رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

امنیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دغدغه فعالان بخش‌خصوصی

کمیسیون گردشگری اتاق ایران در نشست اخیر، امنیت سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق را از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های متولیان بخش خصوصی در حوزه گردشگری عنوان کردند.

08 بهمن 1397
کد خبر : 17414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در نشستی با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس مرکز ملی فرش ایران، مدیران سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های خصوصی، خواستار ارتقای سطح امنیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری شدند.

احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با اشاره به اینکه صنعت گردشگری فرابخشی بوده و عملکرد سازمان‌ها و نهادهای متعددی بر آن تأثیرگذار است، گفت: ارتقای شاخص‌های گردشگری نیازمند تعامل، هماهنگی و همسویی سازمان‌های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

وی تصریح کرد: بر اساس رویکرد و سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رفت در اجرای هرچه بهتر طرح توسعه گردشگری داخلی و ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات به مسافران و گردشگران، کلیه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با همدلی و تعامل مؤثر بین بخشی و فرابخشی با واگذاری امور به بخش خصوصی مسیر را ادامه بدهند که متأسفانه اتفاق مهمی در این حوزه شاهد نبوده‌ایم.

به باور این فعال اقتصادی، مهم‌ترین موضوع در تحلیل وضعیت گردشگری کشور، امنیت سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌های لازم، تأمین زیرساخت‌ها در بخش اقامتی و حمل‌ونقل اعم از هوایی، دریایی، زمینی و ریلی در داخل و بازاریابی در خارج از کشور است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی پویا و تأثیرگذار نیازمند تعامل سازنده میان قانون‌گذاران، مجریان و بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تشریح کرد: بخش قانون‌گذاری با تأمین قوانین، مقررات و بسترهای حقوقی لازم، مجریان را در مسیر برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم حمایت و پشتیبانی می‌کنند تا از طریق آن بخش خصوصی بتواند با کمترین دغدغه، چرخ اقتصاد گردشگری را به تحرک درآورد.

اصغری اعتقاد دارد: گزارش‌ها و آمارهای داخلی و خارجی و شواهد و اظهارات فعالان بخش خصوصی حاکی از آن است که این گروه به دلیل چالش‌های موجود در بخش قوانین، دستورالعمل‌ها و فرایندهای ناکارآمد و به‌روز نشده، اثربخشی و کارآیی لازم را ندارند، بنابراین ضروری است در این مسیر همکاری و تعاملات لازم را به عمل آوریم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی و صنعت فرش کشور، بخش عمده‌ای از تولیدات در ایران را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر تولید خرد و عموماً تولید سفارشی است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: صادرات صنایع‌دستی اثرات فراوانی در اشاعه فرهنگی ملی دارد و به تقویت اقتصاد خرد، تولید و معیشت جوامع محلی کمک فراوانی می‌کند ولی به طور عمومی، تولید و صادرات صنایع‌دستی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که با کمک سازمان‌ها از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان ملی فرش باید درصدد رفع مشکلات باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ضمن ارائه پیشنهاد‌هایی، اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری یا تشکیل کمیته مشترک میان کمیسیون گردشگری اتاق ایران با سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات گردشگری، ورزش و هنر و همچنین سازمان ملی فرش کشور و تأکید بر برندسازی محصولات منحصربه‌فرد گردشگری، صنایع‌دستی و فرش ایران و اقدام به صادرات آنها در بازارهای جهانی و اعمال قوانینی برای کاهش تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی از جمله موارد مهمی است که باید در دستورکار قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات غیرمستقیم تولیدات و خدمات گردشگری نظیر ایجاد زمینه‌های آشنایی گردشگران با فرش، صنایع‌دستی و محصولات ایرانی به عنوان بهترین مبلغان گردشگری، امری مهم است، گفت: تبلیغات منظم و هماهنگ در کشورهای خارجی از طریق سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی فرش و اتاق ایران، تأکید بر تأمین زیرساخت‌های موردنیاز و ورود وسایل نقلیه مخصوص گردشگران، فعال شدن کمیته ارزیابی و تعیین صادرکنندگان نمونه گردشگری و بازبینی شاخص‌های ارزیابی در راستای تشویق فعالان این حوزه با محوریت سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر پیشنهاد‌ها است.

توجه به تولید فرش می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود

در ادامه فرشته دست‌پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه فرش یکی از کالاهای استراتژیک کشور در حوزه صادرات محسوب می‌شود، گفت: طی دو دهه گذشته در بندر هامبورگ 400 تاجر فرش وجود داشتند که متأسفانه این مهم امروزه به کمتر از 40 تاجر کاهش یافته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش ایران اولین کالای تحریمی از سوی آمریکا بوده است، اظهار کرد: این مهم در حالیست که 2 میلیون و 500 هزار نفر در کشور در حوزه تولید فرش مشغول هستند.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه تولید فرش می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود، تصریح کرد: در واقع با سرمایه‌گذاری 10 الی 15 میلیون تومانی در حوزه فرش می‌توان برای 3 نفر اشتغال ایجاد کرد که این مهم در حوزه‌های دیگر مصداق ندارد.

دست‌پاک با بیان اینکه تولید فرش دارای ارزش‌افزوده بسیاری است، ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران به عنوان عضوی از بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوص باید از حوزه صادرات فرش حمایت جدی به عمل بیاورد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر اینکه برای افزایش صادرات فرش‌های ایرانی نیازمند تبلیغات بیشتری هستیم، اظهار کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد سازمان فرودگاه‌های کشور باید به کمک مرکز ملی فرش ایران بیاید.

وی ضمن دعوت از کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران برای شرکت در جلسات شورای عالی فرش کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارگروه‌های فرش در استان‌ها راه‌اندازی شده که ریاست آنها بر عهده استانداران است و این امر می‌تواند به افزایش تولید محصول بومی فرش دستی کمک شایانی کند.

در ادامه فعالان بخش خصوصی، برند سازی و بازاریابی و عدم اعمال بیمه برای قالی‌بافان را از مشکلات حوزه تولید و صادرات فرش کشور دانستند و بر لزوم تبلیغ فرش ایران توسط سفارت‌خانه‌ها و همچنین برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی فرش تأکید کردند.

در همین رابطه