رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت وگوی استان فارس

ارز 4200 تومانی کمکی به اقشار آسیب‌پذیر نکرده است

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید، با بررسی وضع موجود می بینیم ارز 4200 تومانی کوچکترین کمکی به اقشار آسیب پذیر نکرده، بلکه موجب ایجاد پدیده هایی از جمله قاچاق معکوس و رانت شده است.

26 دی 1397
کد خبر : 17256
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در بیست و ششمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: تک نرخی کردن ارز بهترین راه حل برای خروج از بحران ارزی و اقتصادی است که با انجام این کار و از محل اضافه درآمد آن، به اقشار آسیب پذیر رسیدگی شود.

جمال رازقی افزود: از 22 فررودین امسال تاکنون هر چهار روز شاهد صدور یک بخشنامه جدید در حوزه صادرات هستیم که این بخشنامه‌ها نه تنها مشکلی را از تولید و صادرات حل نکرده بلکه هر روز پیچیده ‌تر و سیاسی ‌تر شده است. اقتصاد ما سالها زیر سایه سیاست بوده و متاسفانه امروز علاوه بر سیاسی بودن، امنیتی نیز شده است.

رازقی با اشاره به دریافت نامه مبنی بر بازگشت ارز به برخی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان اظهارداشت: مگر تولید کننده و صادرکننده می ‌تواند کالای خود را بفروشد و ارز آن را وارد نکند؟ باید مسیر باز شود، می بینیم هر چه تحریم کنندگان مسیر فعالیت اقتصادی ما را می بندند متاسفانه در داخل کشور نیز چند برابر مانع ایجاد می کنیم.

وی با اشاره به خطر ارز ٤٢٠٠ تومانی و چند نرخی بودن آن، اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده فروشی مواد غذایی مورد نیاز خانوار که با ارز 4200 تومانی تهیه می شود اما متاسفانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم و سوال اینجاست که ارز 4200 تومانی کجا رفته است؟

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: با بررسی وضع موجود می بینیم که ارز 4200 تومانی کوچکترین کمکی به اقشار آسیب پذیر نکرده است بلکه موجب ایجاد پدیده هایی از جمله قاچاق معکوس و ایجاد رانت نیز شده است و نسبت به وضعیت موجود احساس خطر می‌کنیم.

رازقی عنوان داشت: در حال حاضر بهترین راه برای تامین ارز و بهبود فضای اقتصادی کشور عرضه ارز بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا در جامعه است.     

موضوعات :
در همین رابطه