رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

عقب‌نشینی قیمت سهام در سایه نگرانی از وضعیت شرکت‌ها

بازار سرمایه در دومین جلسه معاملاتی پس از رونمایی از ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری اروپا (اینستکس) با جو سنگین منفی روبرو شد اما تحلیلگران معتقدند این روند منفی بیش از آنکه ناشی از تحقق یا عدم تحقق انتظارات بورس از اس پی وی باشد، به تحولات خود بازار و وضعیت شرکت‌ها مربوط می‌شود.

14 بهمن 1397
کد خبر : 17491
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در دومین جلسه معاملاتی پس از رونمایی از اس پی وی، اغلب سهام حاضر در بورس تهران با افت قیمت مواجه شدند. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی قیمت ارز پس از ثبت ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری اروپا (اینستکس) یکی از مسائلی باشد که به افت قیمت سهام در بازار سرمایه کمک کرده است اما تحلیلگران معتقدند فضای فعلی بازار بیشتر متأثر از عوامل موجود در بازار است.

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در شرایط فعلی بازار سرمایه چند نگرانی عمده دارد که یکی از آنها به گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها و اطلاعات ماهانه مربوط به دی‌ماه است که نشان می‌دهد اغلب شرکت‌های مطرح بازار با کاهش حجم فروش و افزایش تخفیف در نرخ فروش مواجه شده‌اند.

احسان رضاپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌افزاید: این وضعیت احتیاط فعالان بازار سرمایه را به دنبال داشته و سهامداران منتظر مانده‌اند تا با انتشار گزارش‌های ماهانه مربوط به بهمن‌ماه مشخص شود که آیا این تحولات ناشی از اثرگذاری تحریم‌ها بوده و پایدار است یا شرکت‌ها توانسته‌اند راهکاری برای رفع اثرات تحریم بیابند و کاهش فروش و افزایش تخفیف گذراست.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی با اشاره به اینکه حقوقی‌های بازار نیز همانند سهامداران حقوق وارد فاز انتظار شده‌اند، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی کل بازار منتظر اطلاعات جدیدتر از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستند و هرچند اطلاعات یک‌ماهه شرکت‌ها قادر نیست کل وضعیت شرکت را مشخص کند اما انتظار می‌رود با رسیدن گزارش‌های مربوط به بهمن‌ماه قدری تکلیف بازار روشن شود.

رضاپور می‌گوید: گزارش‌های شرکت‌های بزرگ بورسی در حوزه‌های شیمیایی، فلزی و سنگ آهنی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها مبالغ قابل‌توجهی را بابت تخفیف منظور کرده‌اند و این یعنی شرکت‌ها در فروش مشکل دارند و اگر راه‌حلی برای آن نیابند با وضعیت نامساعدی در سودآوری مواجه خواهند شد.

او درباره منفی بودن فضای معاملاتی دیگر شرکت‌هایی که ازنظر فروش مشکلی ندارند نیز تصریح می‌کند: فعلاً جو روانی حاصل از معاملات شرکت‌های عمده بازار باعث شده کلیت فضای بازار سرمایه نامساعد باشد و شرکت‌هایی که ازنظر فروش و قیمت نیز مشکل چندانی ندارند با روند نزولی قیمت مواجه باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: در این فضا موج‌های مثبت بازار موقتی بوده و با خبرها شکل می‌گیرد و پایداری ندارد چراکه یکی دیگر از مشکلات فعلی بازار کمبود نقدینگی است که عملاً پویایی و سرزندگی بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

رضا پور قیمت‌گذاری‌های دستوری و الزام برخی صنایع به ارزان‌فروشی محصولات را نیز در شکل‌گیری جو منفی بازار مؤثر می‌داند و می‌گوید: اتفاقاتی که نظیر آنچه برای قیمت‌گذاری تعهدات گروه خودروسازی رخ داد و زیان سنگینی برای آنها به همراه آورد، ثمره‌ای جز عقب‌نشینی معامله‌گران ندارد و به منفی‌تر شدن فضای بازار منجر می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی ادامه می‌دهد: در این وضعیت هرچند خبرهای مربوط تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و ... موج‌های مثبت کوتاه‌مدتی در بازار ایجاد می‌کند اما درنهایت تاریخ‌مصرف این خبرها نیز سریعاً تمام می‌شود و دوباره قیمت‌ها به بازه منفی برمی‌گردد.

رضاپور همچنین طولانی شدن فرایند مربوط به تعیین تکلیف تسعیر ارز گروه بانکی را نیز از مسائلی عنوان می‌کند که دلسردی بازار را تشدید کرده است.

در همین رابطه