رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق سنندج در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه کردستان

فرصت جهش صادرات با بخشنامه‌های نسنجیده از دست رفت

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج می گوید: دولت با بخشنامه های یک شبه و طرح پیمان سپاری ارزی بسیاری از تولیدکنندگان و صنایع کوچک در کشور به ویژه کردستان را به ورطه نابودی هدایت کرده و صادرات استان را مورد خدشه قرار داده است.

25 دی 1397
کد خبر : 17232
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه کردستان گفت: دولت با بخشنامه های یک شبه خود و طرح پیمانسپاری ارزی بسیاری از تولیدکنندگان و صنایع کوچک در کشور به ویژه کردستان را به ورطه نابودی هدایت کرده و صادرات استان را مورد خدشه قرار داده است.

سید کمال حسینی اظهار کرد: کردستان یکی از مراکز مهم برای توسعه صادرات کشور است و انتظار داریم مسئولان کشوری به این استان نگاه ویژه ای داشته باشند. بخش خصوصی با چالش های اساسی دست و پنجه نرم می کند که با تداوم این روند، توانی برای فعالیت نخواهند داشت.

حسینی خاطرنشان کرد: با وجود پیش بینی رشد ٣٠ تا ٤٠ درصدی برای صادرات سال ٩٧ انتظار می رفت جهش قابل ملاحظه برای رشد صادرات رقم بخورد، اما به دلیل بخشنامه های نسنجیده از سوی دولت، صادرکنندگان این فرصت مهم را از دست دادند.

وی افزود: پیمان سپاری ارزی مخالف با روح صادرات است و این سیاست اقدامی کارشناسی نشده است. ادامه پیمان سپاری ارزی باعث کاهش بیش از پیش صادرات می شود چرا که ابتدا قرار بود فقط صنایع پتروشیمی و شرکت های نیمه دولتی در این حوزه را شامل شود که متاسفانه تسری دادن به تمام بخش ها موجب صدمه دیدن صنایع کوچک شده و کردستان از این محل آسیب بسیاری دیده است.

رئیس اتاق سنندج به مشکلات تجارت با کشور عراق اشاره کرد و گفت: تجارت بین ایران و عراق که سنتی است همواره با ریال بوده و الان نمی توان انتظار داشت که تجارت با عراق را به دلار و سایر ارزها انجام داد.

 وی افزود: محدودیت های سلیقه ای از طرف عراقی بر محصولات کشاورزی انجام شده، مشکلاتی را برای صادرکنندگان کردستانی به وجود آورده است. انتظار داریم از سوی تصمیم گیران تجارت و دیپلماسی کشور برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: اقتصاد مرزنشینان به عنوان اولویت نظام است و بازگشایی بازارچه های مرزی می تواند به این امر کمک شایان توجهی کند. انتظار می رود از طرف هیات دولت در این خصوص اقدامی مثبت صورت گیرد.

وی افزود: کنترل مرزی و نبود امکانات و فضای کافی مرز بین المللی باشماق با تجارت هفت میلیارد دلاری را مورد خسارت های زیادی قرار داده است. اگر می خواهیم توسعه اقتصادی و تجارت داشته باشیم باید به توسعه زیرساخت های مرز باشماق توجه ویژه ای کنیم.

حسینی اظهار داشت: در شرایط فعلی هرچه روزنه هایی برای مدیریت تحریم صورت گیرد می تواند برکات بسیاری برای اقتصاد کشور داشته باشد. در کنار این مهم نیز تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و انتظار داریم مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در این خصوص در اقدامات خویش تسریع کنند.

موضوعات :
در همین رابطه