رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

اتاق ساری به دنبال تاسیس انجمن فرش دستبافت مازندران

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری می گوید وضعیت فعالان حرفه فرش دستباف استان نابسامان است

29 دی 1397
کد خبر : 17278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با هدف توسعه فعالیت صنایع فرش دست‌باف استان مازندران و بالا بردن توان رقابتی فرش این استان با دیگر استان‌ها، انجمن فرش دست‌باق استان را راه‌اندازی می‌کند. 

رئیس اتاق ساری در نشست توسعه و ایجاد انجمن فرش دستباف مازندران گفت: وضعیت فعالان حرفه فرش دستباف استان نابسامان بوده و توجه به مشکلات این بخش ضروری است.

عبدالله مهاجر دارابی افزود: بروز شرایط نامناسب در این عرصه باعث شد تا اتاق ساری برای رفع مشکلات موجود دست بکار شده و این جلسه را ترتیب دهد تا با کمک بخش خصوصی و دولت این موانع رفع شود.

دارابی بالا بودن قیمت مواد اولیه و تامین بازار فروش برای محصولات تولیدی را از اساسی ترین موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت فرش دستباف در مازندران دانست که با ایجاد چنین تشکل هایی می توان برای حل این مشکل امیدوار بود.

در ادامه جلسه مالک 25 کارگاه تولیدی فرش دستباف مشکلات خود را مطرح کردند. طبق گفته حاضر در این نشست، هر یک از این کارگاه‌ها حدود 20 تا 25 بافنده زن در کارگاه خود دارند. برخی از این کارگاه ها به هر طریق ممکن به کار خود ادامه داده و محصولاتشان را در انبارها نگهداری می کنند تا شرایط برای فروش مهیا شود. برخی از آنان نیز به دلیل مشکلات تامین هزینه ها و سرمایه در گردش فعلا کارگاه خود را تعطیل و یا نیمه فعال کرده اند.

اغلب فرش های تولیدی در این کارگاه ها از نوع قالیچه های ابریشمی است که برخی از تولیدات با انتقال به نمایشگاه هایی که در این باره برگزار می شود در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته و به فروش می رسد. 

بیش از 90 درصد کارگاه ها را زنان اداره می کنند

مدیر عامل توسعه انجمن فرش دستباف مازندران نیز در این جلسه گفت: اکنون 166 کارگاه تولید فرش دستباف در استان وجود دارد که تقریبا نیمی از آنها فعال است. بیش از 90 درصد از این کارگاه ها را زنان اداره می کنند و بیشتر افرادی که در این کارگاه ها کار می کنند، زنان هستند.

علی قلی‌پور کنعانی افزود: هم اکنون تقریبا 4 هزار نفر در این حرفه مشغول بکار هستند. هر چند که آمار بیمه شدگان در این حرفه عددی بالغ بر 20 هزار تن را نشان می دهد، اما آمار واقعی فعالان همین رقم 4 هزار نفر است.

به گفته وی قرار است با راه اندازی این انجمن، برنامه های توسعه ای این حرفه در دستور کار قرار گیرد. تلاش ما برای تامین نیازمندی های این افراد از قبیل تامین مواد اولیه، پرداخت و رنگرزی است. می خواهیم شرایط را برای حضور این افراد در بازارهای منطقه ای و نمایشگاه هایی که برای این مورد برگزار می شود، آماده کنیم و تلاش بر این است تا برای زنان هزینه ای نداشته باشد.

قلی‌پور کنعانی گفت: ایجاد گردشگری فرش درمنطقه کلاردشت به عنوان پایگاه فرش مازندران وبازاریابی برای فروش فرش های تولیدی از دیگر برنامه های مد نظر این انجمن خواهد ب

موضوعات :
در همین رابطه