رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد

حضور زنان ضریب سلامتی فعالیت‌های اداری و مدیریتی را ارتقا می‌دهد

نشست کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان اتاق ایران با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و سهیلا جلودار زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد. در این نشست مسائلی مانند عدالت جنسیتی و نبود مرکزی برای مطالعه و بررسی وضعیت بانوان در صحنه اشتغال و کارآفرینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

06 بهمن 1397
کد خبر : 17391
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست بررسی آهنگ رشد کارآفرینی زنان که به همت کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان اتاق ایران و با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد، عدم مطالعه و پژوهش در حوزه بانوان دلیل نبود استراتژی و برنامه مشخص برای رشد و پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در سطح جامعه مطرح شد.

لزوم ایجاد رویکرد و درکی درست میان مسئولان و تصمیم سازان کشور از وضعیت بانوان و مشکلاتی که با آنها درگیر هستند، ارائه مبانی آموزشی و فرهنگ‌سازی بین اعضای خانواده در مورد جایگاه زنان در اجتماع و مقابله با بیان اظهارات شعارگونه در مورد توجه به جایگاه بانوان و به فراموشی سپردن آن در صحنه عمل، نکات کلیدی بودند که در این نشست مطرح شد.

دراین‌بین معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این مسئله که انقلاب اسلامی با هدف ایجاد عدالت در کشور به پیروزی رسید، یکی از مهم‌ترین ابعاد عدالت‌خواهی را عدالت جنسیتی دانست و تأکید کرد: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا این بعد از عدالت را در جامعه به صحنه آورده و از عواید آن بهره‌مند شویم.

او ادامه داد: در معاونت زنان و خانواده به‌عنوان اولین قدم، شاخص‌هایی را تعریف کردیم که برمبنای آن سطح حضور و مشارکت بانوان را ارتقا دهیم. این شاخص‌ها ملی بوده و برای هر استان متناسب با شرایط منطقه‌ای، متفاوت است. این حرکت موجب شد تا بتوانیم در این حوزه یکپارچه و منسجم پیش برویم.

ابتکار خاطرنشان کرد: در موضوع اشتغال زنان، دستیابی به فرصت‌های برابر شغلی برای زنان و مردان را ملاک قرار داده‌ایم و اعتقاد داریم که اشتغال یک امر ضروری برای آحاد جامعه بوده و تنها مختص قشر مردان نیست.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین به جایگاه مهم و اساسی خانواده اشاره کرد و گفت: باور داریم که خانواده نهاد بسیار مهمی بوده و برای حفظ سلامت آن باید برنامه‌ریزی کرد اما توجه داشته باشیم که سلامت خانواده منوط به محرومیت از مشارکت بانوان در فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره نیست. از طرفی اشتغال زنان نیز خلاف مبانی ارزشی جامعه نیست.

او حضور زنان در فعالیت‌های اداری و مدیریتی را عامل ارتقای ضریب سلامتی در کار عنوان کرد و افزود: کار کردن بانوان هیچ تناقضی با مسئولیت‌های مادرانه و خانواده‌ای آنها ندارد. در هر خانواده‌ای هم مرد و هم زن مسئولیت دارند و باید با مشارکت و همکاری یکدیگر، فرزندان خود را تربیت کنند.

ابتکار در ادامه به نتیجه یک مطالعه در مورد سهم فعالیت‌های خانگی زنان در GDP اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های بانوان درون خانواده باید ارزش‌گذاری شود. در حال حاضر بر اساس مطالعه انجام شده این فعالیت‌ها سهم 30 درصدی در GDP کشور دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین به مطالعه مقایسه‌ای بین بانوان کارآفرین ایرانی و ژاپنی اشاره و تصریح کرد: زنان ایرانی انگیزه بالایی برای ورود به عرصه فعالیت‌های اقتصادی دارند اما در حین کار با مشکلات و موانع پیچیده‌ای مواجه هستند. برعکس زنان کارآفرین ژاپنی به هنگام شروع کار انگیزه کمتری دارند اما در حین فعالیت با فضای بهتر و مساعدتری برای کسب‌وکار مواجه هستند.

او از ارائه 18 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات پایدار روستایی خبر داد و گفت: از این میزان 42 درصد تسهیلات توسط بانوان استفاده شده است. همچنین برگزاری جشنواره‌های استانی برای معرفی و ارزیابی تشکل‌ها و کسب‌وکارهای موفق، حمایت از فعالیت‌هایی که برمبنای فناوری‌های جدید و استارتاپی هستند و حمایت از تشکل‌های غیردولتی از جمله اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است.

برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن آمار و ارقام به هدف نمی‌رسد

در ادامه زهرا رهایی، عضو انجمن زنان کارآفرین ایران به گزارش مک کنزی در مورد وضعیت اشتغال زنان اشاره کرد و علاوه بر تشریح فعالیت‌های مجموعه لین این در مورد توانمندسازی زنان، مهم‌ترین عامل عدم موفقیت برنامه‌های کشور در حوزه زنان را نبود یک مرکز برای ارائه مطالعات تخصصی و پژوهشی در این حوزه دانست.

بر اساس اظهارات رهایی، تعامل بانوان با گروه‌های همتای خود در سایر کشورهای دنیا بسیار مهم بوده و می‌تواند در پیشبرد اهداف آن‌ها مؤثر باشد، برای این مهم، انواع مجموعه‌ها و گروه‌های بین‌المللی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به لین این اشاره کرد. از سال 2012 مجموعه مک کنزی به نقش زنان در اشتغال پرداخت و در سال 2015 فعالیت مشترک خود را با لین این آغاز کرد.

او بی‌توجهی به آمار و ارقام در روند برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد: زنان در حین فعالیت خود باید مدام شایستگی خود را ثابت کنند و با تبعیض‌های روزمره در جامعه درگیرند. از سویی ریزپرخاشگری هایی وجود دارد که بخش زیادی از توان بانوان را در حین فعالیت به خود معطوف می‌کند و موجب می‌شود رشد جایگاه زنان با انواع موانع همراه باشد.

زن و مرد در کنار یکدیگر عامل آرامش جامعه هستند

سهیلا جلودار زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر این نکته که در طول سالیان گذشته در این وادی چندان موفق عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: راه برای رشد و تعالی زنان ایرانی بسیار طولانی است اما باید توجه داشت که در همین 40 سال گذشته نیز اتفاقات مهم و مؤثری روی داده که نمی‌توان از آنها گذشت. شاید کشورهای پیشرفته این مسیر را خیلی بهتر و سریع‌تر از ما پشت سر گذاشته باشند اما ما باید شرایط داخلی کشور خود را مدنظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: امروز به دلیل نبود برنامه‌ای دقیق و منسجم، می‌بینیم که مسیر رشد بانوان بسیار پرهزینه است. جامعه زنان ما نسبت به جامعه مردان، عقب افتاده و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد.

جلودارزاده حضور زن و مرد در کنار یکدیگر را عامل سعادت و آرامش جامعه دانست و ادامه داد: نباید اجازه دهیم زنان به ابزاری در دست مردان تبدیل شوند. آن‌ها خود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ظرفیت‌های بالایی برای ارتقا و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور هستند.

 

در همین رابطه