که در همین زمان رخ داد و به یکی از بزرگترین چالش های صنعت تبدیل شد بوروکراسی های اداری بود.
سعیدی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و مشکلات متاثر از این مسئله تصریح کرد: یکی از مشکلات این دوره، عدم مشخص شدن تکلیف مالکیت بود. علاوه بر آن مشخص نبودن ترکیب گروه های تجاری سبب پدید آمدن وضعیتی به نام خصولتی شد.

وی با اشاره به موثر بودن تشکل ها در حمایت از تولید و صنعت گفت: بسیاری از صنعتگران به این مسئله توجه نداشته اند که منافع شخصی در گرو منافع جمعی است. یکی از نهادهایی که می تواند کمک به رشد صنعت و کسب و کار کند، خانواده است که نمونه آن خانواده لاجوردی و کسب و کار آنها است.

موضوعات :
در همین رابطه