رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان

خوزستان، تعاونی‌های مصرف در عراق را پشتیبانی می‌کند

شهلا عموری رئیس اتاق اهواز پیشنهاد داد: برای تسریع فرآیند همکاری دو کشور ایران و عراق در بخش تعاون، بین دستگاه‌ها کارگروه ایجاد شود، تعاونی استان راه اندازی، شرکت مدیریت بازرگانی تأسیس و نمایشگاه دائمی از محصولات استانی در مرز برپا شود.

26 دی 1397
کد خبر : 17247
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در سی و پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: طی سفر هیئت ایرانی به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کشور عراق و دیدارهایی که با بخش تعاون کشور عراق انجام شد، به اهمیت موضوع تعاون در کشور عراق پی برده شد و تفاهم نامه‌هایی به امضا درآمد.

شهلا عموری افزود: طبق تفاهمنامه بین دو کشور ایران و عراق، مصوب شد راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ مصرف، ایجاد فضای مستعدی برای سرمایه‌گذاری‌های ایران و صادرات محصولات تعاونی و غیر تعاونی در دستور کار قرار گیرد و استان آمادگی دارد تا تعاونی‌های مصرف در عراق را پشتیبانی کند.

عموری تأکید کرد: برهمین اساس چندین جلسه میان فعالان بخش خصوصی باید برگزار شود. ما برای چاره جویی و بهبود وضعیت مرزها، نشست توسعه مبادلات تجاری با عراق با حضور رئیس اتاق تعاون استان و مدیر مرز چذابه در محل اتاق اهواز را برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: استان ما با داشتن دو مرز می‌تواند از مزایای این همکاری بهره‌مند شود. توان اقتصادی استان و بخش خصوصی و عایدی آن نیز برای همه استان همچون اشتغالزایی و ارزش افزوده باید در نظر گرفته شود. باید موانع پیش رو را حذف کرد، به‌طور مثال آرد، گوجه و سیب زمینی اکنون ممنوع هستند که در صورت تفاهم نامه مستثنی می‌شوند.

رئیس اتاق اهواز پیشنهاد داد: برای تسریع فرآیند همکاری دو کشور در بخش تعاون، بین دستگاه‌ها کارگروه ایجاد شود، تعاونی استان راه اندازی، شرکت مدیریت بازرگانی تأسیس و نمایشگاه دائمی از محصولات استانی در مرز برپا شود.

عموری همچنین خواستار فعالیت کارگروهی با محوریت اتاق تعاون در عراق شد و گفت: اتاق تعاون بازار عراق را شناسایی و یک نقشه راه مشترک برای تعیین وظایف هر دستگاه تدوین و همچنین یک شرکت تعاونی ثبت شود.

وی اعلام کرد: با تلاش همکارانم در اتاق اهواز، کار کارشناسی کارگروه‌ها و همراهی روسای انجمن‌ها، استان خوزستان در برپایی جلسات شورای گفت وگو جزء ۱۰ استان برتر کشور شده‌است.

هدف‌گذاری بازارهای عراق و سوریه برای صادرات خدمات فنی مهندسی خوزستان

استاندار خوزستان در این نشست با اشاره به مهیابودن بازارهای عراق و سوریه برای توسعه روابط تجاری با خوزستان گفت: باتوجه به اهتمام دولت به توسعه صادرات غیرنفتی، مراودات با این کشورها باید بیش از پیش جدی گرفته شود و به همین منظور فعالان و نهادهای بخش خصوصی خوزستان نقشه راه کاربردی تهیه کنند.

غلامرضا شریعتی افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق و سوریه می‌تواند بخش قابل توجهی از اقتصاد خوزستان را دربرگیرد و این همکاری‌ها در زمینه اقتصادی کارگشا است. جلساتی در این خصوص با محوریت اتاق اهواز و همراهی واحدهای صنفی صادرکننده برای هدف گذاری بازارهای سوریه و عراق برگزار می شود.

شریعتی با اشاره به موضوعات کارگری و کارفرمایی با محوریت مشاغل سخت و زیان آورگفت: هر دو قشر کارگر و کارفرما گلایه‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. اصلاح آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور می‌تواند مقدمات اصلاح قانون را فراهم کند و به همین منظور تعامل و همفکری با نمایندگان مجلس امری ضروری است و پس از اصلاح به شورای گفت وگوی ملی ارسال شود.

استاندار خوزستان اعلام کرد: موضوع تفویض اختیارات وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های اجرایی خوزستان، در جلسه این هفته استانداران با دولت بررسی و پیگیری می‌شود. با توجه به برخی محدودیت‌های اداری و سازمانی این موضوع از طریق دولت به دستگاه‌های اجرایی خوزستان پیگیری خواهد شد.

شریعتی بیان کرد: این امر برای تسهیل امور و سرعت بخشی در ارائه خدمات بیشتر به مردم ضروری است. بنابر این تمرکز زدایی می‌تواند زمینه را برای انجام اقدام متناسب با نیاز مناطق و در زمان کوتاهی فراهم کند. برخی از این اختیارات که قانون منعی برای آن ایجاد نکرده، شناسایی شده ودستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند پیشنهادات خود را برای پیگیری به معاونت اقتصادی ارائه کنند.

استاندار خوزستان همچنین به قرارداد پروژه تولید لوله‌های انتقال نفت گوره به جاسک اشاره کرد و گفت: تأمین لوله‌های این پروژه توسط شرکت‌های لوله سازی و اکسین خوزستان درحال انجام است. به دلیل تأخیر این شرکت‌ها، قرار است قرارداد تولید لوله‌ها را به خارج از خوزستان منتقل کنند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های مذکور باید با توان بیشتری نسبت به تعهدات خود در این قرارداد عمل کنند، گفت: درآمد حاصل از این پروژه، مشکلات نهفته و در کمین شرکت‌های لوله سازی و اکسین خوزستان را برطرف می‌کند.

به گفته شریعتی، قرارداد انتقال نفت گوره به جاسک به طول یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر و به قطر ۴۲ اینچ برای انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان است.

موضوعات :
در همین رابطه