رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست با هیات تجاری افغانستان

بخش خصوصی برای تقویت روابط تجاری کرمان و افغانستان تلاش می‌کند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: بخش خصوصی با تمام توان برای تقویت روابط تجاری بین کرمان و افغانستان به ویژه در شرایط تحریم‌ها تلاش می‌کند و پیگیر رفع مشکلات برای توسعه این روابط خواهد بود.

29 دی 1397
کد خبر : 17281
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با حضور هیات تجاری افغانستان با موضوع بررسی راهکارهای توسعه تجارت کرمان و افغانستان در اتاق کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: شرایط و ظرفیت‌های مناسبی در سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت برای همکاری تجاری با افغانستان وجود دارد و علاقمند به شکل‌گیری روابط بین دو کشور هستیم.

سیدمهدی طبیب زاده اظهار کرد: دانش فنی تولید و استخراج مواد معدنی و تجربیات فراوان و تکنولوژی های جدید در حوزه معادن بزرگ مس و سنگ آهن را از جمله بخش های مهم برای صادرات به افغانستان است. کرمان در سال‌های آینده به قطب فولاد کشور تبدیل خواهد شد که در این زمینه نیز می توان همکاری هایی شکل گیرد.

طبیب زاده بیان کرد: آمادگی صادرات مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از استان به افغانستان وجود دارد، زیرا کرمان با بیش از هزار و 500 شرکت پیمانکاری، مشاوره‌ای و خدماتی که برخی از آنها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می کنند، ظرفیت 15 هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی دارد.

رئیس اتاق کرمان به دیگر زمینه های همکاری بین کرمان و افغانستان اشاره و تصریح کرد: در صورت مذاکره و انعقاد قرارداد در بخش انرژی فسیلی و خورشیدی می توان گاز و برق را از کرمان به افغانستان صادر کرد.

آمادگی لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به افغانستان

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به وجود زمینه های همکاری مشترک بین کرمان و افغانستان گفت: آمادگی لازم برای عرضه محصولات کشاورزی استان مانند پسته، خرما و صیفی جات در بازارهای کشور افغانستان وجود دارد که در این رابطه با مطالعات انجام شده، برای عرضه کالاهای تولیدی و صادراتی استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

محمدعلی محمدمیرزائیان اظهار کرد: اتاق کرمان برای فراهم کردن فضای مناسب کسب و کار مانند توسعه بازار و افزایش سرمایه گذاری ها تلاش می کند. امیدواریم در راستای مبادلات تجاری با کشور افغانستان مشکلات حمل و نقل و گمرک برطرف شود.

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های کرمان و به ویژه رفسنجان فرصت مغتنمی برای تقویت روابط تجاری با این کشور است، بیان کرد: تجار فعال در بازار افغانستان شناسایی شده‌اند و امیدواریم بتوانیم زمینه‌های همکاری را گسترش دهیم.

سالانه 200 هزار تن خرما از سطح 35 هزار مترمربع نخلستان برداشت می شود

در ادامه این نشست مسئول دفتر اتاق کرمان در بم به ظرفیت های شرق استان برای برقراری ارتباط تجاری با افغانستان اشاره کرد و گفت: وجود راه آهن، جاده ترانزیتی، گمرک فعال، خرمای مضافتی، مرکبات، فرآوری و بسته بندی خرما، معادن روی، مس و سنگ های تزئینی و جاذبه های گردشگری از جمله این ظرفیت هاست.

محمدحسین اکبری بیان کرد: برخی محصولات شرق استان به روسیه و امارات متحده عربی صادر می شود. خرما، مهمترین محصول صادراتی شرق استان است که سالانه 200 هزار تن از این محصول از سطح 35 هزار مترمربع نخلستان برداشت می شود.

میز مشترک کرمان و افغانستان تعریف شود

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز در این نشست افزود: در سال1390 حجم صادرات استان کرمان به افغانستان 50 میلیون دلار بوده در حالی که این میزان صادرات در حال حاضر به حدود 20 میلیون دلار رسیده که نشان می دهد به کمتر از نصف کاهش یافته و باید علت این امر بررسی و مشخص شود.

عباس جبالبارزی بیان کرد: استان کرمان در زمینه های برق و الکترونیک، کابل، سیم، تابلوهای برق، مصنوعات مس و فولاد و لاستیک اتومبیل ظرفیت های بسیاری دارد که می توانیم در این حوزه ها با افغانستان همکاری های مشترک داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید برای برقراری ارتباط بهتر و معرفی بیشتر، میز مشترک کرمان و افغانستان تعریف شود، ادامه داد: راه‌اندازی شرکت های تولیدی مشترک و همچنین شرکت های مدیریت صادرات می تواند به توسعه روابط کمک کند.

در ادامه جلیل کاربخش، رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان به مباحث انتقال پول و حمل و نقل در تجارت پرداخت و گفت: افغانستان همیشه در تحریم ها همراه ایران بوده که امیدواریم در ادامه این همکاری ها و حمایت ها از سوی بخش خصوصی افغانستان وجود داشته باشد. تجار افغانستانی همواره جزء مشتریان امانتدار بوده‌اند و می توانیم این روابط را گسترش دهیم.

معرفی 250 فعال اقتصادی به سفارت ایران در کابل

 رئیس اتاق تجارت و صنایع پکتیا افغانستان نیز در این نشست گفت: در راستای گسترش روابط افغانستان با نقاط مختلف ایران،250 فعال اقتصادی را به سفارت ایران در کابل معرفی کرده‌ایم و باید فعالیت‌های حوزه اقتصادی و تجاری بین کرمان و افغانستان افزایش یابد.

عبدل نصیر علمیار افزود: در سفر هیات تجاری به کرمان قرار بود هیاتی30 نفره در استان حضور یابد که به دلیل صادرنشدن ویزای این افراد، تعداد کمتری در کرمان حضور یافتند که البته در جمع آنها روسای اتاق های بازرگانی چند استان افغانستان نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه منطقه جنوب شرق افغانستان ظرفیت های بسیاری دارد، اظهارکرد: آمادگی لازم را برای معرفی تجار ایرانی به شرکای تجاری خود در عرضه مواد معدنی، انرژی و کشاورزی داریم و می توانیم کالاهای کرمان را با وجود برخورداری از ظرفیت های بسیار این استان، در کشور افغانستان و پاکستان معرفی کنیم.

رئیس اتاق تجارت و صنایع پکتیا افغانستان تصریح کرد: مشکل جدی در روابط تجاری با ایران مغایرت زبان پشتو و فارسی است که در این زمینه با اتحادیه خبرنگاران قراردادی را منعقد کرده‌ایم که در این زمینه مشکلات را برطرف کنیم.

حاجی محمد گردیزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز گفت: ظرفیت های اقتصادی و بالقوه دو کشور می تواند راهگشای مشکلات اقتصادی کشور ما شود. از سال 72 واردات فولاد، میلگرد و محصولات دیگر را از ایران به افغانستان انجام می دهیم و امیدواریم روابط تجاری با دیگر استان های ایران از جمله کرمان نیز تقویت شود.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی کرمان پرسش های خود را در رابطه با اقتصاد و تجارت افغانستان مطرح و پاسخ های خود را از هیات تجاری افغانستان دریافت کردند.

موضوعات :
در همین رابطه