رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

سلطانی در مراسم سالگرد تأسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی

حکمرانی غلط در نظام سلامت مانع رشد بخش خصوصی شده است

به اعتقاد پدرام سلطانی یک نظام حکمرانی غلط در نظام سلامت باعث شده که بخش خصوصی که استعداد رشد و بزرگ‌کردن اندازه خود در تولید و حتی در حوزه بالاتر تولید ناخالص داخلی دارد، اما به جای آن در هزارتوی اخذ مجوز و گرفتن اجازه، قیمت‌گذاری اسیر وزارت بهداشت شده است.

25 دی 1397
کد خبر : 17234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران در بیستمین سالگرد تأسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: نظام حکمرانی غلط در نظام سلامت باعث شده که بخش خصوصی نتواند در منطقه سرآمد صادرات باشد.

او بابیان این موضوع که تمام ذینفعان حوزه سلامت در کشور از جریان حکمرانی نظام سلامت کشور زیان‌دیده هستند، افزود: یک نظام حکمرانی غلط در نظام سلامت باعث شده که بخش خصوصی که استعداد رشد و بزرگ‌کردن اندازه خود در تولید و حتی در حوزه بالاتر تولید ناخالص داخلی دارد و این فرصت برایش مهیاست تا در صادرات تجهیزات پزشکی در منطقه سرآمد باشد، اما به جای آن در هزارتوی اخذ مجوز و گرفتن اجازه، قیمت‌گذاری اسیر وزارت بهداشت شده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تجربه 8 سال حضور در پارلمان بخش خصوصی به من ثابت کرده که اشتباه بخش خصوصی این است که وارد اصلاح بخشنامه، مقررات، آیین‌نامه و مجوز با دولت شده و خودمان را سرگرم کاری کرده‌ایم که کارخانه‌اش با تولید کمی فراوان در حال تولید آیین‌نامه، بخشنامه و مقررات است؛ درنهایت تنها تلاش و دستاورد این بوده که از ده ها اصلاح آیین‌نامه، تنها موفق به اصلاح یکی از آنها شویم.

سلطانی تأکید کرد: نباید بپذیریم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، جهاد کشاورزی و تمام وزارتخانه‌هایی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، دخالتی در حوزه بخش خصوصی داشته باشند.

سلطانی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تحریم‌ها تصریح کرد: امروز اگر در کشور در مدیریت تحریم‌ها دستپاچه شدیم به این دلیل است که این فرصت را به بخش خصوصی ندادیم تا رشد کند.

وی افزود: علیرغم اینکه سهم کوچک سلامت در تولید ناخالص داخلی یکی از پایین‌ترین‌ها در دنیا است، اما بیماران از پرداخت هزینه‌های درمان خود عاجز هستند.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: بیمارستان‌های کشور زیان‌دیده هستند و بیمه‌ها ورشکسته؛ بخش خصوصی یک‌به‌یک در حال بستن کارخانه‌های تولیدی‌شان هستند و به این فکر می‌کنند که چه زمانی باید از این کشور مهاجرت کنند  که این باعث تأسف و سرافکندگی است.

سلطانی در پایان تاکید کرد: باید از هر فرصتی استفاده و یادآوری کنیم مسیری که تاکنون آمده‌ایم مسیر اشتباهی بوده و اگر این مسیر را اصلاح نکنیم شاید زمان دیگری برای جبران اشتباهات باقی نماند. باید یادآوری کنیم که پژواک بی‌اعتمادی به بخش خصوصی، بی‌اعتمادی به دولت است. باید گفتمان و باورمان را تغییر دهیم و پایمان را از روی گلوی توسعه اقتصادی این کشور برداریم و با شیوه گفتمان اقتصادی با دنیا صحبت کنیم.

 

در همین رابطه